• weddinginlove

Vilken musik under middagen?

Vi ska ha en cd spelande under middagen och vill inte köpa "absolut wedding" Tänkte bränna en själv men är dålig på låtar och artister.

Så hjälp mig med förslag!! Gamla och nya låtar, rock ballader och allt som låter kärleksfullt <3

• Svar på tråden Vilken musik under middagen?
  • mattiasFästmö

all you need is love med beatles är ju en gammal goding, väldigt mysig också om jag får säga det själv if i used to love you med Daniel Lemma är också underbar. För att nämna ett par

• nowalie

Tommy Nilsson - Öpnna din dörr
    Michael Buble - Cant help falling in love
    Stephen lYnch - Wanna grow old with you
    Molly Sanden - Hallelujah
    The Calling - Wherever you will go
    Tomas Ledin - Det finns inget finare än kärleken
    Withney Houston - Will always love you
    Ted Gärestad - För kärlekens skull
    Peter Lundblad - Ta mej till havet
    Luther Vandross - Endless love
    Chicago - You're the inspirtion
    Aerosmith - I don't want to miss a thing
    Takida - Curly sue
    Metallica - Nothing else matters

osv osv osv =)

• Bobby

Att ha musik under middagen kan låta jättemysigt - men ta även med i beräkningen att det kan vara en källa till problem (speciellt om akustiken i festlokalen är så gjord att den förstärker ljud). Ett enkelt stilla bakgrundssårl med musik kan göra att det blir väldigt bullrigt då gästerna blir tvugna att höja sina röster för att överrösta musik och andra högröstade gäster. Det skapar också ofta problem för äldre med hörapparat då det slutar med att de bara sitter och stirrar då de inte kan vara med i diskussionerna runt bordet pga sorlet.

Är det mycket tal så åker volymknappen upp och ner. Då måste det finnas någon som sköter det.

Och i ärlighetens namn - hur mycket uppskattar man musik på sin bröllopsmiddag, då man oftast har fokus på andra saker än just vilken låt som spelas. Det skall man väl få utlopp för senare när dansen drar igång, eller har jag fel?

Så mitt råd är att tänka till två gånger om det verkligen är nödvändigt med musik under middagen. Jag avråder alltid mina kunder till det och det slutar oftast med att det inte spelas någon musik alls då, om det inte hör till någon lek eller storbildsfilm från en möhippa eller så då förstås

• Jämntjock

Norah Jones är fantastiskt bra bakgrundsmusik!

• weddinginlove

Tack för fina förslag, ska hem och lyssna =)
    Kom gärna med fler!

• Trucker

Inte för att detta är min smak av musik i vanliga fall men vi tänkte ha klassisk musik under middagen. Tycker att det kan passa bra då det inte är sång med och man kan ängna sig åt bordsgrannen utan att vara upptagen med att gissa låt =)

• Aleta

Håller med Bobby, tänk både en och två gånger på om ni verkligen ska ha musik under middagen. Är ni ett hyfsat stort sällskap och det finns äldre med (vilket det ofta gör på bröllop) så är mitt råd att låta bli. 

Satsa på musik till fördrinken/minglet innan och sedan till dans efteråt.

• weddinginlove

Tack för att ni oroar er för hur musiken låter under middagen, men det är utprövat och tänkt på.

I den här tråden önskar jag bara förslag på fina kärleks låtar. Så skriv gärna förslag på det =)

• Aleta

OK

Lite skön jazz:
    Monica Zetterlund:
    Come Rain Or Come Shine
    Lucky To Be Me
    Monicas Vals
    It Could Happen To You
    (Alla finns på skivan Waltz for Debbie, en av de bästa jazzskivorna genom tiderna.)

Anita O'Day:
    Tenderly
    My Funny Valentine
    Whisper Not
    Old Devil Moon
    Fly Me To The Moon
    Just In Time

Nat King Cole:
    Dream A Little Dream Of Me
    No Moon At All
    Exactly Like You

• Aleta

forts....
    Love Nest, också med Nat King Cole

Eva Cassidy (som kanske är lite mer pop):
    Fields Of Gold
    True Colors
    You Take My Breath Away
    Fever
    Hallelujah, I Love Him

• ClaraH

Jämntjock skrev 2010-10-15 14:54:32 följande:
    Norah Jones är fantastiskt bra bakgrundsmusik!

Tänkte också skriva Norah Jones. Om man överhuvudtaget ska ha musik tycket jag att det ska vara något åt det hållet. Bra om man vill lyssna annars håller den sig bra i bakgrunden. Men ni ska nog som Bobby säger tänka över nog om det är en bra idé.

• Jag han

Nån som jag gillar är Kenny G.
    Han är behaglig att lyssna på. Han spelar vackra saxofonballader (även lite poppigt). Ingen sång till dom, men känns ändå lite romantiskt och kärleksfullt.
    Han gör både eget och andras låtar.

Några vackra ex:

">

">

">

">

• JustMeAndMyLove

Vi kommer ha Norah Jones :)

• Aleta
    JustMeAndMyLove skrev 2010-10-16 09:11:10 följande:
    Vi kommer ha Norah Jones :)  
    Bra val!
  • litet hemligt bröllop

Tack, denna tråden var användbar :)

Någon som har tips på lite härlig rock? Sambon är hårdrockare men jag vill inte ha skrikig musik under middagen ;)

• förlovadflicka

Instrumental musik skulle jag tycka är det bästa att ha så, det känns inte sp högtidligt när gästerna kan sitta och sjunga med... Vi ska ha en liten ensemble med piano, två fioler och cello som jag arrangerar för, det kommer bli supermysigt!

• junibrud2010

Vi hade middagsmusik

Men helt onödigt

Gästerna pratade så man hörde knappt musiken

• förlovadflicka
    junibrud2010 skrev 2010-11-18 11:35:05 följande:
    Vi hade middagsmusik Men helt onödigt Gästerna pratade så man hörde knappt musiken
    Vi ska bara ha 40 gäster så tror inte det kommer bli något problem faktiskt :) Och det blir gratis för det är kompisar som spelar så jag tycker det är lika bra för att sätta stämningen :)
  • Bröllopsmusik nr 1

Hej,

Man kan ju ha en del av klassisk musik sen kan man ju köra nya om man vill det.

Skulle föredra klassisk musik under middagen, som vivaldi m.m.

Triosalong spelar klassiskmusik på bröllop och fester men kan även gära nyare musik klassisk. Som ni säkert känner till att en del har på sina bröllop.

Trio Salong består av 1 fiol 1 cello 1 piano/keyboard.

Ni kan läsa om dem och lyssna på låtar på deras sida/blogg.

www.trio.testdoman.com

Svar på tråden Vilken musik under middagen?