• MagicBride

Kompis som vigselförrättare?

Hej! Jag och min M2B ska gifta oss borgerligt i Maj och har börjat leta för fullt efter bra vigselförrättare, men det verkar som allt som finns är tradiga politiker.... En kompis till oss sa att han gärna ville viga oss (lite som Joey i vänner) och jag tycker att det låter mycket bättre än nån kommun-nisse. Frågan är - är det möjligt? Kan vem som helst registrera sig och gå någon slags kurs för att bli vigselförrättare?
    Jag vet att en lösning hade varit att vi först gift oss i stadshuset o sen haft en andra cermoni med kompisen där alla gästerna var med. Men jag hade velat ha det på riktigt inför alla gästerna :)

• Svar på tråden Kompis som vigselförrättare?
  • Pinkgrape

Jag tror det är så att man måste ansöka om att bli tillfällig vigselförättare hos Länsstyrelsen. Vet dock inte precis vad som gäller, men har hört att det är riktigt svårt att få det beviljat.

Hör av er till Länsstyrelsen där ni bor och fråga exakt hur ni ska gå till väga. Det kan ju vara värt ett försök iallafall :)

• Optimia

Nu kommer jag att låta som världens surkart, men hursomhelst: jag tror ni ska överge tanken på att er kompis ska få viga er. Vigselrätt är det rätt svårt att få, och får man vigselrätt förväntas man stå till förfogande för andra par än bara sina kompisar. Kolla med länsstyrelsen i ert län om vad som gäller för er. Såhär skriver Länsstyrelsen i Stockholms län: "Många vill ha uppdrag som vigselförrättare men Länsstyrelsen förordnar bara så många som svarar mot de behov som finns i kommunerna i Stockholms län. Länsstyrelsen har en mycket återhållsam praxis vad gäller ansökningar för en enstaka vigsel och medger förordnanden för enstaka tillfällen endast i undantagsfall. Vill du ansöka om att förrätta vigsel skriver du ett brev till länsstyrelsen i det län där vigseln ska förrättas där du berättar om dina professionella erfarenheter och motiverar varför du ska få förrätta vigseln. Ange också namnen på paret, vilket datum det gäller samt var vigseln ska äga rum. Glöm inte att skriva under din ansökan!" www.ab.lst.se/templates/InformationPage____9173.asp

• Optimia

Gaaah, jag får fnatt på denna icke-existerande radbrytning. Snälla BT försök fixa det!

Nytt försök med citatet:

Många vill ha uppdrag som vigselförrättare, men Länsstyrelsen förordnar bara så många som svarar mot de behov som finns i kommunerna i Stockholms län. Länsstyrelsen har en mycket återhållsam praxis vad gäller ansökningar för en enstaka vigsel/registrering, och medger förordnanden för enstaka tillfällen endast i undantagsfall.

Vill du ansöka om att förrätta vigsel skriver du ett brev till länsstyrelsen i det län där vigseln ska förrättas där du berättar om dina professionella erfarenheter och motiverar varför du ska få förrätta vigseln. Ange också namnen på paret, vilket datum det gäller samt var vigseln ska äga rum. Glöm inte att skriva under din ansökan!

"www.ab.lst.se/templates/InformationPage____9173.asp

• Sebastiána

Allt funkar inte som i amerikanska filmer och TV-serier. Länsstyrelsen är ganska strikt i sin bedömning. För några år sedan ville en programledare viga ett par i direktsändning, men hon fick avslag och de fick ta dit en präst istället.

• MagicBride

Jag inser att allt inte fungerar som på tv, är ganska normalbegåvad ;) Men tycker inte att det skulle vara så märkvärdig process att få viga någon. Tack för era svar!

Svar på tråden Kompis som vigselförrättare?