• Uttan
    Äldre 12 Oct 16:27
    2453 visningar
    9 svar
    9
    2453

    När är det okej för gästerna att komma föra vigseln?

    Hej Alla,


    Vi har ordnat en buss som hämtar våra gäster före vigseln och kör dem till kyrkan. Funderar på om ni tycker det är okej att låta gästerna komma ca ½ timme för vigseln till kyrkan. Tänker då 60 gäster ska komma till rätta på sina platser och prata/lugna ner sig före vigseln.


    Bussen skjutsar sen alla till festen. Så det är redan löst men vi har lite problem med lämningen vid kyrkan som sagt.


    Vill ha lite marginal i tiden med eftersom vi gifter oss 4:e december och det kan vara halka och kasst väglag då.

  • Svar på tråden När är det okej för gästerna att komma föra vigseln?
  • Sofaja
    Äldre 12 Oct 16:37
    #1

    Jag kan tycka det är lite tidigt, 15-20 min innan skulle kanske räcka? men som du säger kanske svårt att planera exakt pga halka och sådant.

  • Semlor­na
    Äldre 12 Oct 16:59
    #2

    30 minuter tycker jag känns lagom. Bra att ha lite marginal om nån brukar vara i sista minuten, om bussen får problem, om nån vill röka innan osv.

  • Äldre 12 Oct 17:26
    #3

    Det beror ju ganska mycket på huruvida det är något annat i kyrkan inna er vigsel. En annan vigsel tex? För isåfall kommer ju gästerna inte in, och 30 min ute i festkläder är ju ingen hit. Kolla det först!

  • På rosa moln
    Äldre 12 Oct 17:58
    #4

    Att stå ute i kylan i uppemot en och en halv timme och vänta lär nog inte vara någon hit (och även om de får tillgång till kyrkan redan då så känns det väl aningen segt) så om ni vill ha den tidsmarginalen bör ni nog ordna någon form av aktivitet innan. Vissa anordnar ju tipspromenad eller liknande efter vigseln, kanske ni kan köra den redan innan? Eller kanske att ni enbart ordnar med lite förfriskningar så får folk mingla runt en stund innan ni säger ja? Fast om det ska göras ute så är det nog bäst att ni berättar det innan så att folk har ordentligt med kläder på sig - kan ju vara kyligt i december :)

  • På rosa moln
    Äldre 12 Oct 17:59
    #5

    Ursäkta mig, läste helt fel - får de enbart vänta en halvtimme så bör det väl vara lugnt :)

  • Uttan
    Äldre 12 Oct 18:18
    #6

    Hej alla,


     


    Det är ingen i kyrkan före oss så de kan gå direkt in till värdparet som guidar dem rätt till sina platser och förser dem med vigselhäftet.


    Vi tycker med att ½ timme känns okej ju mer vi pratar om det, eftersom vi måste ha lite utrymme för förseningar med bussen samt att alla 60 ska komma på rätt plats i kyrkan och hänga av sig ytterkläder etc.

  • Optimi­a
    Äldre 12 Oct 18:36
    #7

    En halvtimme är absolut okej!


    Som gäst ska man ju anlända till kyrkan/vigselplatsen allra senast en kvart innan vigseln börjar; de flesta brukar väl komma nån gång mellan en halvtimme och 20 minuter innan.


    Är det 60 pers som ska ut ur bussen, gå in i kyrkan, hänga av sig osv. kan det nog behövas en halvtimme


    Rätt som det är har bussen otur och hamnar i en kö/annat trafikproblem, och då är några minuters marginal guld värd.

  • Äldre 12 Oct 18:37
    #8

    Tumregeln brukar väl ändå vara att komma en halvtimme innan vigseln börjar, så jag tycker det låter väldigt vettigt.

  • Uttan
    Äldre 12 Oct 19:13
    #9

    Tack :) Så bra med detta forumet när man kan fråga andra i samma sits mer eller mindre :)


    Tusen tack för era kommentarer.

Svar på tråden När är det okej för gästerna att komma föra vigseln?