• Josefi­ne o Rickar­d
    Äldre 10 Oct 21:37
    2525 visningar
    7 svar
    7
    2525

    Ta brudens pappas namn?

    Nu till den stora namnfrågan... 


    Jag heter Eriksson och min blivande man heter Karlsson. Jag hette tidigare Jansson innan min mamma gifte sig med min plastpappa. Detta betyder att om jag då tar min blivandes efternamn har jag lyckats med bedriften att ha 3 olika -sonnamn på 22 år... ;) Då detta inte känns så jätteupphetsande så har vi varit inne på att ta ett gammalt släktnamn istället. Då har vi att välja på Hansson och Persson också. Sen tar det liksom slut...


    Till saken hör nu att på min pappas sida finns ett släktnamn, men då jag inte har eller har haft kontakt med min pappa så har det inte blivit så att jag bär det namnet. Men alla på den sidan av min släkt heter det, min farbror, min faster, min farfar, mina 3 kusiner och mina 3 halvsyskon. 


    För ett par år sedan hade jag ett samtal med min farbror (den jag har närmast kontakt med) där han var väldigt undrande till varför jag inte hette som alla andra i släkten. 


    Nu står vi och funderar på om vi ska ta det här namnet eller inte. I Sverige är det en adlig släkt med ett hundratal bärare. Jag skulle tycka att det var rätt ballt att bära, och också för att jag då skulle heta samma som min släkt på min pappas sida. Jag är bara rädd för att det ska uppfattas som konstigt att jag och min blivande "tar" min pappas namn... 


    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Ta brudens pappas namn?
  • Äldre 10 Oct 21:40
    #1

    Varför skulle det uppfattas som konstigt? Och om det gjorde det, men ni ändå vill heta det - vad skulle det spela för roll? Kolla med skatteverket bara att du verkligen har rätt att heta det och ta det - om det är det ni vill ha! Du bör byta innan ni gifter er och din man byter vid vigseln.

  • Ocean Bride
    Äldre 10 Oct 21:48
    #2

    Du har rätt att ta det namnet eftersom det blir "i rakt nedstigande led", enligt patent- och registreringsverket (PRV). Men eftersom det är ett såpass ovanligt namn så kan det vara så att de som bär det idag måste tillfrågas.. Det du kan göra är att kontakta PRV, maila dem så får du svar snabbt.
    Är det ett namn ni gillar så är det självklart att ni ska ta det!! Det är ju dessutom ett släktnamn till dig även om inte du haft det tidigare.

    Lycka till!

  • effy99­9
    Äldre 10 Oct 21:51
    #3

    Jag tycker inte att det är konstigt. Det är ju många som tar brudens efternamn, och i de flesta fall är det ju hennes pappas namn.


    Så gör ni det om ni vill. Men jag tror att du måste byta först, och sedan tar din make namnet i samband med vigseln. Men kolla med PRV som det står här ovan.

  • Ezna
    Äldre 10 Oct 22:18
    #4

    Det enda jag tycker är konstigt är att du bär din "plastpappas" namn!!!
    Varför gör du det???


     


    Klart du ska ta din fars släktnamn!!

  • Flodis Hjärta­t
    Äldre 10 Oct 22:24
    #5

    klart du ska ha släkt-namnet. inte konstigt alls tycker jag. Ring PRV för mer info men är det ok för dem så kör på det1

  • Mariab­rideto­be
    Äldre 11 Oct 09:17
    #6

    Inte konstigt alls!! Vi har samma problem, men funderar på att ta min mormors flicknamn.

  • Optimi­a
    Äldre 11 Oct 09:33
    #7

    Det borde räcka med att kontakta Skatteverket om du vill byta till ett namn din pappa har. Eftersom du lika gärna kunde ha fått din pappas som din mammas namn när du föddes, är det bara att lämna in en blankett om namnbyte.

    PRV behöver man bara blanda in i mer komplicerade fall, typ man vill byta till gamla släktnamn/hitta på ett eget namn osv. Du behöver heller inte fråga någon om lov; din pappa är ju i allra högsta grad en släkting, så du har rätt att ta det namnet.

    Jag citerar Skatteverket:
    "Har du som barn fått den ena förälderns efternamn kan du, om du inte fyllt 18 år, byta till den andra förälderns. Du kan byta fler än en gång. Har du däremot fyllt 18 år kan du en gång, byta det namn du fått från din ena förälder till den andra förälderns namn eller till det namn föräldern senast burit som ogift."
    http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namnnamnandring/namnandring.4.76a43be412206334b89800020677.html

    Kontakta skatteverket om du behöver mer information om hur du ska göra för att byta namn

Svar på tråden Ta brudens pappas namn?