• Håravfall

    Lör 9 okt 2010 13:08 Läst 15295 gånger Totalt 10 svar
    teddy6­6
    Visa endast
    Lör 9 okt 2010 13:08

    Skulle behöva lite råd.


    Problemet är att jag känner att jag har börjat fälla mycket hår. Känns som varje gång man rör eller ser på håret så får man en mycket hår i handen. Flera gånger per dag. Dock har jag inte märkt att det blir kala fläckar utan det är "jämt" fördelat.


    Ens frisör säger bara att det är normalt och fälla mycket periodvis men de har hållt på konstant i något år nu. Har märkt att min hästsvans blir tunnare. Anledningen till att jag är orolig är att jag inte har tjockt hår i övrigt utan väldigt tunnt hår med fina strån.


    Har provat apotekts Priorin men efter intensiv kur på 2 månader började man slarva lite med tabletterna och mkt motiverande när tanten på apoteket frågade om de fungerade!? 


    Jag är inte stressad och har ett underbart liv i övrigt kunde dock ätit lite mer grönt. Men jag har helt slut på ideer. 


     


    Hjälp vad ska jag göra. Förslag?

  • Lör 9 okt 2010 14:23 #1

    Du kanske ska göra ett besök hos en läkare för provtagning.
    Och Priorin måste man äta minst 6 månader innan man kanske märker effekt.

  • Moster Stina
    Visa endast
    Sön 10 okt 2010 16:30 #2

    Känner SÅ igen ditt problem!
    INTE kul när man redan har jättetunt hår!

    Järnbrist kan leda till håravfall! Och vissa hormonella störningar gör det med. Du skall helt klart boka tid hos doktorn, och kolla upp dina värden!

    Mig hjälpte det inte ett dugg, tyvärr. De hittade aldrig något fel. Bara lite järnbrist, men det sa ingen något om. Läste dock senare någonstans om sambandet.

    Jag har gått ner mycket i vikt. Är hälsosam, och tränar mycket. Mår bra i karriären och livet i allmänhet. ÄNDÅ drabbas jag! Konstigt!
    Hoppas de hittar felet på dig!

  • MrsGra­nath
    Visa endast
    Sön 10 okt 2010 17:18 #3

    Jag ringde faktiskt till min läkare och bokade tid av exakt samma anledning som du...

    Ska dit och ta prover på tisdag eftermiddag....
    Något sköterskan nämnde som hastigast var att vi ska kolla sköldkörteln..
    Har googlat det, och ja, kanske kan det vara mitt problem, vi får se på tisdag....

    Kan hålla dig uppdaterad om jag får veta mer!

    Lycka till!

  • Sön 10 okt 2010 18:18 #4

    Håller tummarna för er.
    Jag började tappa hår och jag slutade inte tappa hår förrän jag inte hade ett hårstrå kvar på kroppen. Nu hoppas jag bara på att det ska växa tillbaka.
    Men chansen är tyvärr inte så stor :(

  • teddy6­6
    Visa endast
    Sön 10 okt 2010 18:29 #5

    Ja jag får ta mig i kragen och boka en tid hos läkaren. Tack så jätte mkt för "tipsen" :)


     


    MrsGranath skulle uppskatta om du ville göra det. 


     


    Håller tummarna för er alla

  • cityal­ven
    Visa endast
    Tis 7 dec 2010 16:44 #6

    jag har tappat hår i omgångar


    första när jag började med p-piller och andra när jag fick järnbrist. Det gick så långt att jag klippte mitt hår kort för att jag inte ville se hur många hårstrån jag tappade när jag kammade mig. 


    idag är håret längre och jag tappar "lagom" med hårstrån känner jag själv iaf

  • cityal­ven
    Visa endast
    Ons 15 dec 2010 00:46 #7

    Har tänkt... Har du fått barn eller gjort abort eller fått missfall ?
    Den hormonbomben man får kan påverka kroppen länge och du kan få håravfall och bl.a bli allergisk :(
    Även hormonpreparat som p-piller/spruta/plåster osv påverkar också...

    Annars tycker jag att du ska gå till doktorn och be om en remiss till hudklinik, de kan också hjälpa en med skalp/hår.

    Har du testat att byta schampo/balsam, färgar du håret eller plattar/lockar eller helt enkelt fönar håret på morgonen? allt sånt kan också påverka...

    Lycka till!

  • Sön 14 okt 2012 16:45 #8
    Alorna skrev 2010-10-10 18:18:00 följande:

    Håller tummarna för er.
    Jag började tappa hår och jag slutade inte tappa hår förrän jag inte hade ett hårstrå kvar på kroppen. Nu hoppas jag bara på att det ska växa tillbaka.
    Men chansen är tyvärr inte så stor :(


    Usch jag lider med dig. Tappar tokmycket hår nu :(
  • Sön 14 okt 2012 16:45 #9
    Alorna skrev 2010-10-10 18:18:00 följande:

    Håller tummarna för er.
    Jag började tappa hår och jag slutade inte tappa hår förrän jag inte hade ett hårstrå kvar på kroppen. Nu hoppas jag bara på att det ska växa tillbaka.
    Men chansen är tyvärr inte så stor :(


    har du fått tillbaka ditt hår?
  • Sön 17 sep 2017 18:51 #10

    Det finns många orsaker som kan leda till att man tappar håret. Det jag kommer att tänka på när ni diskuterar sambandet mellan mens och håravfall är om det inte kan vara så att man förlorar en hel del järn och andra näringsämnen i samband med mensen och att detta kan vara en möjlig förklaring?

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll