• Tesshj­ärtaFr­ed
    Äldre 8 Oct 13:59
    2627 visningar
    8 svar
    8
    2627

    Pratar ni via sms eller mail snarare än irl?

    Kommunicerar du och din partner mer via sms, mail, chatt eller facebook etc än att ni ringer upp och pratar med varandra?


    Jag skriver en artikel om att detta blir allt mer vanligt och skulle behöva ett par som kan ställa upp på bild i Expressen och berätta lite om detta.


    Vill du? Maila mig på therese.farsjo@expressen.se med dina kontaktuppgifter så ringer jag upp dig. Ju snarare desto bättre.

  • Svar på tråden Pratar ni via sms eller mail snarare än irl?
  • 1700ta­l
    Äldre 8 Oct 18:32
    #1

    Vadå sms, mail, chatt och facebook? Aldrig hört nåt så dumt, klart vi umgås mer IRL.

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 8 Oct 23:14
    #2

     


    1700tal skrev 2010-10-08 18:32:52 följande:
    Vadå sms, mail, chatt och facebook? Aldrig hört nåt så dumt, klart vi umgås mer IRL.

    jag tror nog hon menar om man är isär, typ när ni är på jobbet eller om du är en helg hemma hos din mamma. Ringer ni varandra och pratar, smsar ni varandra eller skriver ni över facebook vi ringer mest iallafall när vi är isär.


  • mjlove
    Äldre 9 Oct 09:29
    #3

    Vi ringer varandra, men smsar även mycket, och det händer att vi tar något över facebook.

  • jazzie­78
    Äldre 9 Oct 09:39
    #4

    Vi sms varandra när vi är på jobb/skola. Det går liksom inte att ringa på samma sätt då... utan är enklara att skriva ett sms.
    Facebook? Nej - min andra hälft har inte Facebook :o)
    Men om vi är borta från varandra över natt - då ringer vi alltid och pratar en (bra) stund innan vi går och lägger oss... 

  • 1700ta­l
    Äldre 10 Oct 12:47
    #5

    Jo, det är klart vi oxå smsar varann ofta men frågan var ju om man gör det MER än kommunication IRL och riktiga samtal voice-to-voice. Och det hoppas jag att de flesta relationer baseras övervägande på verkliga samtal även om det kan vara bra ibland att komplettera med sms osv om man inte kan ringa på t ex jobbet.

    Jag menar, även vid ett lång-distans-förhållande pratar man väl så ofta man kan? Var tillsammans med någon bosatt i annat land i flera år och nog ringde vi upp och pratade varje dag. Sms eller facebook hade aldrig fungerat. Men det kanske är olika...

  • korpen
    Äldre 10 Oct 14:33
    #6

    Jobbar utomlands just nu och kommer göra det i minst åtta månader till, kanske längre. Inte en chans att vi kan ringa till varandra varje dag. Max en gång varannan vecka och i så fall korta samtal på ungefär tio minuter. Routingavgiften är svindyr här där jag är. De flesta månader ringer vi inte alls, utan sms-ar och chattar. Inte facebook dock. Ingen stor fan av FB. 


    Innan jag reste smsade vi aldrig eftersom jag inte kan ha min mobil på på jobbet, men det kan nog hända att det hade varit så oss emellan om jag haft en annan typ av jobb. Men MEST? Nej. Bara nu när vi inte kan ses eller pratas i luren.

  • Moggis
    Äldre 10 Oct 15:02
    #7

    Korpen,


    Finns det stabilt internet där du jobbar? I så fall kan ni köra skype. Allt som behövs är att ni har varsin dator, mikrofon och hörlurar = dator och headset. Ladda ned Skype från www.skype.com och installera, sen är det bara att ringa på. Vill ni lyxa till det och har webcamera kan ni köra med bild också. 


    Att skypa över dator är helt gratis. Man kan också ringa till vanlig telefon, men då kostar det lite, dock oftast bra mycket mindre än att ringa med fast eller mobil telefon.

  • Äldre 10 Oct 15:16
    #8

    Ett alternativ till skype om ni bara har stabilt internet på ena stället där ni är att den andre kör skypeout från Sverige - då ringer man som om det vore ett lokalsamtal i mottagarens land, men från nätet - mycket billigare! Men du kanske har en svensk mobil och åker på en roamingavgift ändå? Beroende på var du är kan det vara lönt att fixa ett lokalt telefonnummer. Men, förmodligen har ni tänkt igenom alla alternativen.

    Vi har vart särbo länge och skypat mycket då, men inte längre. Det funkar olika bra på olika ställen, beroende på kvaliteten på uppkopplingen, lokala filter etc etc men man får prova sig fram!

Svar på tråden Pratar ni via sms eller mail snarare än irl?