Servetter =)
Är det så himla noga vad man har för kvalite på servetterna? Funkar det inte med IKEAS vita som är lite större eller måste man ha fin fina som liknar tyg? =)
Är det så himla noga vad man har för kvalite på servetterna? Funkar det inte med IKEAS vita som är lite större eller måste man ha fin fina som liknar tyg? =)
Det kan du nog bara svara på själv. Jag använder ofta IKEA:s och de är bra och helt OK, men just till bröllopet ska jag kolla upp servetter med mer linnekaraktär.
vi kommer göra så att vi köper lite finare servetter att lägga fram vid tallriken, de är 'vanliga' servetter i kvalitén, men är vikta fint för bestick och har tryck med vårt namn och datum och så. Och sen kommer vi köra på vanliga servetter om man behöver flera, i våran temafärg
Jag kör budget på servetterna, de är inte alls viktiga för oss. Köpte vita vanliga servetter på Ikea.. har inte riktig koll på antal men det var ett stort paket för 19:-
Servetterna för mig och min sambo är minst viktigt av allting, de andra ska ju bara ha dom i knät och kanske torka sig om munnen. :)
Amor in aeternum du är precis som oss =) tror dock svärmor vill ha lite dyrare servetter men vad faen för mig kvittar det.. och jag tror inte någon av gästerna kommer reagera om man inte har linneliknande servetter.....
det är 100 st för 19 kronor tror jag. spar hellre in de pengarna o lägger på roligare saker än servetter =)
Dessutom så tycker jag att vitt är fint, är med i vårat färgtema och man kan helt enkelt lägga den under tallriken och vi slipper till och med bry oss om servettringar! :) Allt för att dra ner på kostnaderna. Bara för att vi gifter oss en gång så slutar ju inte livet efter bröllopsdagen. Vi vill resa, köpa hus och ny bil också :D
Samma här, vi vill också ha hus, bil o resa.. Så spar man in lite pengar på servetterna så är ju det kanon! Ska göra servettringarna billigt oxå :) organzaband runt bara, bordsplaceringshållare av trolldeg :) pyssla pyssla o pyssla. Tur man har tid på sig :)
Kan också säga att vi har dragit ner på en hel del kostnader utöver servetter.
Vi kommer inte hyra bil eller häst och vagn (dock hade jag naturligtvis velat det) men tycker inte att vi behöver lägga ut 5-8000 kronor på det. Funkar alldeles utmärkt med pappas peugeot cab istället.
Vi ska ha bar till självkostnads pris.. just för att vi inte vill "slösa" med spriten, jag själv skulle bli sjukt irriterad om jag såg massa halvfulla ölburkar och halvt uppdruckna drinkar enbart för att folket vet att de själva inte betalar. 10:- kommer en öl eller en drink att kosta. Vin och öl till middagen bjuder vi självklart på.
Vi valde en hembygdsgård istället för ett flashigt ställe i Göteborg. Kostar enbart 1800:- från fre-sön. Dessutom så ingår allt porslin, bestick och glas i priset.
Vi ska sy upp en kostym till BM från Suitopia samt funderar på att sy upp min klänning hos sömmerska eller köpa en kinaklänning.
Istället för en lyxtårta för 2000:- så kommer vi att beställa prinsesstårtor med vit marsipan istället. Går på liite mindre.
Och vi kommer att åka till bordershopen i tyskland för att köpa öl och "angebot" vin.. det är ingen som kommer att känna skillnaden ändå :)
Jag köpte inbjudningskort på Åhlens för 90:- och det är sjukt billigt för 50 personer. Kommer att köpa tack kort på samma sätt. Men festprogram kommer vi att göra själva.
Sen så håller vi på med att samla in guld hos våra nära och kära för att designa våra egna "släktringar".
m.m. m.m. :D
Det går om man bara vill.
Skönt att höra lite man kan spara in på!
Ni får gärna komma med fler tips:)
Det är väldigt lätt att falla i fällan med småsaker som servetter och liknande.
Tycker det är jättesvårt ibland, vet inte hur vi ska göra:)
Men vill också spara ganska mycket.. vill hellre ha en ordentlig bröllopsresa, och självklart vill vi hellre ha ett hus där vi sk bo hela livet än att hänga upp sig på småsaker till bröllopet:)
Finns ju mycket man kan spara på..
Och sen kan man ju alltid göra som jag och m2b gör nu. Vi köper redan saker nu istället för att vänta till sista minuten (vi gifter oss om två år) vilket gör att vi har råd att spara ihop pengar redan nu. :) Helt ok tycker jag. Blir så glad över att se slöjan jag redan har köpt och blev helt till mig när vi fick hem lite bordsdekorationer.
En sak bara... Tradera är vääldigt farligt! ;)
Smaken är ju som baken - delad, men ibland kan det vara de små, små detaljerna som gör det lilla extra.
Vi köpte personligt tryckta servetter från Kattis Produktion och de var kanonfina. Kan verkligen rekommendera dem. De har mycket att välja på, bra priser och bra service.
www.kattisproduktion.se
Har inte läst alla svar....jag ville absolut ha riktiga tyg eller linneservetter. Visst handlar det om vad man prioriterar, men främst tycker jag det handlar om vilket helhetsintryck man vill förmedla. Har man en "enklare" dukning som helhet, kanske buffe och öl...ja då tycker jag inte att det spelar så stor roll. Men har man en "finare" dukning med linneduk, fina vinglas, serverad mat etc....Ja då skulle faktiskt jag som gäst störa mig på det och jag är verkligen ingen snobb av mig men gillar detaljer. Var på en släktings bröllop i somras några veckor innan vårat och just servetterna såg faktiskt riktigt billigt ut bland det övringa.
Dom hade dessutom vikt dom som solfjädrar så man la verkligen märke till dom.....så mitt råd om vi inte vill lägga dom extra kronorna på finare servetter är att lägga dom mindre synligt så tror jag inte man tänker på det lika mkt.
Vi ska ha vanliga servetter i lila och grönt och vika rosor av dom:
http://brollopsplaner.blogspot.com/2006/08/blommandes-servetter.html
Vi ska ha buffé och visst vill vi ja fin dekorerat och så men vi kör på vita Ikea servetter ändå.. Vi har enats om det nu så vi spar in pengar på det :) tror inte många av våra gäster skulle reagera speciellt heller.. :)