• korpen

    Angående alternativ till hormoner

    Hej, har sett flera inlägg om hur hormoner påverkar sexlusten hos kvinnor och hur det ställer till det. Vill bara tipsa om ett alternativ som funkar klockrent på mig och det är kopparspiral.


    Jag har alltid haft problem med p-piller och mini-piller, inte så mycket med sexlust som med annat, har konstaterat att jag är en av dem som verkligen inte "ska ha" hormontillskott alls. Normalt sätter man in kopparspiral på kvinnor som fött barn, men om man har starka skäl och kan visa att man försökt men det verkligen inte finns någon annan lösning som är konstruktiv så kan man ändå få spiral. 


    Den enda skillnaden mot livet före spiral är att jag blöder en dag längre, aningen mer, och att jag gick från att ALDRIG ha haft PMS-besvär till att ha lite kramper första dagen och känna mig lite svullen ett par dagar innan första dagen.


     

  • Svar på tråden Angående alternativ till hormoner
  • Aleta

    Jag har av samma anledning precis skaffat mig en FemCap, ett livmodertappskydd.
    Det kan sitta inne i två dygn innan man tar ut den, tvättar den och sätter in den igen. Kontinuerligt skydd med andra ord. (Skyddar också i viss mån mot könssjukdomar.)
    http://www.femcap.se/


    Eftersom jag nyss har fått den så kan jag inte ge en fullständig utvärdering. För mig är den lättare att sätta in än att ta ut, men som sagt, lite träning ska nog lösa det. Precis som med menskoppen.


    Jag blödde något alldeles förskräckligt med kopparspiral tyvärr, ungefär tio dagar med kraftig mens, så jag kan inte ha det.


    En annan sak som hormonerna påverkar är miljön. Man kan se förändringar på fiskar pga alla hormoner som kissas ut av alla p-pilleranvändare. Man börjar misstänka att det har börjat påverka barn också. 
    Så för miljöns skull är det bra att åtminstone fundera på något annat.


    En hormonfri metod som har 99% säkerhet är NFP eller Billingsmetoden. Det man gör då är att man lär sig hur livmodersekretet ser ut och därmed vet när det är dags för skydd (kondom, pessar, FemCap) eller avhållsamhet. Fördelen är att man kan använda den metoden när man sedan vill bli gravid, för då har man lärt sig när man är fruktsam.
    Enligt en studie i Peru så var det bara 2% av kvinnorna som inte klarade av att lära sig hur man gjorde. Med andra klarar nästan alla av det. 
    http://www.familjeplanering.se/
    Enkel, naturlig och effektiv beskrivs den som.


    Och för all ni som inte känner till den: menskopp är superbra! Fräschare, säkrare, enklare och billigare (och bra för miljön). (Fast funkar inte som preventivmedel. )

Svar på tråden Angående alternativ till hormoner