• mermaid

Surströmmingspremiär!

Åh vad jag önskar att jag vore i Luleå!
    Är infödd skåning som fick smak för surströmming när jag pluggade två år i Luleå. Äter det dock bara där uppe eftersom jag inte vill ge mig på det själv hemma!

Jag har dock redan haft min premiär i år... 2/1 åt jag surströmming eftersom jag ändå varit i Luleå och firat nyår. Det gäller att passa på!

Ville egentligen inte något speciellt med detta inlägget bara förklara min längtan till fisk som luktar jätteilla!
    Och om det är någon som äter idag så kan ni väl äta en macka för mig med?

• Svar på tråden Surströmmingspremiär!
  • Rita

Usch! Har växt upp med föräldrar och släkt som hade surströmmingsskivor. De förpestade tillvaron för oss barn. Men det är inte utan att jag har lust att pröva nu i vuxen ålder.

• Brud 28 Juni

Hallå mermaid!!!

Här kommer en hälsning från Luleå!
    Har precis suttit med min man på vår altan och käkat en surströmmingslunch som var superb! Som tur är har vi tak över altanen för här har regnet öst ner hela natten och det verkar inte vilja sluta i första taget. På lördag så ska vi på "riktig" surströmmingsfest med snaps och visor och allt som kan höra till det ska bli toppen! För 3 år kunde jag inte tänka mig att smaka strömmingen tyckte bara att det luktade pyton(vilket det gör) men sen började jag smaka och nu älskar jag det. Som det kan gå! Du får se till att komma till Luleå på premiären nästa gång, det äts surströmming i vart och varannat gathörn. Iof inte kul när man inte gillar det...

• Arabella

Åh Mermaid, jag håller verkligen med dig, surströmming är mums!

Men visst ska du väl kunna äta det även här i Skåne! Det ska vi!!! Vi har surströmmingsskiva på lördag. Har haft det varje sommar under ca 10 år.

• Ellte

Ta det som en inbjudan mermaid! ;)

Jag har lyckats hålla mig undan att äta surströmming i dryga 27 år :D Minns EN gång när föräldrarna hade surströmmingskalas på landet (utanför Gbg = det verkar finnas här med) och vi barn höll oss långt därifrån :D

• Brud 28 Juni

Jag tror nog att dom flesta barn norrlänning som sörlänning gärna "rymmer" hemifrån när föräldrarna ska till att äta surströmming! Minns bara själv hur det var och mina barn är definitivt inte hemma när vi äter. Dom tycker att varenda möbel i huset stinker trots att vi alltid äter utomhus!

• Popflickan

På Sturehof på Stureplan (i Sthlm) ska de servera surströmming hela kvällen.... så "stanken" som jag kallar det, hehe, lär ligga tung över Stureplan ikväll!!

• Lill Anna  8/7-04

Förr i tiden hade de Surströmmingsnatt där jag bor (Örnsköldsvik), nummera har de surströmmingslunch på Stora torget, mitt inne i stan..

En liten stilla undran..
    Hur äter ni er surströmming? Jag har hört folk som har gräddfil eller tomat med sin fisk..

Själv gör jag såhär (eller igentligen farmor, för det är hon som fixar surströmmingskivorna)..
    Sköljer strömmingen och lägger den på enris, äter hårt (hembakt) tunnbröd, mandelpotatis och lök till..

Är man barn får man köttbullar istället om man vill :)

• Isolde

Jag har ätit surströmming en gång, i tidiga tonåren, och alla vuxna tittade förväntansfullt på mig för att se när jag skulle börja må illa.

Rörde mig inte i ryggen, tyckte att det smakade okej även om det aldrig skulle bli favoriträtten.

Gick f.ö. förbi Tennstopet här i Vasastan i Sthlm, där det inmundigades surströmming som det stod härliga till. Innan jag såg var det var undrade jag vad som luktade så konstigt, men jag förstår inte de övriga förbipassserande som höll för näsan och sprang. Är väl luktskadad efter nära två decennier som rökare.

• Electric Lady

Åt det idag för första gången sen jag var liten. Det var otroligt äckligt men ändå smaskigt! Det är nog den bästa beskrivning jag kan ge! En del av en reagerar uuuuu spootta ut! medan en annan tänker mums mums... Ganska häftigt, jag gillar sån mat som är lite konstig.

Det enda dåliga är att mina händer stinker nu. Har tvättat dem ca 10 ggr men kan inte få bort lukten!

Det var första ggn min kille provade idag. Han gillade det ungefär lika mycket som jag... Åt mer än jag faktiskt.

Vi åt den med potatis, tunnbröd, rödlök och creme fraiche kryddad med dill, vilket passade utmärkt.

Det är tufft med surströmming!

• isis

Jag tycker det låter så himmlans smarrigt, lite som en midsommarlunch.

Men så har jag aldrig råkat ut för vare sig lukten eller smaken. Skulle gärna testa men det säger jag säkert inte när jag står där! haha ;)

Är det sant det jag hört om att man ska öppna burken i en hink med vatten?

• isis

Jag tycker det låter så himmlans smarrigt, lite som en midsommarlunch.

Men så har jag aldrig råkat ut för vare sig lukten eller smaken. Skulle gärna testa men det säger jag säkert inte när jag står där! haha ;)

Är det sant det jag hört om att man ska öppna burken i en hink med vatten?

• Bellis

Hurr!

Åt surströmming för första och hittills sista gången för några år sedan. Första klämman var helt ok, men NÄSTA - då höll jag på få upp allt igen......... Dä bläv för mycke. Ickkkkkk.

• mermaid

Skönt att höra att det är fler än jag som gillar surströmming! Trodde att jag skulle bli lynchad när jag skrev så!

Arabella: Jag bor mitt i stan i en lägenhet på 25 kvm... Tror inte att jag vågar mig på att öppna en surströmmingsburk där... Inte ens under vatten! ;)

Sen tror jag att lite av känslan med surströmming skulle försvinna om jag åt den här i Skåne. Det är ett kärt minne från Luleå och så får det nog förbli! :)

Jag tycker inte heller om lukten, men smaken tycker jag definitivt inte att det är något fel på. Jag får dessutom de små gynnarna rensade åt mig av mer vana kompisar eftersom jag inte kommit så långt i mitt surströmmingsätande så att jag kan rensa dem själv. Tycker att orensade är godare än filéer.

Jag äter min surströmming på hårt tunnbröd med mycket smör, mandelpotatis, lök och gräddfil (om jag kommer ihåg rätt). MUMS!

• Arabella

Nä det förstås Mermaid. Grannarna kan ju vara känsliga och tro att det är gasläcka eller nåt

Kan inte låta bli att delge er två små surtstömmingshistorier. Detta med att öppna burken under vatten. Det gjorde jag tidigare, men en gång var det ett sådant fruktansvärt tryck i burken att det stod en fontän rakt upp ur hinken . Det sprutade två meter upp på mitt sovrumsfönster[utifrån]. Tack och lov sprutade det inte rakt i ansiktet på mig i alla fall. Hädanefter låter jag burken vara inne i en plastpåse när jag öppnar den.

Den andra historien utspelade sig under min allra första surströmmingsskiva. Vi hade öppnat en burk, tagit ur fiskarna och gått in [det regnade]. Burken stod kvar i trädgården när grannens hund kom lufsande. Hon stod länge och sniffade på burken och satte sig sedan och kis*ade i den .

Surstömming är härligt!

• Helena V

För mig luktar inte surströmming ens illa längre, det luktar liksom "festligt och roligt". Jag är uppvuxen med att mina föräldrar hade stor surströmmingsfest varje år i sommarstugan (i år är det 28:e året i rad som den anordnas). Knökfullt med folk, roligt och glatt utan alkohol, jag älskade dessa fester!
    Själv började jag träna på att äta surströmming när jag var några år över tjugo och det tog fem år innan jag _riktigt_ tyckte att det var gott! Sen jag började äta det själv har jag helt slutat tycka att det luktar illa, det är ju en lukt som gör att det vattnas i munnen!

• Kicker

Vill någon berätta för en matintresserad finländare vad surströmming är?

Svar på tråden Surströmmingspremiär!