• grrr

brudvals - vem dansar med vem?

När brudparet dansar sin brudvals och resten av festens deltagare ska börja dansa, då börjar brudens far har jag förstått. Men med vem dansar han? Sin bordsdam, dvs brudgummens mor eller sin fru, dvs brudens mor?

• Svar på tråden brudvals - vem dansar med vem?
  • 1700tal

Brudparet dansar traditionellt bara den första delen av valsen själv. Efter en stund kommer bruden föräldrar och brudgummens föräldrar i i dansen och de 3 paren dansar en kort stund, sen sluter resten av gästerna. Brudens far bjuder upp brudgummens far och tvärtom. Seden säger att de övriga manliga gästerna ska dansa med sin bordsdam i  första dansen och någon gång under kvällens gång bjuda upp bruden.

Idag har man ju lite modernare musik än gamla valsar genom hela kvällen så det luckras väl mer och mer. Dessutom är det svårt att få till varannan dam och herre vid hela bordet också. Många blandar för att få trivsel under middagen.

• 1700tal

"Brudens far bjuder brudgummens far" skriver jag! Modernt värre! Menade förstås brudgummens mor...

• mattiasFästmö

nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag har för mig att det är så att man först dansar med sin man. Och sen kommer pappan in och tar över? för att man ska få fader-dotter dansen också?

• ClaraH

mattiasFästmö skrev 2010-10-01 08:49:50 följande:
    nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag har för mig att det är så att man först dansar med sin man. Och sen kommer pappan in och tar över? för att man ska få fader-dotter dansen också?

Jag tror det är någon amerikanskt tradition. I Sverige dansar man hela valsen med sin man och föräldrarna dansar med sin bordsdam, dvs brudens far med brudgummens mor etc. Sen kan man väl dansa med sin far när andan faller på, men jag tror inte det är en speciell tradition i Sverige om när det ska ske.

• 1700tal

Tror oxå det är amerikansk/brittisk tradition att brud och brudens far är dans/par nummer 2 på golvet. Men visst brukar brudens far dansa med sin dotter någon gång under kvällen..

• moonlightgirl

Hej hej
    Jag läste någonstanns att bruden ska dansa med alla män som är med på festen. Är det någon mer som läst det???

• Uttan
    moonlightgirl skrev 2010-10-01 19:34:55 följande:
    Hej hejJag läste någonstanns att bruden ska dansa med alla män som är med på festen. Är det någon mer som läst det???
    Jag har hört detta en enda gång, fast jag tänker då itne göra det. Haha. 40 danser, nej tack!

Hahaha. Men tror inte det är något du behöver tänka på - att dansa med alla. tror inte många använder sig av det,ingen jag pratat med varrefall.

Svar på tråden brudvals - vem dansar med vem?