• A6 vis

Ledsen

Idag jag fick ett meddelande på min FB från prästen vi har bokat, där han skriver att han har bokat in sig på 3 konfirmationer på den dagen vi ska vigas. Och om vi fortfarande ville att han ska viga oss skulle vi ändra datum, men jag har ju bokat allt. kyrka, lokal, mat, musik och foto, ja nästan allt......  

• Svar på tråden Ledsen
  • Moster Stina

Ååå vad tråkigt för er!
    Gifter ni er i maj och pingsttider? Då är det nog inte så lätt att konkurera ut konfirmationsverksamheten. Men å vad synd, om det var en favoritpräst och så...

Men vad är viktigast för er då?
    Prästen
    Datumet
    Eller resten som kanske går att boka om.

Lycka till!

• Junibrud2011

Lider med dej! Visste han inte det när ni bokade datumet?

• A6 vis

Nä vi gifter oss den 2 juli, eftersom vi har bokat allt väljer vi att ta en annan präst, Hoppas att vi får tag i en. Det var väldigt svårt att få lokalen så vi väljer att behålla våran dag. Han visste tydligen inget om det. så han beklagar bara.......

• Junibrud2011

Ja byt präst d måste va enklast.

När jag ringde å bokade kyrkan (pingst lördagen innebär väl konfirmationer) så sa assistenten som svara att hon var tvungen kolla m prästerna om vilken tid jag skulle få. Under tiden kom det in en präst så hon fråga direkt å han sa att jag får den tid jag vill ha för det är inga konf-tider bokade ännu. Så där hade jag tur som  var ute i god tid,

• A6 vis

Jag har nu ringt och bokat att jag vill ha präst. Jag tycker att jag var tidigt ute, men tydligen har han inget att säga till om när kyrkoheden säger något.

• Sara och Micke 2010

Märkligt att Prästen informerar Er via FB?!

• Junibrud2011
    A6 vis skrev 2010-09-30 10:22:25 följande:
    Jag har nu ringt och bokat att jag vill ha präst. Jag tycker att jag var tidigt ute, men tydligen har han inget att säga till om när kyrkoheden säger något.
    Oj då, hoppas inte vår kyrkoherde bestämmer att det ska va konfirmation kl 16.00!
  • Jeez

Att de har kontakt på facebook är väl inte konstigare än att andra har det? Om de är bekanta, vilket jag förutsätter...

Det brukar ingå präst i vigseltiderna, så att ni nu vill ha en, från att ha haft med er egen är inte så märkligt. Det är mycket som ska funka kring konfirmationer dock, många fler inblandade än vid en vigsel, så min gissning är att det inte var lättvindigt gjort av prästen, men tvunget. Och bra med lång framförhållning då!

• himlenrunthörnet

När jag efterfrågade en speciell präst då vi bokade kyrkan fick jag till svar att "det blir den präst som jobbar då, och scheman är inte lagda än...". Jag fick inte komma med önskemål överhuvudtaget!

• Fini
    himlenrunthörnet skrev 2010-10-01 23:50:46 följande:
    När jag efterfrågade en speciell präst då vi bokade kyrkan fick jag till svar att "det blir den präst som jobbar då, och scheman är inte lagda än...". Jag fick inte komma med önskemål överhuvudtaget!
    Samma svar fick vi. Jättetråkigt, men är det en liten församling så måste det ju bli så. Blir väldigt krångligt för prästerna att lägga upp sin semester efter alla sommarens brudpars önskemål.....

Man vill ju gärna att det ska kännas rätt med den präst man får.

A6 vis: hoppas ni hittar en annan präst ni trivs med!

• Jeez

Fini skrev 2010-10-02 00:18:58 följande:
    Samma svar fick vi. Jättetråkigt, men är det en liten församling så måste det ju bli så. Blir väldigt krångligt för prästerna att lägga upp sin semester efter alla sommarens brudpars önskemål..... Man vill ju gärna att det ska kännas rätt med den präst man får. A6 vis: hoppas ni hittar en annan präst ni trivs med!

Ja, det är knepigt. Gott att ni förstår det ohållbara i att präst ska jobba så fort de är önskade.

Jag tror att man ska fundera vad som är viktigast för en. Om det är vilken präst det är -då får man boka efter den personens schema. Och tyvärr läggs det inte förränrelativt sent. Men har man en relation till prästen är det förstås enklare, i vissa församlingar kan man önska lediga helger resp arbetshelger. Men det ska förstås funka med all annan verksamhet också, så det är ett pussel som heter duga.

• A6 vis

Jag tror inte att hela bröllopet går i stöpet för att jag frågade fel präst.... Prästen är ju bara en lite del av allt..... så jag tror att vi kommer få ett trevlig dag..... det är "bara" 6 månader kvar tills inbjuningarna ska iväg.

• Bullemor

Man får välja vilken präst man vill..
    Eller vet man en präst som man gärna vill ha på sin vigsel men kanske jobbar i en kyrka som ligger i en helt annan kommun så kan man fråga den prästen om hon/han vill komma och viga er i den kyrkan ni tänkt er!

• Mariabridetobe

Vi har bokat kyrkan och fick önska präst då schemat inte var lagt, de sa att de då tillfrågar den prästen om han vill jobba då. Och de ville oxå veta varför vi önskade den prästen. Håller tummarna för att vi får vår präst, men tydligen har man inte så mycket att säga till om :-S

Svar på tråden Ledsen