• Sebastiána

Bjuder ni era kollegor?

Nu har jag nästan rett ut hur jag ska göra med körerna jag är/har varit med i . Däremot vet jag inte om jag ska bjuda mina närmsta kollegor eller inte. Från början hade jag inte tänkt göra det, vi umgås ju inte privat (även om en av mina kollegor bjöd hem oss på lunch en dag när vi hade halvdag). Ett tag funderade jag på att bara bjuda kollegorna utan respektive - de är 8 - men det artigaste är ju att även bjuda respektive och jag brukar alltid förespråka att man ska göra det.

Saken är att bröllopet är ganska långt bort, som jag skrivit i en annan tråd. De måste ta sig med flyg och tåg till feststället och resa och boende kommer att gå loss på minst 2000:- (beroende på hur tidigt de bokar flyget). Jag kan ju säga att om min sambo blev bjuden på en kollegas bröllop och det hade varit en liknande situation hade inte jag varit så intresserad av att komma. Om kollegornas respektive inte vill komma kanske de inte heller kommer och det hade varit trist. Det jag hoppas på i så fall är att alla eller några kollegor bestämmer sig för att åka tillsammans utan sina respektive.

En annan sak är att två av mina kollegor aldrig pratar om sina respektive. Jag har ingen aning om vad de heter. De andra kan jag namnet på men inte mer. Hur gör man då när man ska skriva gästpresentationen?

Hur har ni gjort? Har ni bjudit era kollegor och i så fall med eller utan respektive?

Det kan hända att min BM tänker bjuda sina kollegor med respektive (en del av dem har träffat varandra förut) och då blir det ju konstigt om inte jag gör det, men bortsett från det...

• Svar på tråden Bjuder ni era kollegor?
  • Sebastiána

Som ni märker kämpar jag just nu med gästlistan

Som många andra märker jag att antalet gäster sväller. Vi har bestämt oss för att bjuda c.a 25 gäster var. Jag är väl uppe i 35 nu. Jag tror att vi kan klämma in 12 personer till i lokalen, men jag är inte säker eftersom jag tappat bort blocket där jag skissat upp lokalen. Sedan är det ju en kostnadsfråga också. Å andra sidan tror jag att många norrlandsgäster kommer att tacka nej på grund av att det är långt bort och dyrt. Det kanske blir lite självsanerande så att säga.

• Midvinterflicka

Vi har som regel att bjuda dem vi umgås privat med. T ex arbetskamrater, folk man känner i föreningar osv är inga vi bjuder hem eller är bjudna till och då bjuder vi inte heller dem.

• Sebastiána
    Midvinterflicka skrev 2010-09-28 08:15:03 följande:
    Vi har som regel att bjuda dem vi umgås privat med. T ex arbetskamrater, folk man känner i föreningar osv är inga vi bjuder hem eller är bjudna till och då bjuder vi inte heller dem.
    Där är jag och min sambo olika. Han bjuder gärna hem kollegor och har gjort det också, medan jag inte brukar bjuda hem kollegor.
  • Moster Stina

Å vad svårt dilemma för er....

Om ni hade arrangemanget i den stad ni jobbar, så blir det ju mycket lättare att bjuda kollegor.

Men vad sägs om att din sambo bjuder sina kollegor, med respektivar om han vill det.
    och att du själv inte bjuder dina kollegor, så kommer väl inte de varken tänka på eller bli sura för det.

Bjud dem ni allra helst vill ha med.
    Och självsanering blir det ju ändå...eftersom bröllopet ligger långt bort.

Jag o min sambo är nya på en liten ort.
    Eftersom vi ämnar bli kvar här i många år, så ser vi det lite som en bekantsskapsinvestering att bjuda många från våra orkestrar, körer, och jobb här på orten. Men alla dessa kommer inte få vara med hela kvällen, utan vi gör en mottagning först, med dryck och snittar, och sen har vi rejäl middag och fest efter det.

Men som sagt, detta går ju inte för er...
    Nä ni har det inte lätt. men som sagt, självsanering kommer det ju att bli, pga avståndet.
    Hur kommer du Sebastiana förresten att göra med inbjudandet av dina körer???

• moonlightgirl

Hej hej

Svår fråga det där tycker jag. Själv känner jag att jag kommer att bjuda mina närmaste kollegor och min m2b kommer att bjuda sina närmaste kollegor. Mina kollegor kommer även att ställa till med möhippa för mig så det skulle kännas konstigt att inte bjuda dem. Men däremot tycker jag att det skulle kännas konstigt att bjuda dreas respektive men jag vet inte hur vi gör ännu.

• Fröken T

Vi bjuder bara folk som vi umgås med privat, oavsett hur vi känner dem (barndomsvänner/jobb/föreningar/familj). Naturligtvis så blir det ju så att en och annan respektive som vi inte känner så bra också blir inbjuden men det är bara några få.

• Sebastiána

Jag bjuder gärna mina kollegor, men skulle helst inte vilja bjuda respektive. Inte för att jag inte vill träffa dem eller lära känna dem utan för att det faktiskt kan hända att flera av mina kollegor skulle tacka ja om de åkte som grupp - alltså om alla kollegorna åkte samtidigt tillsammans. De flesta av dem är vana vid att göra betydligt längre och dyrare resor (givetvis semesterresor med sina respektive, men ändå) och vi brukar resa någonstans på studiebesök tillsammans en gång om året, lite längre bort och ibland utomlands och där äter man ju frukost tillsammans och middag tillsammans osv.

Om jag inte bjuder mina kollegor kommer de knappast att bli sura. De kommer troligen inte ens att veta att min BM bjuder sina - såvida inte jag råkar säga det men varför skulle jag göra det.

Om jag bjuder parvis kanske "paret" inte vill komma på grund av att kollegans respektive inte vill komma.

Om jag bjuder alla med respektive kanske det ändå kan bli så att några kollegor slår sig ihop och åker själva utan respektive. Hellre det än att någon vill komma, men tackar nej på grund av en äkta hälft som (helt naturligt) inte är intresserad av att bevista en fest där man inte känner en käft.

Tål att tänkas på. Jag och min BM får diskutera saken.

Jag har inte så stort umgänge så om jag inte bjuder körmedlemmar eller kollegor blir det inte så många gäster.

• Martinaa

Jag tycker du gör som du vill, men det finns en "regel". Bjuder man en, så bjuder man respektive! Sedan är det upp till respektiven själv att avgöra om de vill komma eller ej. Ja, det blir många med åtta kollegor plus respektive, men att dela par tycker jag bara är fel.

Jag tycker inte själv det hade varit så skoj om min man blev bjuden på bröllop och inte jag, oavsett om jag känner paret eller ej. Vill jag inte gå kan jag själv ta det bestlutet i så fall! :)

Själv bjöd jag ett fåtal kollegor, som jag umgås med eller trivs väldigt bra ihop med. Respektive självklart bjudna.

• Junibrud2011

Vi har valt ut vissa. Jag har ett gäng från jobbet som jag privat umgås med regelbundet de blir bjudna med sina respektive. Sambon  bjuder de vi umgås med eller som han har mycket med att göra på jobbet plus deras respektive.

• Kattpoet

Vi bjöd  hans kollegor eftersom de också var hans vänner  men det var några kollegor som inte blev bjudna eftersom de inte var vänner.

Jag anser inte att de man  jobbar med måste vara med på bröllopet.  

Brukar du bjuda dem på din födelsedag?

Svar på tråden Bjuder ni era kollegor?