• AnnaJo­line
    Äldre 26 Sep 14:26
    47731 visningar
    13 svar
    13
    47731

    gifta sig med utländskmedborgare.

    Hejsan!
    I somras så friade min pojkvän till mig och vi planerar att gifta oss nästa sommar.
    Min pojkvän är inte svensk medborgare, jag undrar hur allt går till då?
    Jag har fått höra att båda gör en hinderprövning, sedan så kan man gifta sig. Måste han verkligen åka till sitt hemland igen för att göra intervjuer? Ska jag också göra intervjuer fast i Sverige?

    Jag hade tänkt följa med honom till hans hemland medan han gör intervjuerna, vi har hört att det kan ta ca två månader innan han kan komma tillbaka till Sverige.
    Men då är kruxet att jag kanske har intervju i Sverige under de har två månaderna, så då kanske jag inte kan följa med, men jag vill gärna följa då vi är nygifta och allt.

    Är det någon som kan ge mig information om giftermål med en utländskmedborgare? All info är bra:) Tack på förhand!

  • Svar på tråden gifta sig med utländskmedborgare.
  • Shandi­N
    Äldre 26 Sep 14:35
    #1

    Själva giftermålet är nog inte problemet, utan uppehållstillstånd för honom om jag förstår dig rätt? Ansökan om hindersprövning kan du ladda ned från Skatteverkets hemsida.


    Angående uppehållstillstånd så är det bäst att ringa migrationsverket så att du får rätt information. Det är dock troligt att han inte får uppehålla sig i Sverige medan hans ansökan om uppehållstillstånd behandlas. Det är dock olika regler om han är EU-medborgare eller inte tror jag... ring migrationsverket imorgon så att ni får korrekt information!


     


     

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 26 Sep 14:47
    #2

    själva giftemålet är absolut inga problem. Det enda du kan behöva kolla upp är hur det fungerar om ni ska skilja er, har en vän som skulle gifta sig med en från turkiet och det var en process då fick hon reda på om hon skulle vilja skilja sig sen eftersom hon behövde skilja sig i både turkiet och sverige. Men giftemål är inget problem. uppehållstillstånd däremot är en helt annan sak och kan ta väldigt lång tid och är väldigt påfrestande. Sen är det ju faktiskt inte ens säkert att han får det bara för att ni är gifta, det beror ju på mycket hur länge ni vart tillsammans osv men lycka till.


  • AnnaJo­line
    Äldre 26 Sep 15:46
    #3

    Ja exakt uppehållstillståndet. Jag ska ringa dom något i veckan.

    Vi har inte tänkt att skilja oss, men man vet ju aldrig. :)
    En fråga till, om han inte får uppehållstillstånd får han komma tillbaka in i Sverige för att fortsätta sina studier? Det vore lite surt om han missar sina studier för han går en bra utbildning som gör att han kan få jobb ungefär överallt:(...

    Tack för så mycket för svaren, det uppskattas verkligen! :) Nu har jag lite mer att gå på när jag ska ringa och fråga om uppehållstillstånd:)

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 26 Sep 16:58
    #4

    Jag är inte helt säker, så fråga någon som jobbar med det. Men jag tror om jag inte missminner mig att om han får ett nej så måste han åka tillbaka till sitt land i typ tre månader eller liknande innan han får söka igen, även om det bara är ett turistvisa han ska söka senare. Men somsagt är jag inte helt 100 på detta.


  • Äldre 26 Sep 17:05
    #5

    Om han redan har ett uppehållstillstånd för studier så behöver han sannolikt inte åka hem för att söka en ny typ av uppehållstillstånd. Jag har en vän som konverterade från uppehållstillstånd för studier till ett relationsbaserat uppehållstillstånd (sambo, men det är samma som om man gifter sig) utan att hon behövde söka ifrån sitt hemland (USA).

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 26 Sep 17:11
    #6

     


    2011 skrev 2010-09-26 17:05:15 följande:
    Om han redan har ett uppehållstillstånd för studier så behöver han sannolikt inte åka hem för att söka en ny typ av uppehållstillstånd. Jag har en vän som konverterade från uppehållstillstånd för studier till ett relationsbaserat uppehållstillstånd (sambo, men det är samma som om man gifter sig) utan att hon behövde söka ifrån sitt hemland (USA).

    det vi diskuterade var om man måste åka hem innan man kan söka igen om man först får ett nej, alltså om han söker uppehållstillstånd men får ett nej. vad som händer då.


  • Äldre 26 Sep 17:18
    #7

     


    AnnaJoline skrev 2010-09-26 15:46:16 följande:
    Ja exakt uppehållstillståndet. Jag ska ringa dom något i veckan.Vi har inte tänkt att skilja oss, men man vet ju aldrig. :)En fråga till, om han inte får uppehållstillstånd får han komma tillbaka in i Sverige för att fortsätta sina studier? Det vore lite surt om han missar sina studier för han går en bra utbildning som gör att han kan få jobb ungefär överallt:(... Tack för så mycket för svaren, det uppskattas verkligen! :) Nu har jag lite mer att gå på när jag ska ringa och fråga om uppehållstillstånd:)

    Har han ett uppehållstillstånd för studier idag? Är han EU-medborgare?

    Det bästa förslaget är att ringa migrationsverket så man får korrekt information och kan ställa frågor utifrån sin specifika situation.

    Men generellt gäller att om man är i en seriös relation (och kan styrka det med att man t ex varit sambo innan eller avse bli det, alt är gifta) så har han rätt till ett upehållstillstånd. Om han redan är i sverige på ett annat sorts uppehålsstillstånd så vet jag inte om det går att konvertera på plats. Söker man från utlandet så brukar det vara snålt med möjligheten att få besöksviseringar under tiden man ansöker. Om ni båda befinner er i utlandet så är det fullt möjligt att man kan snabba på processen genom att ni båda får möjlighet att intervjuas utomlands. Men allt beror på och migrationsverket ger snabbast och mest korrekt information utifrån just era förutsättningar.

    Sen är ju frågan om hindersprövning - där bör ni fråga Skatteverket vad de behöver utifrån just hans nationalitet. Sen kan ni behöva gå till det landets ambassad i stockholm och deras folkbokföringsmyndighet eller motsvarande.
    Lycka till!

  • love20­11
    Äldre 8 May 11:35
    #8

    jag har precis förlovat mig med min turkiska pojkvän.själv är jag svensk.vi planerar bröllop framöver.enligt honom behöver jag ordna några papper här från Sverige för detta,låter dock inte som det är så invecklat.men jag tänkte även söka på internet jag med för att se vad de säger behövs.
    Vi har tänkt bo här i Sverige.

  • tweety
    Äldre 8 May 11:59
    #9

    hejsan!

    Om jag fattat det rätt så är din BM från ett land inom EU, då ska det inte vara något problem då de oftast får vistats i ett annat EU-and utan problem ungefär som om man är i samma land. Min blivande är också från ett EU-land där han har medborgarskap och han tänker inte bli svensk medborgre bara för att vi gifter oss, då detta inte behövsi Sverige eller från hans hemland.

    Vi behöver bara skicka efter några papper från hans ambasad i Sthlm efter giftemålet för att äktenskapet ska bli giltigt i hans hemland oxå. 

    Lycka till med allt 

  • Anna Maria
    Äldre 8 May 12:16
    #10

    Om han befinner sig i Sverige nu som student så är det inga problem. Som tidigare sagts så kan han utgöra ett undantagsfall och få göra intervjun i Sverige (tillsammans med dig), vad som behövs då är ett skriftligt intyg på hans studier från hans skola (min sambo gjorde så). Då ansökan om sambouppehåll är detsamma som när man ansöker om uppehållstillstånd pga giftermål så kan jag av egen erfarenhet säga att det tog ca 5 månader innan vi blev kallade på intervju, men endast någon vecka efter intervjun fick min sambo (och nu fästman) sitt uppehållstillstånd. Efter två år kan han sedan förlänga det och få ett permanent uppehållstillstånd i Sverige.

    Min fästman är japan, och alltså inte EU-medlem. Han kommer att ha ett permanent uppehållstillstånd klart innan den dagen vi gifter oss, och kommer att behålla sitt japanska medborgarskap. Har inte ännu kollat upp vilka papper som måste fixas för att giftermålet även ska gällas i Japan, men kan tänka mig att det går smärtfritt att fixa genom ambassaden. (tack MattiasFästmö ang tipset kring vad som gäller vid skiljsmässa, inget man funderar på såklart men ändå viktigt att ha det klart för sig, så ska kolla upp det med!).

    Hur som helst så vet jag att det kan kännas jobbigt med allt pappersarbete och väntan, man vill ju bara gifta sig! Men jag är säker på att det kommer att gå bra! Lycka till!


    A & S
  • dorsa
    Äldre 11 Aug 16:56
    #11

    hej .jag gift me min kille o vi har lämnat hindersprovning .jag e svensk medborgare men min man har upphålstillstånd bara på 1 år .hur måste vi göra att han ska få långtid upphålstilstånd o han kan ej tbaka t sitt land för att de e krig där?

  • amerik­a
    Äldre 11 Aug 17:57
    #12
    dorsa skrev 2013-08-11 16:56:46 följande:
    hej .jag gift me min kille o vi har lämnat hindersprovning .jag e svensk medborgare men min man har upphålstillstånd bara på 1 år .hur måste vi göra att han ska få långtid upphålstilstånd o han kan ej tbaka t sitt land för att de e krig där?
    Om han redan har fått uppehållstillstånd i ett år så behöver han ansöka om förlängning. Gå in på Migrationsverkets hemsida och kolla upp hur ni ska göra. Han ska inte behöva åka tillbaka till sitt hemland om han redan beviljats uppehållstillstånd.
  • Äldre 12 Aug 20:09
    #13
    dorsa skrev 2013-08-11 16:56:46 följande:
    hej .jag gift me min kille o vi har lämnat hindersprovning .jag e svensk medborgare men min man har upphålstillstånd bara på 1 år .hur måste vi göra att han ska få långtid upphålstilstånd o han kan ej tbaka t sitt land för att de e krig där?
    Läs på Migrationsverkets hemsida alternativt ring dem för att fråga utifrån er situation.
Svar på tråden gifta sig med utländskmedborgare.