• Pelles Maja
    Äldre 24 Sep 18:49
    2104 visningar
    4 svar
    4
    2104

    Avslöjat att ni tagit nytt efternamn?

    Hej!

    Är nyfiken på att få höra hur det gick för er som tog (hittade på) ett nytt efternamn när ni gifte er. Jag och min sambo funderar på att gör detta men det är ett tag kvar innan det är våran tur...

    Hur och när avslöjade ni det för släkt och vänner? På bröllopsdagen?

    Fick ni prova med många olika namn innan ni hittade ett som gick igenom hos prv?

    Vill ni avslöja vad ni tog för namn så är jag självklart väldigt nyfiken!

     

  • Svar på tråden Avslöjat att ni tagit nytt efternamn?
  • Drama Online
    Äldre 25 Sep 08:02
    #1

    Hej!


    Har inte tagit nytt, men svarar ändå!


     


    Jag skulle avslöja det innan bröllopet av två skäl:


    - Det är ganska vanligt med bröllopsgåvor märkta med namnet. Då är det extra fint om det är rätt namn.


    - De som bär namnen ni väljer bort kan faktiskt bli en gnutta besvikna. Känslor, du vet, inte logik. Mindre dramatiskt innan.


  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 25 Sep 22:30
    #2

    vi ska inte byta till ett helt nytt, utan ett gammalt släktnämn i min m2b's släkt. Vi gick ut med det i inbjudningskorten vad vi kommer att heta efter vigseln. Precis som drama online skriver så är ju chansen stor att man får något med namn graverat på, samt att dom som bär namnet blir lite besvikna att man valt bort deras, och den besvikelsen kanske man inte vill tackla på sin bröllopsdag


  • Mariab­rideto­be
    Äldre 26 Sep 10:19
    #3

    Tala om det innan!! Vi har valt att min sambo ska ta mitt efternamn och bara det gav massor av reaktioner, då var det att men enl tradition sak ta mannens namn.. Då han har ett av sveriges vanligaste så valde vi mitt som är lite unikt. (vi gifter oss i maj 2011) Så jag rekomenderar att ni tar det innan så det inte blir nåt snack på bröllopsdagen! Lycka till.

  • Sebast­iána
    Äldre 26 Sep 11:29
    #4

    Jag byter inte namn, men annars kan man skriva det i festprogrammet längst bak, typ: Brudparet heter numera xxxx och nås på och så adressen.

Svar på tråden Avslöjat att ni tagit nytt efternamn?