• hannahsofia

Dricka till 85 gäster

Hejsan!

Jag undrar om någon här har erfarenhet (eller självklart på något annat sätt vet) hur mycket dricka dvs alkohol man ska räkna till 85 gäster.

Vi ska ha en skål med mousserande, tre rätters middag plus fest efter middagen (vigseln är vid tre så festen blir ju rätt sent men ändock fest)

Vad tror ni?

• Svar på tråden Dricka till 85 gäster
  • Moster Stina

Det finns beräkningar på systembolagets hemsida. Men räkna ungefär så här: Om personal serverar drickan vid platserna går det per person åt: 1 glas vitt till förrätten (systemet berättar hur många glas som går åt per flaska, tänk på att vitvinsglas, och rödvinsglas är olika stora) 2 glas rött till huvudrätten 1 glas mousserande Räkna med något mer, om drickan står på borden. Sen skulle ni ha festande efter det och då vet jag inte alls... MEN om du köper det mesta på systembolaget, så kan du lämna tillbaka allt som är orört. Många här på sidan verkar göra så. Sprit är det dock en del som köper billigare i Danmark eller Tyskland, men då tillkommer resan, och inget går att lämna tillbaka. Lycka till!

• hannahsofia

Jo jag räknade med på det och tänkte att man får ju slänga på lite extra till middagen för säkerhetsskull men jag är mest fundersam över festen, det är ju jättesvårt att uppskatta!

Jag har också märkt att det är vanligt att handla på systemet och lämna tillbaka fast vi bor rätt nära tyskland så det blir galet mycket billigare än systemet och blir det mycket över så får vi väl ha en drickafest till :D

• Frilledille

Vi har räknat ungefär så här

vinglögg till snittarna

Till maten 4 glas vin (förrätt, varmrätt x2, efterrätt) Sammanslaget ca 1 flaska per/pers

1 glas avec a 4 cl = 4 x antal gäster

2 drinkar a 3 cl sprit = 6 x antal gäster

1 öl /glas vin/cider = 1 x antal gäster

/per person

Vi har räknat med ca 6500kr för dricka till maten

och ca 5000kr för "fri bar", men då handlar vi tax free.

• Frilledille
    Frilledille skrev 2010-09-22 15:43:11 följande:
    Vi har räknat ungefär så här vinglögg till snittarna Till maten 4 glas vin (förrätt, varmrätt x2, efterrätt) Sammanslaget ca 1 flaska per/pers 1 glas avec a 4 cl = 4 x antal gäster 2 drinkar a 3 cl sprit = 6 x antal gäster 1 öl /glas vin/cider = 1 x antal gäster /per person Vi har räknat med ca 6500kr för dricka till maten och ca 5000kr för "fri bar", men då handlar vi tax free.
    vi blir ca 90
  • wiii
    Moster Stina skrev 2010-09-22 07:49:07 följande:
    Det finns beräkningar på systembolagets hemsida. Men räkna ungefär så här: Om personal serverar drickan vid platserna går det per person åt: 1 glas vitt till förrätten (systemet berättar hur många glas som går åt per flaska, tänk på att vitvinsglas, och rödvinsglas är olika stora) 2 glas rött till huvudrätten 1 glas mousserande Räkna med något mer, om drickan står på borden. Sen skulle ni ha festande efter det och då vet jag inte alls... MEN om du köper det mesta på systembolaget, så kan du lämna tillbaka allt som är orört. Många här på sidan verkar göra så. Sprit är det dock en del som köper billigare i Danmark eller Tyskland, men då tillkommer resan, och inget går att lämna tillbaka. Lycka till
    Var någonstans kunde man göra beräkningar? Letade runt på deras hemsida men hittade inte..
  • hannahsofia

Frilledille skrev 2010-09-22 15:44:51 följande:
    vi blir ca 90

håller precis på att lära mig hemsidan heheh men frågar här med (ursäkta om jag blir tjatig) men hur mycket räknar ni då med att gästerna dricker? :)

• wiii
    hannahsofia skrev 2010-09-22 16:23:56 följande:
    www.systembolaget.se/MatochDryck/Saharmangafl... varsågod :) den finns längst ut ner till högra hörnet på deras hemsida om man har klickat sig in på mat & dryckfliken Frilledille: hur mycket tror ni att gästerna dricker på festen efteråt?
    Tack!
  • Frilledille
    hannahsofia skrev 2010-09-22 16:25:59 följande:
      håller precis på att lära mig hemsidan heheh men frågar här med (ursäkta om jag blir tjatig) men hur mycket räknar ni då med att gästerna dricker? :)
    som jag skrev ovan. Dvs

vinglögg till snittarna.

4 glas vin till maten (1 flaska), 

1 glas avec (4 cl)

därefter 2 drinkar (6 cl sprit)

och 1 öl (1 burk/flaska).

Vissa dricker mer men de flesta dricker nog mindre.

• hannahsofia

Frilledille skrev 2010-09-22 16:35:23 följande:
    som jag skrev ovan. Dvs vinglögg till snittarna. 4 glas vin till maten (1 flaska),  1 glas avec (4 cl) därefter 2 drinkar (6 cl sprit) och 1 öl (1 burk/flaska). Vissa dricker mer men de flesta dricker nog mindre.

Förlåt mig, jag skummade visst lite för snabbt :)

Så till festen efteråt ska ni ha drinkar och öl då? hur mycket blanddricka införskaffar ni då till drinkarna?

Jag tror dock vi får räkna med liiite mer till våra gäster då de är relativt unga och tja lite glupska när de kommer till sprit ;) så för kanske överväga betalbar hehe

• Frilledille
    hannahsofia skrev 2010-09-22 16:57:44 följande:
      Förlåt mig, jag skummade visst lite för snabbt :) Så till festen efteråt ska ni ha drinkar och öl då? hur mycket blanddricka införskaffar ni då till drinkarna?Jag tror dock vi får räkna med liiite mer till våra gäster då de är relativt unga och tja lite glupska när de kommer till sprit ;) så för kanske överväga betalbar hehe
    Vårt gäng gillar också att dricka men jag tror ändå att det räcker. Som vi har räknat kommer dom ju trots allt ha druckit totalt:

Vinglögg, 1 hel flaska vin, 1 glas avec, 2 drinkar och 1 öl/vin/cider per person. Hur mycket mer än så kan man dricka utan att packa ihop haha?

Vi har bestämt oss för endast 2 sorters drinkar i baren. Enklare att beräkna åtgång då. Så läsk (3dl/drink) och lime till resp drink. Sen kommer det finnas öl, rött och vitt vin (bib) och ev lite cider. Och så läsk så klart.

• hannahsofia

Haahah jaa när du säger det så så låter det ju en hel del ja :D

vill bara verkligen inte vara med om att stå där och inte ha något mer att dricka!

• Hanna och Petter

Jag tror man ska räkna mer som Friedille än som systembolaget när det är ett bröllop de handlar om (om nu inte de va specifikt för bröllopp på systemet?) eftersom middagen på bröllop ofta blir betydligt längre än vanliga middagar pga alla tal.. Man vill ju inte att vinet ska ta slut och att gästerna får sitta med tomma glas å lyssna på de sista talen...

• Frilledille
    hannahsofia skrev 2010-09-22 17:47:03 följande:
    Haahah jaa när du säger det så så låter det ju en hel del ja :Dvill bara verkligen inte vara med om att stå där och inte ha något mer att dricka!
    Först räknade jag på 4 drinkar per person men insåg att det blir lite väl mycket per person. Vi kommer köpa vår alkohol på båten över till Finland då vi åker över ganska ofta pg av jobb. Men vill man köpa lite extra som reserv så kan man ju köpa det på systemet eftersom man får lämna tillbaka allt som inte går åt.

Till middagen kommer vi ha lite finare vin, men i baren kör vi bag in box.

Sen finns det ju alltid personer som dricker betydligt mindre än det jag skrivit, t ex farmor, toastmastern som ändå måste hålla sig ganska ordentlig, brudparet själva bör kanske inte vara askalas och heller inte brudparets föräldrar samt värdpar. Sen är säket någon gravid också..

I vårt fall får vi bara ha lokalen till 01.30 vilket också gör det lättare att beräkna. Har man en lokal som man får ha hela natten så kan ju också gästerna stanna hela natten = det behövs mer dricka.

Jag tror att det också kan vara ett tips att inte ha för stora glas. För är det fri bar så har folk en förmåga att inte bry sig lika mycket som om man köpt sin drink, dvs man dricker en klunk och ställer ifrån sig glaset för att gå och dansa. Sen har man glömt vilket glas som var sitt och hämtar nytt eftersom det ändå är gratis.

• S2011

ett glas rödvin = ca 18 cl

ett glas vitvin = ca 15 cl

• EmmaochTommy

Inte för att verka tråkig och så men hur mycket kaffe köper ni in???;) vet ni hur många koppar det går i ett halvkilo kaffe?

/Emma

• Frilledille
    EmmaochTommy skrev 2010-09-22 22:24:18 följande:
    Inte för att verka tråkig och så men hur mycket kaffe köper ni in???;) vet ni hur många koppar det går i ett halvkilo kaffe?/Emma

ca 60 koppar.

Vi kommer ha ca 90 gäster och kommer nog göra kaffe på 2 paket. Alla tar ju inte påtår och alla dricker ju inte kaffe så det borde räcka.

• EmmaochTommy

haha kaffe är ju inte direkt en stor kostnad i ett bröllopssammanhang:) Glöm inte att köpa kaffe till dagen innan och eftr för dem som hjälper till och fixar:)

• Hard Bob

Hej Hannah Sofia, om du bor nära Tyskland ska du kolla FlaskExpressen.com

Dom kör kampanj med tyska priser fram till 13 november. Du kan spara 10 timmars resan till Tyskland och använda tiden på något bättre. T ex bröllopsplanering.

Svar på tråden Dricka till 85 gäster