• FruSweety

Att tänka på när du fotograferas

Hej BT:are

Här kommer lite tips från en nybliven fru...

Vi gifte oss den 4 september och det var verkligen underbart. Vi anlitade en fotograf som visserligen var duktig - men nu när jag tittar på bilderna ser jag att han borde ha handlett oss lite bättre...

Se till att du:

1. Får se bilderna under tiden ni fotograferas så att du kan korrigera sådant som blir fel. Vi skrattar jättestort och brett på många av bilderna och visst i verkligheten kanske det ser bra ut eftersom skrattet är "sammanhängande" med det som händer sen - men när man skrattar jättestort på bild så ser det inte så bra ut faktiskt. Jag känner knappt igen min man på vissa av bilderna. Så se till att du får se närbilder av fotona så att du kan se om du gör något konstigt med munnen eller så.

2. Vår fotograf tycker inte om att ta bilder när båda tittar in i kameran - som tur var sa jag att jag ville ha en serie sådana bilder. Det är de enda bilderna från bröllopet vi har nu där vi båda tittar rakt fram och det hade ju varit bra om det var fler... Men på vissa av bilderna skrattar min man igen på det där sättet som han i normala fall inte gör - och det hade varit bra om fotografen hade korrigerat det på något sätt. Jag har också ett veck på min bolero och jag tycker kanske att en fotograf borde märka sådna detaljer. Det hade också varit bra om han tagit några fler närbilder samt "regisserat" våra rörelser lite - typ "klappa henne på kinden" "kyss honom på handen"... Nu är alla bilder nästan lika.

3. Fråga om fotografen tycker om att ta sneda bilder - om du inte gillar det - vilket jag inte gör - se till att de blir ett minimum av sådana... Vi har jättemånga bilder tagna på sniskan och jag hade ingen aning om att han tog sådna bilder.

Nu låter det som om jag inte är nöjd och faktum är att jag faktiskt inte är jättenöjd med bilderna. Hade förväntat mig mer. MEN vi har en hel del fina bilder och det är bra. Jag tror att det hade kunnat vara fler om han bara hade regisserat oss lite och vi haft en provfotografering. Tror provfoto är bra för då blir man medveten om vad man gör för miner.

• Svar på tråden Att tänka på när du fotograferas
  • sandviken

hade du inte kollat in fotografens tidigare jobb?

• Niini

Trist att ni inte blev helt nöjda med fotona :/ Vår fotograf sa vi ska tänka ut ett tema eller liknande o sen leva oss i i det så blir fotona inte så stela :)

• FruSweety

Jodå, det hade jag och jag gillade verkligen hans bilder och formspråk på hemsidan och han har fått bra omdömen här på BT. Jag vet inte riktigt vad det var som hände...

Men det kanske bara är lite överväldigande att se alla bilder och vi ska nu väja ut ett antal bilder som han kan redigera... tyvärr kan han ju inte redigera bort att man apflabbar...

• FruSweety

De är inte stela de är bara lite lika allihop. Samt att jag hade velat ha fler bilder där vi tittar in i kameran för som det är nu är det kanske inte ens 10 % av alla bilder. 

Tur att vi har en jättebra fotograf i familjen (var en av dem som fick fota under prinsessbröllopet och gift med min mans kusin) som har tagit lite andra bilder. Han jobbar dock inte på släktingars bröllop men vi borde såklart ha frågat honom om tips innan - men var är hjärnan när man behöver den...? :-S

• vikingdotter

Åhh så bra med såna här tips, sitter och bara tittar och tittar på bilder på andra för att se vad man ska och inte ska göra! Tack!

Tråkigt att ni inte blev helt nöjda dock.

Svar på tråden Att tänka på när du fotograferas