• Junebug

Baby shower, nån som har erfarenhet?

Okej det här är inte alls bröllopsrelaterat, men jag ska ordna en baby shower för en amerikansk kompis och är helt lost på ämnet. 

Har fått reda på att det hela handlar om att ge massa presenter, leka lekar och äta tårta. Och pynta allt med små björnar eller liknande. Min kompis vet vilken dag det ska vara på och kommer skicka mig en lista med folk att bjuda in, men sen antar jag att resten ska vara överraskning?

Mina funderingar är:

- Kan man ha det hemma hos henne, eller ska jag bjuda in alla till mig?

- Hur mycket är hemlis? Ska hon t.ex. få en inbjudan med de andra eller ingen info alls mer än tid och plats?

- Är det enbart kvinnor med på tillställningen?

Ni som vet, upplys mig!

• Svar på tråden Baby shower, nån som har erfarenhet?
  • GnuGS

Jag är ingen expert på baby showers, men har varit på några stycken i USA och kan dela med mig av det jag vet.

Baby showers går ut på att kvinnor i den gravida kvinnans närhet samlas inför att hon ska bli mamma, för allmän gemenskap och peppning. Man sitter i ett rum, och hon öppnar sina presenter som alla beundrar. Och ja, det kan vara lekar men är mest allmän samvaro under avslappnade former.

När jag först hörde talas om fenomenet tyckte jag det låt fånigt, hysteriskt och kommersiellt. Nu, efter att ha varit med på tre, fyra stycken, tycker jag att det är en riktigt trevlig "sisterhood"-sed, faktiskt. Samma grej, för att stärka kvinnogemenskapen inför en förlossning, dela goda råd etc, finns i många kulturer, typ afrikanska byar, och har säkert funnits även i Sverige (?).

Tanken är också att man ska hjälpa varandra med kostnaderna alla utgifterna för ett barn innebär, och det blir lite "sista natten med gänget"-stämning. Kanske får man träffa personer man såg ett år innan på bröllopet...

Presenterna kan vara: nya eller begagnade babykläder, leksaker, skötutrustning etc -- allt som kommer att behövas! Även sådant som är specifikt till mamman (massage, fotvård, choklad...).

Svar på dina frågor:
    • Det hela kan vara en överraskning men din väninna kan också vara involverad -- upp till er hur ni vill göra. Det är lite som en möhippa som arrangeras av brudens väninnor -- delvis samma upplägg, fast inte nödvändigtvis med lika mycket hemlighetsmakeri. Tanken är att du och ev någon annan väninna arrangerar, bjuder in och är värdinna, tar ansvar för att det finns mat och dryck.
    • Det kan vara hemma hos henne eller hemma hos dig, lite beroende på vad som passar. De traditionella baby showers jag varit på har varit hemma hos den blivande mamman, men om du bor större eller närmare gästerna går det bra att vara där. Man är i hemmiljö, och det brukar finnas tårta eller annat att äta.
    • Bjud in väninnor, men även kvinnliga familjemedlemmar/släktingar. Man kan göra lite som man vill: jag var med på en baby shower i en krets där de umgicks i par -- då hängde alla männen tillsammans i en närbelägen bar, och anslöt mot kvällen. Även männen hade med sig presenter (t ex gigantiska blöjpaket).

En sofistikerad väninna ville inte ha en traditionell baby shower, för det kan verkligen bli lite väl mycket ljusblå/rosa björnar... Hennes väninna ordnade istället ett stiligt cocktailparty -- med drinkar + snittar -- i sin våning i en skyskrapa mitt på Manhattan, och dit var alla möjliga vänner och bekanta av båda könen bjudna. Man hade med sig presenter till den kommande bebisen, men i övrigt var det som ett vanligt cocktailparty för att samlas (också en ersättning för att bröllopet var litet och ägde rum på annan ort). I detta fall låter det dock som att det ska vara mer traditionellt..!

Hoppas detta gjorde dig klokare.

• GnuGS

OK, det kan bli lite over the top i USA... Se bara:

www.plan-the-perfect-baby-shower.com/diaper-cake.html

Om jag inte minns fel så figurerade en sådan "blöjtårta" i ett avsnitt av Sex and the City, nämligen när Miranda skulle få barn. (Det var förstås Charlotte som var mest engagerad i att ordna en baby shower.)

• Oktoberbrud2010

GnuGS skrev 2010-09-21 00:06:53 följande:
    OK, det kan bli lite over the top i USA... Se bara: www.plan-the-perfect-baby-shower.com/diaper-c... Om jag inte minns fel så figurerade en sådan "blöjtårta" i ett avsnitt av Sex and the City, nämligen när Miranda skulle få barn. (Det var förstås Charlotte som var mest engagerad i att ordna en baby shower.)

Det finns butiker där man kan köpa blöjtårtor här i Sverige, så det har spridit sig ända hit. Fast det blir nog billigare att göra en själv om man nu tycker att det är en bra present.

• GnuGS
    Oktoberbrud2010 skrev 2010-09-21 00:23:48 följande:
      Det finns butiker där man kan köpa blöjtårtor här i Sverige, så det har spridit sig ända hit. Fast det blir nog billigare att göra en själv om man nu tycker att det är en bra present.  
    Oj, det var inte dålig! Ja, jag har hört (av en redaktör på tidningen Mama) att hela baby shower-fenomenet börjar förekomma i Sverige, gissningsvis med inspiration från amerikanska filmer och genom svenskor som bott i USA.

Men nog måste det ha funnits en äldre (allmoge)tradition att träffas i någon slags kvinnogemenskap före en graviditet även i Sverige?

• Kattpoet

Förr i allmogen låg man barnsäng i en vecka och då tog de andra kvinnorna i närheten om  familjen.

• GnuGS
    GnuGS skrev 2010-09-22 21:23:37 följande:
    någon slags kvinnogemenskap före en graviditet även i Sverige?
    Oops, menar förstås "...inför en förlossning..."!
Svar på tråden Baby shower, nån som har erfarenhet?