• Amor in aeternum

Vad är smartast? Alkohol fråga..

Ska man köpa alkoholen på systemet eller ska man åka ner till tyskland?

Vad tjänar man på det rent ekonomiskt? Bensinen kostar ju också om man skulle åka ner och blir det verkligen billigare då?

• Svar på tråden Vad är smartast? Alkohol fråga..
  • S2011

det funderade jag också på medan vi hade tankar på att fixa all alkohol..

jag tror att det beror ganska mycket på var man bor och vilken bil man åker och hur mkt man ska ha.

plus med systemet är ju att man brukar få lämna tillbaka sånt som är oöppnat bara man har kvittot - vad gör man med tio flak öl från tyskland som är till övers? alkohol håller ju inte hur länge som helst..

när jag räknade för vår del skiljde det ett par tusenlappar till tysklands fördel, men man vet ju aldrig hur mkt man får över, som sagt, då kan det lika gärna gå jämt upp eller t.o.m. bli billigare med bolaget.

glöm inte att räkna in färjebiljetterna - det var inte helt billigt, tyckte jag..

• Amor in aeternum

Vår utgångspunkt kan man väl säga (med några mil hit eller dit) är Göteborg och då är det runt 100 mil till Tyskland skulle jag tro. Vi kan köra runt 70 mil på en tank och då blir det ju 2 fram och tillbaka vilket går på runt 1.300:- i runda svängar.

Men jag vet liksom inte riktigt hur mycket alkohol som behövs. Vi blir ca 45 stycken och jag vet med mig om att det är runt 10 som inte kommer att dricka alls. Då är vi nere på 35 stycken. Vi hade väl tänkt att ha Öl, vin - vitt och rött, ett par drinkar och möjligtvis avec också. Vad svårt det här var då :)

• Kattpoet

Danmark finns med, det blir lite billigare om man bor på den sidan även med båten men det beror på hur mycke man  köper

• Flotten

Amor in aeternum skrev 2010-09-16 17:55:49 följande:
    Vår utgångspunkt kan man väl säga (med några mil hit eller dit) är Göteborg och då är det runt 100 mil till Tyskland skulle jag tro. Vi kan köra runt 70 mil på en tank och då blir det ju 2 fram och tillbaka vilket går på runt 1.300:- i runda svängar. Men jag vet liksom inte riktigt hur mycket alkohol som behövs. Vi blir ca 45 stycken och jag vet med mig om att det är runt 10 som inte kommer att dricka alls. Då är vi nere på 35 stycken. Vi hade väl tänkt att ha Öl, vin - vitt och rött, ett par drinkar och möjligtvis avec också. Vad svårt det här var då :)

Om vi drar på och räknar 40mil mellan Göteborg och Malmö+1,7mil över bron+ ca15mil i Danmark+5km från färjan till Burg eller 500m till Bordershopen= kanppt 58mil enkel resa.
    Bropass=185:- enkel resa MEN sep-dec varje lördag-söndag är priset 149:- enkel resa
    Färjebiljett= 599:-danska kronor , ca 700 svenska.

• Em höstbrud

Vi gjorde så att vi delade upp alkoholinköpen mellan Tyskland och bolaget. Genom en bekant som åkte till Bordershopen i Tyskland köpte vi cognac, likör och sprit eftersom det skiljer så pass mycket i pris mot för här hemma. Vin och cider och en del annan öl köpte vi genom systembolaget, dels för att jag hellre köper lite för mycket och sen lämnar tillbaka än riskerar att stå med för lite alkohol, dels för att det inte finns så mycket bra sorters vin, cider och öl att välja på i Bordershopen och även för att det inte skiljer så hemskt mycket i pris på till exempel vin. 

• Hard Bob

Under hela Oktober kan man åka gratis och handla med FlaskExpressen och då är det ju enkelt att kalkulera besparingen. På företagets hemsida står både egne priser och bolagets.

• Fialotta 78

Vi köpte all vår alkohol till bröllopet i tyskland. Bor visserligen i malmö så vi har inte så långt. Köpte alkohol för ungefär 5500 kr. Tjänade mellan 3500 och 4000 kr när vi dragit bort avgifter och bensin. Tyckte att det var värt det. Satt visserligen och räknade mycket på vad vi tjänade på varje sort vi skulle köpa, valde också de lite billigare sorterna där det gick. Det gör inte oss något om det blir alkohol över, brukar ha mycket middagar med vänner där man kan bjuda bort en del

• Emblas Mamma

Vi ska köpa i tyskland:)

Men mest av den anledningen att vi vill på liten utflykt bara vi två,

sova över på hotell någonstans och ha det mysigt!

Min sambo fyller 30 i mars, så jag tänkte att detta kunde bli en fin present med en liten tripp på tu man hand, en god middag ute någonstans och ett raffset..

haha:)

Man har ju inte så mycket pengar inför de stundade bröllopet..

men jag tycker det ska bli riktigt mysigt:) Se det som en liten utflykt till tyskland och stanna på många olika ställen och gör något kul! :) Själva bor vi 5 mil över gränsen till skånes län, så vi har inte så långt ändå..

• themandys

Tips för den som är ute och flyger mycket är att köpa alkoholen i taxfreen på flygplatsen. Min fästman är engelsman så varje gång vi hälsar på familjen där köper vi med oss några flaskor, tar så klart mer tid att samla på sig allt, men för oss funkar det toppen :)

• Glamourama

Om man köper på systemet kan man alltid lämna tillbaka det som blir över.
    Men en weekend är väl aldrig fel.

Lycka till!

• MBLL

Vi kommer åka till tyskland. Vi har ca 100 gäster och de flesta kommer nog att drick alkohol tror vi. Vi har inte räknat på exakt hur mycket vi tjänar på det men ATT vi tjänar på det har vi räknat ut då vi kommer handla mycket så att vi ska vara säkra på att det räcker tillräckligt. Vi tycker inte heller att det gör något om det blir över, det går alltid åt nån gång...=)

• stjärna18

Jag hittade en bra sida på internet tegalob.com Där kan man beställa det mesta och så får man betala för frakten, men man slipper resan och dess utgifter om man nu inte har gott om pengar över =) Vi ska vara runt 40 personer på vårat bröllop och med vin, öl, sprit, m.m hamnade fraken på 73 euro när jag kollade. Känns helt okej tycker jag.
    Lycka till!!

• min tur2010

Vi åkte t tyskland och handlade massor.... vi blir 70 gäster och de flesta kommer dricka. Vi sparade en del pengar framför allt på priten. Sen köpte vi vårat favvovin som på bolaget kostar dryga hundringen men som vi betalade 50kr för där. sen köpte vi extra mkt öl, det finns alltid folk hemma som vill köpa ett flak om det skulle bli över samma sak med vinet. Bubbel kommer vi köpa för vi fick inte plats med det i bilen...

• BlackWIngedAngel
    stjärna18 skrev 2010-10-12 12:16:27 följande:
    Jag hittade en bra sida på internet tegalob.com Där kan man beställa det mesta och så får man betala för frakten, men man slipper resan och dess utgifter om man nu inte har gott om pengar över =) Vi ska vara runt 40 personer på vårat bröllop och med vin, öl, sprit, m.m hamnade fraken på 73 euro när jag kollade. Känns helt okej tycker jag.Lycka till!!
    Men om beställer hem drickan istället för att åka och köpa den, så ska man fortfarande betala alkoholskatt till svenska staten, så då blir det knappast billigare, eller?
Svar på tråden Vad är smartast? Alkohol fråga..