• LisaEleonor

Brudnäbb/Tärna?

Jag har funderat på om vi ska ha någon brudnäbb eller tärna på bröllopet. Funderar på att be min lillasyster. Men jag funderar på hur traditionen ser ut, någon som vet? Är det tradition att ha någon tärna i en vigsel i svenska kyrkan?

Hur har andra gjort?

• Svar på tråden Brudnäbb/Tärna?
  • ClaraH

Ja, det är tradition med tärnor, näbbar och marschalkar i Sverige. När jag gifte mig första gången för ca 20 år sedan hade jag en brunäbb som gick först, sen kom vi och efter oss, två tärnor med var sin marschalk. Min och mannens systrar var tärnor och min bror och min mans systers sambo var marschalk.

Denna gång kommer jag bara ha en tärna, min dotter 16 år. Men det skulle vara maffigt att ha allla barnen med (resterande 5 är killar) från 31 år ned till 16. Men vi tror inte att alla vill och det skulle se dumt ut om bara några av dem vill vara marschalkar.

• Joseful

Vi kommer inte ha tärna eller marskalk utan våra 3 barn kommer gå som brudnäbbar och näbb.

• Joseful
    Joseful skrev 2010-09-14 15:59:31 följande:
    Vi kommer inte ha tärna eller marskalk utan våra 3 barn kommer gå som brudnäbbar och näbb.
    Glömde tillägga att min kusin gifte sig utan några extra personer så det funkar ju med, det beror ju på hur man vill ha det ;)
  • Flotten

Jag vill påstå att det inte är någon tradition, det är inte ens jättevanligt idag trots att man läser här på BT hur många som skall ha stora brudfölje.
    Om jag räknar på de sista 5 årens bröllop(ca 60-70) på jobbet så tror jag att vi hamnar på 80% utan följe och 20% med följe. Av de 20% så har bara ETT haft fler än en tärna och marskalk.

• LisaEleonor

Vi har pratat igenom det lite och bestämt att min syster får vara tärna. Också att ha en marskalk, men lite för att marskalken då får vara toastmaster också.

Svar på tråden Brudnäbb/Tärna?