• ALLIMA

Välja briljantslipade diamanter 0.02 eller 0.03 ct till min ring?

Jag tänker låta göra en egen alliansring i vitt guld. Tänkte mig fadenfattning med ca. 12 briljantslipade diamanter på rad. Frågan är ju hur stora? 0.02 eller 0.03 ct? Är det nån skillnad i hur de gnistrar tror ni?
    Större = bättre eller??? Tips tack!

• Svar på tråden Välja briljantslipade diamanter 0.02 eller 0.03 ct till min ring?
  • Meeru

Jag kan inte så mycket om diamanter, men det jag märkt sedan jag fick min förlovningsring i januari 2009 är att man vänjer sig väldigt snabbt vid gnistrandet. Jag har 15*0,01 och tyckte att det gnistrade jättemycket i början (har aldrig använt några smycken innan, så jag var kanske extra ovan). Så jag skulle föreslå att du väljer 0,03, lika bra att ta det största du funderar på! Vet i och för sig inte vad prisskillnaden är, men om priset inte är något hinder, tycker jag du ska ta 0,03.

• uppochhoppa

jag har 0,02 i min alliansring, bild i galleri, den gnistrar helt ok, men ta 0,03 om du inte har en blingig vigselring/förlovningsring. Jag har ganska smala fingrar, men har 15 st för att diamanterna ska nå hela vägen runt, så det kan vara bra att kanske ta några till stenar...

• mica82

Hej hej! jag har en alliansring med 12st 0,03 stenar och den är verkligen jättefin! Fått mycket komplimanger för hur fint den gnistrar och att det är en fin storlek. Mion förlovningsring är en solitär med en sten som är 0.30.

Alliansringen köpte vi i augusti i år och den kostade 9800 kr.

Lycka till!

• uppochhoppa

uppochhoppa skrev 2010-09-14 13:00:47 följande:
    jag har 0,02 i min alliansring, bild i galleri, den gnistrar helt ok, men ta 0,03 om du inte har en blingig vigselring/förlovningsring. Jag har ganska smala fingrar, men har 15 st för att diamanterna ska nå hela vägen runt, så det kan vara bra att kanske ta några till stenar...

jag menar att de ska nå runt så att de andra fingrarna täcker den del av ringen som inte är diamantinfattad, naturligtvis räcker inte 15 setnar runt hela ringen...

• kaffeälskaren

Jag har 5 st 0.003 i min förlovningsring och skenan är 5 mm bred. De hamnar mitt på så jag själv tycker att det var en lagom storlek på stenarna :) Men som sagt jag tror inte att skillanden är jättestor mellan 0.002 och 0.003 , man vill ju självklar att det ska gnistra ;)

• kaffeälskaren

Oj hoppsan ser visst att jag har råkat få med en nolla för mycket jag menar ju självklart 0.02 och 0.03 ;)

Svar på tråden Välja briljantslipade diamanter 0.02 eller 0.03 ct till min ring?