• Yohanna och Anders

    Någon som vart på Tioman Island eller Bali/Lombok?

    hej!


    jag och min sambo skall gifta oss nästa år i juni och vi har redan bokat vårt flyg som kommer att ta oss ned till Malaysia och Indonesien (KaulaLumpur, Tioman Island, Bali och Lombok)!


    vi skulle gärna vilja ha all info om priser och bra ställen att se samt boende. tex om man skall boka från sverige eller om man skall vänta och boka på plats när man kommer dit? vad kostar det att leva på de olika ställena?


    Som sagt, all info är bra :) dela era resor med oss...


     


    kram Yohanna o Anders


    Kär och galen
  • Svar på tråden Någon som vart på Tioman Island eller Bali/Lombok?
  • pumiz

    Hejsan, 


    Jag har varit på både Tioman och Bali...jag backpackade så jag vet inte om jag kan tipsa om några hotell direkt men lite generella saker..


    Bali är betydligt dyrare, mer turister, uteliv, restuaranger, shopping osv.. tycker det var rätt dyrt att bo där men inte svårt att hitta boende utan att ha bokat. Det finns ju olika stränder att välja mellan så det kan vara bra att läsa på lite om vilken typ av strand/ställe ni vill bo och vara på.. Kuta är mer budgetboende, party och shopping medan andra delar nog är lugnare.. det som kan vara jobbigt med att leta boende när man kommer dit är att släpa runt på bagaget för det kan vara en bit mellan ställena.. men det är inte svårt att hitta boende.. iaf inte på Kuta..


    Rekommenderar att ta en tur till de lite mer avlägsna stränderna också, tex dagsutflykt, till Dreamland (namnet på en strand), jättefint och inte mycket folk! :)


    Tioman är lugnare och där finns ju olika olika stränder att välja mellan... de som jag vet något om är ABC (Auy Batang.. eller nått sånt heter den egentligen) som är lugn, små bungalows längs en gångväg av betong längs hela stranden..annars mest djungel, mysig och lugn, dock lite stenig strand tyckte jag.. men det finns en supermysig restaurang i ena änden av vägen, bra mat, utsikt.. det var anledningen att jag bodde på den stranden andra gången jag kom dit.. :)  Den andra stranden jag vet något om är Salang, den verkar mer livlig och lite finare sandstrand men jag har inte bott där så jag kan inte säga något om det, däremot har min bror bott där och han tyckte väl boendet var sådär om jag minns rätt...


    Det finns trevlig dykning på Tioman om ni dyker (eller vill börja dyka..), det finns på båda de stränder jag har nämnt.. på ABC finns/fanns också ett trevligt ställe där man kan måla egna batik-motiv, en duktig artist som heter Rick (har jag för mig) som hjälper till, kul sätt att minnas resan på! Men sist sa han att han skulle flytta därifrån men han kanske är kvar fortfarande... han gillar för övrigt svensk musik! :D


    Hoppas det var till lite hjälp.. :)

  • pumiz

    Just det, glömde ett tips :)


    Om ni vill prova på riktigt lyxig boende så vill jag tipsa om Prince Hotel i centrala, de har väldigt fina sviter till bra priser, inte något sånt ställe man kanske skulle bo på här i Europa, men där borta är det väldigt billigt i förhållande till vad man får! :)


    http://www.princehotelkl.com/

  • Yohanna och Anders

    pumiz: tack för din tid och din text :)


    vi kommer också att packpacka förutom på tioman där vi kommer att bebo oss på samma ställe en vecka :) så bali är dyrt? vi kan boka ett tre stjärnigt hotel hemifrån nu för 150kr/pers med frukost....har du vart på lombok, en ö utanför bali? vi är inte så mycket för festlivet så lite lugnare hade nog passat oss bättre :)


     


    när på året var ni där och vad kostade det att äta o dricka ca?


    många frågor ;)


     


    tack!


     


    Kram Y o A


  • pumiz

    Nej jag har tyvärr inte varit på Lombok...


    Jag har varit där en gång typ mars-juni och en gång april-juli.. det var skönt och bra väder då tycker jag.. :)


    Ja, bali är lite dyrare, men det är klart det går att hitta billigt boende där också, jag flyttade runt och bodde på 3 olika ställen när jag var där för jag blev inte riktigt nöjd, det var dyrt iförhållande till vad man fick om man jämför med liknande boende på andra ställen tyckte jag.. 


    Boende på Tioman betalade jag 20 RM/natt för, men det var 4 år sen.. på ABC.. och 2008 bodde jag på ett annat ställe på samma strand, då för 70RM/natt (Johan's resort), det var mysigt ställe att bo som jag rekommenderar! :)


    Första stället på bali kostade 70000rp/natt och var helt ok, D'kubu Homestay.. vi bytte mest pga att de byggde brevid och det var jobbigt med oljudet.. har för mig att jag sen bodde på ett annat ställe för 50000rp/natt men minns inte vad det hette nu...


    Mat/dryck däremot minns jag inte vad det kostade..


    är det nått mer ni undrar så bara fråga på, bara kul att minnas sina resor! :)

Svar på tråden Någon som vart på Tioman Island eller Bali/Lombok?