• Amor in aeternum

    Angående Smekmånad.. Och inte tål sol..

    Jag är väldigt solkänslig.. får väldigt ofta blåsor och eksem av att vara ute i solen.. och med det sagt så är inte en solresa mitt första val med tankar om bröllopsresan.


    Vad har ni för tips om annat man kan uppleva? Med det sagt så måste jag också klargöra att jag inte är en tjej som gillar att "vandra i bergen". :)


    Resan har vi budgeterat till ungefär 20-30.000:- men då vill vi verkligen få valuta för pengarna också. Är det snålt? :)

  • Svar på tråden Angående Smekmånad.. Och inte tål sol..
  • KlaraV89

    Jag skulle sattsa på Afrika under deras vinter, då är det inte mer väder än en ok svensk sommar men man får uppleva massor

  • Amor in aeternum
    KlaraV89 skrev 2010-09-13 15:28:11 följande:
    Jag skulle sattsa på Afrika under deras vinter, då är det inte mer väder än en ok svensk sommar men man får uppleva massor
    Afrika! Mmmm! :D Bra idé.. jag har alltid haft en dröm att åka till afrika. mycket bra.. tack! :D

    Men är lite orolig om vår budget räcker till en resa dit. :/

  • katarina t

    Har ni något annat ni gillar att göra? Kanske uppleva Rom? En helg i Las Vegas? En shoppingresa i en intressant storstad? Sitta på caféer i Venedig och dricka espresso? Prova viner i Frankrike? Kombinera vinprovning i frankrike med shopping i Paris kanske? 


     


    Är budgeten inkl allt eller bara resan? Om det är inkl allt för er båda är det kanske lite lite. Vi gör av med så mycket på en vecka i Grekland, då är det ju relativt billigt att åka dit. Lite dyrare att äta etc, men på bröllopsresan vill man kanske lyxa till det lite extra. Men visst, man får ju absolut en vecka för de pengarna!

  • Amor in aeternum
    katarina t skrev 2010-09-13 15:33:56 följande:
    Har ni något annat ni gillar att göra? Kanske uppleva Rom? En helg i Las Vegas? En shoppingresa i en intressant storstad? Sitta på caféer i Venedig och dricka espresso? Prova viner i Frankrike? Kombinera vinprovning i frankrike med shopping i Paris kanske?    Är budgeten inkl allt eller bara resan? Om det är inkl allt för er båda är det kanske lite lite. Vi gör av med så mycket på en vecka i Grekland, då är det ju relativt billigt att åka dit. Lite dyrare att äta etc, men på bröllopsresan vill man kanske lyxa till det lite extra. Men visst, man får ju absolut en vecka för de pengarna!
    Budgeten är för själva resan.. inte för själva shoppingen eller maten eller sånt. :)

    En sak som vi båda gillar är att shoppa. Fantastiskt att jag har kunnat hitta en sån man. Haha, men det uppskattar vi båda två. Sen så älskar ju mannen att ligga på playan och bli brun.. men det känns som om man lika gärna kan dra på en charter då.. för då betalar jag ju för solkräm och parasoll..kanske en stråhatt också. ;)

  • katarina t

    En bra medelväg skulle kanske vara att välja ett ställe där det inte är sååå varmt, kanske strax över 20? Då kan man ju ändå gå på stan vissa dagar utan att svettas ihjäl, men även ligga på stranden och lata sig andra dagar. Och bor ni nära en stad så är ju kvällarna räddade ;)

  • KlaraV89

    Afrika kan nog gå om budgeten är för bara resan och inte maten m.m

  • RockTroll

    Jag hade gärna åkt till Island det verkar sjukt coolt :)

  • Amor in aeternum
    RockTroll skrev 2010-09-13 15:51:56 följande:
    Jag hade gärna åkt till Island det verkar sjukt coolt :)
    Ja, det har vi också tänkt på, men det enda vi kan komma på då är att rida på islandshästar..haha.. :D
  • JustMeAndMyLove
    Amor in aeternum skrev 2010-09-13 16:06:58 följande:
    Ja, det har vi också tänkt på, men det enda vi kan komma på då är att rida på islandshästar..haha.. :D
    Jag kommer från Island och har gjort det mesta som finns att göra där :)

    Om ni är intresserade av naturen så skulle jag föreslå att ni hyr en jeep och ett tält (eller en husbil, vilket säkert också finns) och åker ön runt! Det tar ca 2 dagar i körtid, så stannar man lite här och var och kollar in de stora vattenfallen mm kan man lätt ta sig runt i lugn och ro på 4 dagar :) Varnar lite för får dock, de har mycket får och hästar lösa på Island, men å andra sidan finns det ingen skog heller som de kan gömma sig i :P


    Sen har de blue lagun som är ett hälsoställe med spa bla. Lagunen är varm och innehåller blå-lera som enligt de flesta ska göra underverk med hyn vare sig du har exem eller bara vill frächa upp dig!


    Det finns masser med spa-anläggningar kring och i Reykjavik om man är sugen på sånt, bra shopping, caffeer. Kyrkan i Reykjavik är väldigt vacker och en bit från centrum finns en liten fjärn med fåglar om man gillar sånt, hehe


     


    Nu längtar jag verkligen dit själv, hehe. Var flera år sedan jag var hem sist! 


     

  • Amor in aeternum
    JustMeAndMyLove skrev 2010-09-13 16:12:46 följande:
    Jag kommer från Island och har gjort det mesta som finns att göra där :) Om ni är intresserade av naturen så skulle jag föreslå att ni hyr en jeep och ett tält (eller en husbil, vilket säkert också finns) och åker ön runt! Det tar ca 2 dagar i körtid, så stannar man lite här och var och kollar in de stora vattenfallen mm kan man lätt ta sig runt i lugn och ro på 4 dagar :) Varnar lite för får dock, de har mycket får och hästar lösa på Island, men å andra sidan finns det ingen skog heller som de kan gömma sig i :P Sen har de blue lagun som är ett hälsoställe med spa bla. Lagunen är varm och innehåller blå-lera som enligt de flesta ska göra underverk med hyn vare sig du har exem eller bara vill frächa upp dig! Det finns masser med spa-anläggningar kring och i Reykjavik om man är sugen på sånt, bra shopping, caffeer. Kyrkan i Reykjavik är väldigt vacker och en bit från centrum finns en liten fjärn med fåglar om man gillar sånt, hehe   Nu längtar jag verkligen dit själv, hehe. Var flera år sedan jag var hem sist!   
    Mmm.. nu längtar jag dit också, även fast jag aldrig har varit där själv. :) Så jag antar att jag måste be om ursäkt för att jag trodde att det bara fanns islandshästar där ;)

    Är det dyrt att resa och bo på Island, finns det shopping, vad kostar maten? Eller är det ungefär som här (Vi är ett rätt dyrt land jag vet)?

  • Kattpoet

    Jag är solkänslig, jag var som dig men jag tydligen växt ifrån det, senaste åren har  blivit bättre.


     


    Jag skulle rekomendera en slottsresa i skottland  eller en ost och whisky resa i Skottland.


    Skottland är underbart, jag verkligen gillar Edinburgh och St Andrews och det bästa är jag behöver inte oroa mig mer för solen än jag gör i Sverige.


     


    Jag skulle avråda från afrika även på vintern , jag har några  solkänsliga vänner som fick rådet att åka på vintern dit, det slutade med eksem och blåsor eftersom solen är hårdare där än här.

  • Amor in aeternum
    Kattpoet skrev 2010-09-13 17:45:48 följande:
    Jag är solkänslig, jag var som dig men jag tydligen växt ifrån det, senaste åren har  blivit bättre.   Jag skulle rekomendera en slottsresa i skottland  eller en ost och whisky resa i Skottland. Skottland är underbart, jag verkligen gillar Edinburgh och St Andrews och det bästa är jag behöver inte oroa mig mer för solen än jag gör i Sverige.   Jag skulle avråda från afrika även på vintern , jag har några  solkänsliga vänner som fick rådet att åka på vintern dit, det slutade med eksem och blåsor eftersom solen är hårdare där än här.
    Skottland och Irland har vi båda två också alltid velat se.. men det känns lite som att man kan åka dit på en långweekend istället.

    Vi funderar också på att kanske åka till New York, på hösten eller vintern..mmm... om det är sant i alla filmer man ser därifrån så ser det ju helt sagolikt ut där. :)

  • Kattpoet

    Åker man till skottland för 4 dagar så hinner man med Edinburgh och kanske Loch Lomond och det finns så mycke mer att se och jag varit Edinburgh, det är många trappor där och det tar på bena.


    Canada är mysigt enligt mina vänner som bor där, Niagara är så vackert..

  • JustMeAndMyLove
    Amor in aeternum skrev 2010-09-13 16:52:59 följande:
    Mmm.. nu längtar jag dit också, även fast jag aldrig har varit där själv. :) Så jag antar att jag måste be om ursäkt för att jag trodde att det bara fanns islandshästar där ;) Är det dyrt att resa och bo på Island, finns det shopping, vad kostar maten? Eller är det ungefär som här (Vi är ett rätt dyrt land jag vet)?
    Ja där har du det negativa, det är väldigt dyrt :(

    Men det är dock värt att kolla med någon resebyrå eller någon som vart där nyligen, för jag har inte varit där efter ekonomikraschen. Kan ju vara billigare? (Noll koll på ekonomi) :P


    Shopping är inget jag vart så inne på men jag vet att det är ett mycket mode där, min syster har jobbat som modell och sen som make up artist och hon shoppar i reykjavik så helt värdelöst kan det inte vara, hehe :P (Hon är shopping-freak utan dess like) :P


     

  • fru AM

    På Irland finns massor att se och Dublin är en mycket bra stad att shoppa i! Man kan flyga till Dublin och sedan hyra bil eller åka buss tvärsöver till Galway och Connemara, Aran Islands, sedan tillbaka igen och shoppa innan man åker hem. En vecka är det MINSTA man ska lägga i detta underbara, gröna, vänliga land!

  • JustMeAndMyLove

     


    fru AM skrev 2010-09-14 12:23:02 följande:
    På Irland finns massor att se och Dublin är en mycket bra stad att shoppa i! Man kan flyga till Dublin och sedan hyra bil eller åka buss tvärsöver till Galway och Connemara, Aran Islands, sedan tillbaka igen och shoppa innan man åker hem. En vecka är det MINSTA man ska lägga i detta underbara, gröna, vänliga land!

    Irland har jag drömt länge om att åka till :)


     


    Funderar på att ta en weekend i Dublin, kostar inte alls mycket härifrån Norge, vore ju drömmen med en hel vecka men så mycket ledigt kan jag nop inte få.


    Är Dublin fint om våren?

  • Aleta

    Dublin är en toppenshoppingstad!
    Dessutom är det jättemysigt. Det finns massor att göra och se, så en weekend gör man snabbt av med. 


    Jag röstar på Irland, Skottland eller Island (dyrt med en fantastisk upplevelse)!

  • Kattpoet

    Vill du ha shopping i Skottland så finns Edingburgh, Dundee, St Andrews, Glasgow och Perth. Jag rekomenderar dock inte Glasgow och Dundee nattetid.


    Och kan du hitta  någon ställe som erbjuder Oakleafwine, prova det, det är underbart gott.

Svar på tråden Angående Smekmånad.. Och inte tål sol..