• Frasse94

    Vad ska jag göra ?!

    Hejsan, Jag och min flickvän har snart varit ihop i ett helt år. Jag älskar henne verkligen jätte mycket, så jag har redan tänkt på förlovning. Dock är jag bara 16, och jag undrar vid vilken ålder man ska Förlova sig, Skulle vara tacksam för snabb Feedback :)


     


    MVH viktor

  • Svar på tråden Vad ska jag göra ?!
  • Amor in aeternum

    När du känner att du är mogen för det och att det är vad du vill göra.. är mitt spontana svar, men sen så säger du att ni har varit i hop ett helt år och ja, jag är ledsen över att behöva säga det men jag tycker att det låter lite naivt faktiskt. Jag själv var absolut inte redo att förlova mig vid 16.. därför att jag tar en förlovning på väldigt stort allvar.


    För mig så betyder förlovning att man planerar för att gifta sig.. men jag vet också att andra förlovar sig bara för att.


    Valet är helt upp till dig, men om jag hade varit i samma ålder som dig så hade jag väntat ett tag.

  • bröllop 101009

    Vi var tillsammans ett par år innan vi flyttade ihop, sen bodde vi ihop i sju år innan vi förlovade oss. Det har kännts bra för oss.

    När människor vet att de vil leva resten av sina liv tillsammans är olika i olika förhållanden. Ni vet bäst vad som gäller för er.

    Mitt enda råd är att ni bör förlovar er när ni gör det enbart för er egen skull. Inte för att visa för omvärlden att ni hör ihop, som det ofta kan upplevas med förlovningar i unga år. Det vet ni väl ändå?

  • Kattpoet

    Jag skulle rekomendera lite äldre eftersom ni fortfarande är väldigt unga och det är 2 år innan ni laga mening kan gifta er och vid 16 är det väldigt svårt att göra ett livslångt val.


    Jag har ju varit 16, jag med och  visst älskade jag min pojkvän innerligt och ja, jag trodde han och jag skulle vara för evigt men livet förändras , man växer, man får nya kunskaper och saker och ting händer.


    Ge din flickvän en vänskapsring i stället för en förlovningsring  eller  ett väldigt vacker halsband, för att visa din kärlek.


    För när jag var  16,  det var 18 år sen, så förlovade vi oss inte, man såg det som ett löfte om giftermål men var ju inte alltid hundra även om man älskade varandra så länge, istället gav vi varandra halsband.


    Jag har två halsband i min smyckeslåda från ex, vackra gåvor och påminner om en bra tid i mitt liv. 


    Om detta är sann kärlek så håller den, kommer växa starkare och ni kan förlova er senare  när ni är lite äldre.


     


     

  • Blåbärsmuffin

    Jag blev tillsammans med min nuvarande när jag var 16. Vi förlovade oss när jag var 20, och nästa år ska vi gifta oss, då fyller jag 26. Sambon är ett år äldre än mig.


    Det fanns ingen tanke på att förlova oss när vi var 17 respektive 18, vi var så nöjda med att bara vara tillsammans och studera. Håller med övriga inlägg om att förlovning är högst personligt och det finns ju ingen åldersgräns, men tänk också på att förlovningen kan bli en rolig och speciell händelse, en milstolpe i er relation. Kanske det kan vara kul att "spara" den till lite senare? Själv tyckte jag att det var kul att längta efter förlovningen, det är ju inget beslut som måste fattas omgående, man är ju lika mycket tillsammans med eller utan ring :)


    Tänk även på att era familjer kanske inte blir lika glada som ni, med tanke på er ålder. Vet naturligtvis inte hur eran situation ser ut, men om du vill vara tillsammans med henne resten av livet så följer ju hennes familj och släkt med i paketet. Då är det skönt om det inte finns problem mellan dig och dem. Ni är ju trots allt unga och det är väl inte riktigt normen att förlova sig vid er ålder.


    Hoppas att du kommer fram till ett svar som passar er. Det kan ju bli så att ni är tillsammans resten av livet, så vårda er relation. Och den du har till hennes familj. ;)


     

  • Frasse94

    Jo, jag har mkt att fundera på, tack ska ni alla ha för era inlägg, verkligen till stor hjälp, går runt och tänker väldigt ofta på hur jag ska göra, för att hålla förhållandet vid liv, vill verkligen spendera resten av mitt liv med henne.. Tusen tack återigen!

  • pyrro

    min tanke är nej, nej....om ni ser seriöst på en förloving så tycker jag absolut inte att ni ska göra det nu. Det är inget sätt att "hålla förhållandet i liv" som du säger. Är det meningen att ni ska spendera livet ihop så har ni ju förlovningen att se fram emot senare det är ingen brådska med det. Visst finns det dom som förlovade sig vid 16 och sen kom att gifta sig, men helt ärligt tror jag dom är undantagen. Dom kompisar som jag hade som förlovade sig när dom var 16,17,18 har alla senare varit förlovade fler gången, gift sig och skilt sig. Jag tycker att man ska se mer seriöst på en förlovning för att det ska vara speciellt.

    Gör nått annat istället, köp ett halsband eller armband som symbol för er kärlek!

Svar på tråden Vad ska jag göra ?!