• Amor in aeternum

    Måste man ha Tärnor och Marskalkar?

    Som frågan lyder, hur många av er har haft tärna och marskalk och hur många av er har inte haft med dem..


    Gärna svar med varför och varför inte. :)


     


    Tack för era tankar :)

  • Svar på tråden Måste man ha Tärnor och Marskalkar?
  • mc86

    Vi kommer inte ha det! Kommer gifta oss utomhus eller i en cool källare så vi känner att det bara kommer bli för mycket med tärnor och marskalkar. Vi kommer ha vår dotter som brudnäbb bara - hon kommer då vara 1½ år!

  • soon and very soon

    nej! du måste ingenting, hade ingen tänran , marsalk el dyl på vårt bröllop. Hade barnen som brudnäbbar.

  • queen eileen

    Vi kommer förmodligen ha marskalk men ingen tärna av den anledningen att min sambo alltid tänkt sig en marskalk och vill ha det, och jag har svårt att se vitsen med en tärna samt svårt att se vem jag skulle välja. Tycker det känns konstigt att ha andra människor ståendes framme vid altaret och bara stå och vänta.. Däremot så tänker jag mig nog att några nära vänner kommer vara med mig under dagen och hjälpa mig och så, men att de ska ha speciella klänningar och stå framme i kyrkan känns onödigt. 

  • Amor in aeternum
    queen eileen skrev 2010-09-12 20:27:19 följande:
    Vi kommer förmodligen ha marskalk men ingen tärna av den anledningen att min sambo alltid tänkt sig en marskalk och vill ha det, och jag har svårt att se vitsen med en tärna samt svårt att se vem jag skulle välja. Tycker det känns konstigt att ha andra människor ståendes framme vid altaret och bara stå och vänta.. Däremot så tänker jag mig nog att några nära vänner kommer vara med mig under dagen och hjälpa mig och så, men att de ska ha speciella klänningar och stå framme i kyrkan känns onödigt. 
    Jo det med mina vänner och så har jag också tänkt, men det är så att min bästa vän är min syster och hon gillar inte att stå inför en massa folk även fast hon känner minst hälften.. och jag vill ju inte göra så att hon mår dåligt på min bröllopsdag, men jag vill ju ändå att hon ska vara med hela dagen från början till slut :)

    Däremot så funderar jag på att fråga henne om hon vill bli våran toastmadame.. när folk har fått i sig liite alkhol så brukar dom ju bli mindre nervösa. *Haha

  • S2011

    jag kände mig hyfsat säker på att inte ha någon tärna, men det känns som att jag har blivit runtpratad i det och som att jag plötsligt har en ändå (fast jag inte vet om jag vill).. och nu vet jag inte om jag törs säga att jag inte vill ha nån heller på fall att hon skulle bli superbesviken och känna det som att jag "tar tillbaks"..


    men för att svara på din fråga, nej, det behöver du inte. man kan ha bägge, eller endera eller inget alls - allt efter eget huvud.

  • moonlightgirl

    Nej ni behöver inte ha varken tärna/tärnor eller marchalk/marcharlkar.

    Jag och min sambo ska ha 4 tärnor och 4 marchaklar och enbart för att det är det vi vill och det är de vi vill ha med oss där framme vid altaret. De står ju lite på sidan av och tärnorna har som uppgift att fixa mitt släp på klänningen och en av dem ska hålla min bukett, ena marchalken ska hålla reda på ringarna och ge oss dem och resten får vi se.

    Vad jag vet så finns det inget rätt eller fel utan man gör som man vill.

  • jazzie78

    Vi har inte heller någon brudtärna eller marchalk... vi vill stå ensamma därframme *egotripp*.... hahahahahah.....

  • Lúz de mi vida

    Vi kommer ha en tärnna, en marskalk och en näbb. Brudtärnan är min bästa vän och det har alltid varit varit klart att hon ska vara min tärna och hjälpa mig med förberedelser och under dagen.


    Det finns inga måsten under bröllopsdagen, en del vill ha brudföljen och andra inte. Ett bröllop är alltid personligt och man bör välja det man är bekväm med.

  • KlaraV89

    Man måset så klart inte ha tärna och marskalkar, vi hade t.o.m ojämt jag hade 4 tärnor och min man en marskalk.
    Gör det som känns bäst för er.

  • Semlorna

    Vi ska inte ha tärna eller marskalk som det ser ut nu. Jag vill stå med min blivande man och ingen annan.

Svar på tråden Måste man ha Tärnor och Marskalkar?