• delfin78

    vilken färg på skjorta o slips?

    Hej!
    Min BM ska ha en kostym och nu är det frågan med färgen på skjortan o slipsen.

    DE ska gå i vårt färgterma: lila, vitt lime

    Ska skjortan vara svart, lime, mörk grå
    med slips i lila eller lime

    HJÄLP!!!

  • Svar på tråden vilken färg på skjorta o slips?
  • moonlightgirl

    Vad ska han ha för färg på kostymen? Vilken färg som passar bäst på skjortan och slipsen tycker jag beror på vilken färg det är på kostymen och vilka färger han passar bäst i.

  • anne på grönkulla

    Det krävs en ganska självsäker och stilsäker karl för att bära upp en mörk skjorta med en slips i så stark färg - för nån som är ovan vid kostym skulle jag inte i första hand rekommendera såna färger utan nåt mer traditionellt. Vad säger han själv? Hur van kostymbärare är han? Hur ser kostymen ut (färg, snitt, etc?

  • Amor in aeternum

    Om vi hade haft samma färgtema som er så hade jag nog sagt till min BM att ta en vit skjorta och en slips i färg.


    Jag tror att det kan se för skrikigt ut om han kommer med en limefärgad skjorta. Men det är bara min personliga åsikt.


    Vad är det för färg på kostymen?

  • Optimia

    Ju ljusare skjorta, desto högtidligare tillfälle, brukar man säga. Därför skulle jag absolut rekommendera vit skjorta.
    En mörk skjorta = fritidsklädsel om man vill vara petnoga. Undvik alltså svart skjorta.


    Antingen lila eller limefärgad slips till skjortan. (Vit slips ska enbart användas av de närmast sörjande på en begravning; svart slips är också begravning). 


    Kostymens färg är ju också av betydelse för slipsfärgen; är den någon av de två traditionella kostymfärgerna för festkostymer, dvs. mörkblå eller mörkgrå, tycker jag att lila slips passar bäst.

  • delfin78

    Hej
    oj jag ser att jag var lite otydlig när jag skrev.

    Han ska ha en svart eller vitstrecksrandig kostym.

    grå skjorta med lila eller lime slips?

    vit skjorta med lila eller lime slips  kankse lite grått eller svart i slipsen?

    Han vet inte riktigt vad han vill ha  men vi e ju tidigt ute *L*

    Tack för era åsikter

  • Optimia

    Nu är jag petnoga igen , MEN: kritstrecksrandigt är _egentligen_  vardagskostym och hör egentligen inte hemma på fest. De traditionella kostymfärgerna på fest är mörkblå och mörkgrå. Kritstreck har man på jobbet om man jobbar i sådan bransch där kostym är vardagsklädsel.

    Tidigare användes svart kostym enbart på begravningar, men det har nu börjat luckras upp, och svart kostym kan vara okej på ett bröllop.

    Jag skulle absolut rösta på vit skjorta och lila sidenslips. Jag tror limegrönt kan ge ett lite väl färgstarkt intryck, faktiskt.

    Jag tycker inte grå skjorta låter så snyggt faktiskt, en vit skjorta i fin kvalitet tycker jag låter stiligast. 

  • moonlightgirl

    Jag håller med Optima och Clara H, vit skjorta och lila slips är snyggast.

  • lyckligbrud2011

    Vit skjorta m lila slips. Däremot tycker jag man kan ha svart kostym. Men grå kostym  lila slips och vit skjorta låter snyggt!!

Svar på tråden vilken färg på skjorta o slips?