• mattiasFästmö

glutenfri tårta?

Är det någon som har erfarenhet av en glutenfri bröllopstårta? 
    För när man kikar runt på hemsidor så nämns det inte något alls tycker jag om detta, finns det på de flesta ställen bara det att det inte står? Är det jättemycket prisskillnad mellan glutenfri och vanlig? Då min m2b är glutenintolerant så vill vi ha hela tårtan glutenfri, så han kan äta hur mycket han vill

blir Fru den 23 Oktober -10
  • Svar på tråden glutenfri tårta?
  • Semlorna

Steinbrenner och Nyberg har några glutenfria tårtor och det finns säkert andra ställen som har det också.

• alouette

En matvara är bara glutenfri om den tillverkas i en helt, 100% glutenfri miljö. En tårta utan mjöl som bakas på ett vanligt bageri kan alltid innehålla spår av gluten.

• mattiasFästmö
    alouette skrev 2010-09-12 17:50:17 följande:
    En matvara är bara glutenfri om den tillverkas i en helt, 100% glutenfri miljö. En tårta utan mjöl som bakas på ett vanligt bageri kan alltid innehålla spår av gluten.
    Jo men om dom säger att dom gör glutenfria så utgår man ju ifrån att dom har ett eget rum, eller att dom iallafall inte gör några andra tårtor samtidigt eftersom glutenallergiker blir dåliga av bara lite. Så det tror jag att dom har koll på om dom gör glutenfria.
  • Kattpoet

Marängtårtor bör vara glutenfria.

Budapestrulle i orginalrecept innehåller inte mjöl och pavlova innehåller bara äggvitor, socker, majzena  och ättika.

Och biskvi botten kan vara helt gjord av mandel, men man måste kolla.

• alouette

Där har du HELT fel.

Jag är livsmedelsinspektör, och du skulle bli väldigt förvånad om jag berättade hur många gånger jag kom på besök på olika ställen och där står någon som sätter ihop en sk 'glutenfri' produkt en meter ifrån någon annan som häller upp mjöl i en bunke.

Så, nej, de flesta har faktiskt INTE koll om de gör glutenfritt.

• BlackWIngedAngel

En vän till mig som gifte sig nu i somras bakade bröllopstårtorna själv. Både jag och min sambo tyckte att de var jättegoda, trots att han inte alls är förtjust i tårtor och jag å andra sidan tycker att tårta är väldigt gott. Så det receptet passade många smaklökar! :)

• Sörön10

Vi hade moussetårtor! Tre lager chokladmousse serverat med blåbär till. Supergott! =)

• Sebastiána

Chokladtårta Varenne innehåller inte mjöl och är supergod. Brukar göra den som kladdkaka då och då. Gör hallonmousse och bre på ovanpå så blir den extra mumsig!

Sök på nätet annars är det såhär:

Ingredienser

1 dl kaffe (starkt)

250g smör

250g mörk choklad (jag kör Lindt 70%)

2dl socker

4 ägg

Gös såhär:

Värm ugnen till 175°, kläm fast ett bakpapper i form med löstagbar kant. Värm och smält  kaffe, smör och choklad i en gryta på svag värme. Dra grytan av värmen och rör omväxlande smör och socker till allt blandas. Häll ner smeten i formen och grädda mitt i ugnen 50-60 min.

Kyl tårtan.
  • Sebastiána
    Sörön10 skrev 2010-09-12 19:31:30 följande:
    Vi hade moussetårtor! Tre lager chokladmousse serverat med blåbär till. Supergott! =)
    Låter jättegott! Jag antar att ni hade tre olika sorters chokladmousse. Det ser ju väldigt vackert ut med tre lager i olika nyanser, som det blir om man har vit chokladmousse, ljus chokladmousse och mörk chokladmousse.
  • Sörön10
    Sebastiána skrev 2010-09-13 10:32:21 följande:
    Låter jättegott! Jag antar att ni hade tre olika sorters chokladmousse. Det ser ju väldigt vackert ut med tre lager i olika nyanser, som det blir om man har vit chokladmousse, ljus chokladmousse och mörk chokladmousse.
    Jepp! =) Såå smarrigt och vackert! Våra mammor "bakade" och det blev helt fantastiskt! =)
  • mattiasFästmö

Ja vi vill ju inte baka själva, vi ska gifta oss på annan ort och har varken tiden eller skillzen såatt säga

• Kattpoet

Finns det någon nära på orten?

Pavlova är en marängbotten med vispad grädde och frukt.

Svar på tråden glutenfri tårta?