• kvinna 86
    Äldre 10 Sep 23:36
    4183 visningar
    6 svar
    6
    4183

    kan man byta efternamn efter att man gift sig?

    om jag vill behålla mitt efternamn nu, är det möjligt att ändra till min blivande mans efternamn efter att vi har gift oss?

    har redan fyllt i papperna att jag vill ha hans efternamn som vi skickade tillsammans med hindersprövningen men har nu av personliga skäl ändrat mig. hur gör man nu?

  • Svar på tråden kan man byta efternamn efter att man gift sig?
  • Zia 200906­18
    Äldre 11 Sep 00:24
    #1

    Ja men visst. Man kan ju heta nästan vad som helst nu för tiden. Är väl bara ändra, vad jag förstått?


  • Framti­daFruS­andber­g
    Äldre 11 Sep 09:14
    #2

    man kan ändra men då kostar det pengar. Kontakta skatteverket och se om ni hinner ändra innan bröllopet istället

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 11 Sep 09:25
    #3

    Jag är också ganska säker på att du då får betala dom 1800 för namnbytet då. Att det är gratis i samband med vigseln, men om du ska ändra före eller efter och inte i samband så är det som vilket namnbyte som helst. Men jag är inte säker. Det bästa är ju att du ringer till skatteverket och frågar.


  • Ezna
    Äldre 11 Sep 10:37
    #4

    Jag har för mig att så länge du byter namn via Skatte så är det gratis! 
    Om man däremot ansöker om ett nytt, som tex nybildat eller gammalt släktnamn, så kostar det.. men då via PRV!

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 11 Sep 13:43
    #5

     


    Ezna skrev 2010-09-11 10:37:35 följande:
    Jag har för mig att så länge du byter namn via Skatte så är det gratis! Om man däremot ansöker om ett nytt, som tex nybildat eller gammalt släktnamn, så kostar det.. men då via PRV!

    Näe så är det inte inte i alla fall hursomhelst. För när min mamma skilde sig så ville hon byta tillbaka till namnet hon hade som barn (hennes mamma bytte på dom i ung ålder till mammans namn) och då fick hon betala, 1500 kostade det på den tiden. hade hon bytt tillbaka till namnet hon hade haft innan hon gifte sig hade det vart gratis, men när hon ville byta tillbaka till det hon hade när hon föddes så kostade det. och det går ju genom skatteverket


  • Äldre 11 Sep 16:11
    #6

    Fast byta till din mans namn kan du göra närsomhelst och gratis. Såvida han inte har en tidigare hustrus namn eller nån annan komplikation, förstås.

    Men ring skatteverket och fråga direkt - det brukar vara enklast! Så får du rätt svar på vad som gäller i just din situation, dessutom.

Svar på tråden kan man byta efternamn efter att man gift sig?