• prinse­ssanog­rodan
    Äldre 10 Sep 20:37
    2245 visningar
    3 svar
    3
    2245

    Byta efternamn?

    Hej!


    Jag har ett väldigt ovanligt efternamn medan m2b har ett vanligare, dock inte jättevanligt. Jag funderar nu på att byta till hans efternamn när vi gifter oss. Anledningen till att jag vill byta bort mitt ovanliga efternamn är jag är ganska trött på att vara den enda i Sverige med min kombination av förnamn och efternamn och är rätt less över att ofta behöva "förklara" mitt efternamn och bokstavera efternamnet. Det är alltså ett så pass ovanligt efternamn så folk säger "Va? jaha, är det taget/påhittat?" Och nej, det är inte "påhittat" på nåt sätt, det är "bara" ovanligt....Jag jobbar i ett yrke där jag ofta säger förnamn och efternamn och folk vill ofta skriva upp namnet och det är då det kommer:"Kan du bokstavera efternamnet?" Jag VET ju att det är ett ovanligt efternman och att människor inte frågar/kommenterar av elakhet... och jag vet att det inte något att störa sig på egentligen när människor kommenterar efternamnet...Men eftersom jag nu har chansen att byta efternamn till ett annat som är minst lika "bra och fint" och slippa kommentarer och irritationen, ska jag byta till m2b's efternamn? Tror ni att jag skulle ångra mig?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-10 20:38
    Jag skulle tycka att det vore skönt att vara lite mer anonym också.
  • Svar på tråden Byta efternamn?
  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 10 Sep 20:42
    #1

    Jag tror du ska bortse från det 'ytliga' det praktiska. Och känna efter i magen. Om du jämför namnen, och tänker att du ska heta det förhoppningsvis resten av livet. Prova och skriv dom och känn efter. För det praktiska är ju en bit, men det viktigaste är ju hur det känns i magen


  • prinse­ssanog­rodan
    Äldre 10 Sep 20:51
    #2
    mattiasFästmö skrev 2010-09-10 20:42:07 följande:
    Jag tror du ska bortse från det 'ytliga' det praktiska. Och känna efter i magen. Om du jämför namnen, och tänker att du ska heta det förhoppningsvis resten av livet. Prova och skriv dom och känn efter. För det praktiska är ju en bit, men det viktigaste är ju hur det känns i magen
    Jag försöker känna efter i magen...ena gången tänker jag att "jag är XX (nuvarande namnet), så har det alltid varit - det är det som är 'jag"...Men sen känns det som att "jag kommer bli fru X (m2b's efternamn) när vi gifter oss"...Hmm det är mycket svårare än jag trodde Jag har "alltid" tänkt att jag aldrig skulle byta bort mitt ovanliga efternamn....Hmm innan jag bestämmer mig så ska m2b också få fundera, vem vet - kanske byter han till mitt istället? Nån annan som bytt bort ett ovanligt efternamn?
  • Äldre 10 Sep 21:43
    #3

    Jag har en helt unik namnkombination och har valt att inte byta namn när jag gifte mig. Nu skulle det varit lika ovanligt och unikt om jag tagit makens namn, så anonymitet hade jag inte fått ändå - för mig var identiteten viktig, både privat och professionellt.

Svar på tråden Byta efternamn?