• fibobs
    Äldre 9 Sep 10:10
    2700 visningar
    10 svar
    10
    2700

    jag gör bara fel!!!

    Fortfarande svarar jag med mitt namn som ogift....har ju varit gift i hela 2 veckor snart :)
    Nån mer som inte vant sig?
    Skriver ni era namnunderskrifter med gamla eller nya namnet....nu innan man fått att namnbytet gått igenom?
    Känner mig lite tudelad....

  • Svar på tråden jag gör bara fel!!!
  • BeBopz
    Äldre 9 Sep 10:27
    #1

    Nopp, jag har tänkt att det inte börjar "gälla " förräns personbeviset dimper ner i brevlådan, så jag säger och skriver mitt gamla efternamn.
    Vet egentligen inte hur man ska göra faktist...

    Sen tycker jag det är konstigt att inte säga sambo utan nu ska man ju säga, min man =)

  • katari­na t
    Äldre 9 Sep 10:27
    #2

    Innan namnbytet gått igenom heter du ju fotrfarande ditt gamla namn. Om det är viktiga papper ska det ju stämma överens med körkort, pass, register etc. Är det bara typ e-mail till bekanta så spelar det ju ingen roll ;)

  • Kattpo­et
    Äldre 9 Sep 10:28
    #3

    Tre månader och jag använder fel namn fortfarande, jag börjar lära mig.

  • Senili­a
    Äldre 9 Sep 11:06
    #4

    Jag började använda mitt nya efternamn dagen efter bröllopet


    Och igår (3½ vecka efter bröllopet) fick jag brev från trafikverket som bad mig skicka in en bild till mitt nya körkort - med mitt nya namn.. Så nu är jag Fru H..=)

  • Kattpo­et
    Äldre 9 Sep 11:58
    #5

    I mitt fall så när jag pratar engelska så blir det  mitt nya namn och när jag pratar svenska så blir det mitt gamla namn... lite  knäppt men jag lär mig


     

  • fibobs
    Äldre 9 Sep 13:07
    #6

     


    Kattpoet skrev 2010-09-09 11:58:20 följande:
    I mitt fall så när jag pratar engelska så blir det  mitt nya namn och när jag pratar svenska så blir det mitt gamla namn... lite  knäppt men jag lär mig  

    Precis så är det här också!!! :)
    Då min man är engelsk och jag svensk....är jag Mrs B hur lätt som helst på engelska men inte Fru B på svenska.
    Konstigt fenomen  :/

  • Kattpo­et
    Äldre 9 Sep 13:11
    #7

    Min man är Skotte, mitt efternam var ett svenskt ord   men är nu ett engelsk ord....  det är lite jobbigt att ändra sig...


    Jag har även lyckats översätta det till svenska några gånger...


     

  • osem
    Äldre 9 Sep 19:18
    #8

    Kommer det där med körkortet automatiskt?

  • Senili­a
    Äldre 9 Sep 20:49
    #9
    osem skrev 2010-09-09 19:18:29 följande:
    Kommer det där med körkortet automatiskt?
    Jepps. Jag behövde då inte göra något.. Bara damp ner i brevlådan. Idag kom också papper från skatteverket som bekräftade namnbytet..=)
  • KatjaB
    Äldre 9 Sep 22:04
    #10

    jag jobbar som säljare och presenterar mig hur många gånger som helst om dagen. Säger mer sällan fel namn nu, men däremot är det heeelt omöjligt att skriva en underskrift med nya efternamnet utan att jag verkligen får tänka till. Haha, jag börjar med gamla namnet av ren vana och kommer på mig själv så jag skriver andra halvan med nya namnet, ser helskumt ut


Svar på tråden jag gör bara fel!!!