• amorvincitomnia87

    Budget

    Vi ska gifta oss 11 juni, men jag vill veta vad det kommer kosta. Jag har kollat runt massa för att försöka se vad det är som kostar, förutom de uppenbara kostnaderna som kläder, mat etc... 

    Vad jag har hört så blir alltid bröllopet mycket dyrare än vad man budgeterat innan... Därför vill jag ha tips på saker man inte tänker på att inräkna i budgeten. Vad är det för kostnader sista veckan när allt ska göras??


    Är det möjligen någon som vill dela med sig av sin faktiska budget, som redan gift sig och därmed har "facit i hand"..?


     


    amorvincitomnia
  • Svar på tråden Budget
  • mattiasFästmö

    Nu har vi inte gift oss än, men vi gifter oss i Oktober så det är inte jättelångt kvar det som kostat mest hittills utöver dom kostnaderna vi räknat med är dekorationen av festlokalen, för det är ingen sån stor budget post, eller vi hade den inte som det. Men många bäckar små som dom säger. Och helt plötsligt inser man att det blir betydligt mer än man räknat med.


  • amorvincitomnia87

    Är det någon speciell post som kostar mycket? Jag har tänkt på duk, porslin, servetter, ljus, vaser, bord, stolar, blommor... Vad tillkommer mer?

  • mattiasFästmö

    Ja då har du ju tänkt på det mesta, det beror ju på lite hur pilligt du vill ha det. Jag insåg efter vägen att jag vill ha små plast diamanter strödda över borden, rosenblad, har funderat på att ha organzaband dragna runt stolsöverdragen osv. Sånt småpill som blir mycket i slutändan  


  • amorvincitomnia87

    Precis.. Det är inget du nämner som jag tänkt mig.. men jag är helt säker på att jag kommer komma på saker efterhand... Vill ju kunna göra en så verklighetstrogen budget som möjligt...


    Ingen som har en budget att dela med sig av??

  • prinsessanogrodan

    Saker man inte tänker på : har du räknat med kostnader för kläder,skor,underkläder,blommor,smycken, ev slöja eller tiara till håret ? Sen är det kanske smink,kostnad för att få håret gjort hos frisör,manikyr,ringar,dekorationer till borden,kostnader för inbjudningskort och andra trycksaker(placeringskort,tackkort,festprogram, ev vigselprogram, ev menykort)...Och så är det kostnad för dukar,servetter,porslin,stolar,bord,serveringspersonal...


    Jag tror att bröllop kostar mer man tänkt för att man under planeringen kanske kommer på att man vill ha fler gäster eller att man budgeterat för snålt på vissa områden eller att man bestämt x antal kronor på tex klänning och sen hittar man en klänning för säg 1000 kr mer och har man pengar sparade/man vet att man inte tömmer spargrisen ...tja då tänker man kanske "äsch, vi köper den här, vi vill verkligen inte snåla på just detta"...och så resonerar man så med fler än en sak och så vips (det är egentligen inte oväntat - men det kan upplevas så ) så har man överskridit sin budget. Det är ju olika vilka förutsättningar man har också såklart men omman har en del sparat så kan man känna att man inte vill snåla.


    Har du kollat in budgetverktyget här på BT, det är väldigt bra. Gå igenom den listan så tror jag inte att du missar nåt

  • amorvincitomnia87

    O tack, det var många bra tips! Jag har faktiskt budgeterat alla posterna du nämner, men visst är många av dem svåra att budgetera när man inte har en aning om vad det kostar.. men men... Tack för hjälpen!


    Säg till om någon vill dela med sin budget med facit i hand!

  • AndréaK

    Vi höll vår budget, men efter bröllopet blir det alltid extra för tackkort, fotoalbum och annat. Några tusen till kan man lätt lägga till =)

  • lunagarden

    Budgetverktyget här är bra, det finns beräkningsexempel på det mesta.

  • Pullan88

    Ja, budgeten här på BT var faktiskt riktigt bra :)


    Är nöjd över budgeten jag gjort.. inte mycket man missar tror jag! :)

  • Junibrud11

    Jag håller med det är ju jättesvårt att sätta budget man har ju ingen anning om vad saker kostar och vi har faktiskt inte börjat med något än förutom att boka kyrka och festlokal.
    Är vi sena?

Svar på tråden Budget