• Brudiframtiden

    Ni som haft billigare bröllop, tips!

    Tänker du 20-30 tkr. Vd har ni haft för typ ab bröllop? Antal gäster? Mat? Kläder? Fest? Musik etc...? Vi vill ha nåt enkelt men vet inte hur..

  • Svar på tråden Ni som haft billigare bröllop, tips!
  • Kattpoet

    Sätt er ner och gör en lista vad som är viktigaste, vad vill ni att folk minns från erat bröllop?


    Och sedan kollar ni ut hur ni gör det bästa av det ni har.


    Ni kan ha 100 gäster om ni vill men  kanske ni skulle fokusera på de närmaste.


    Hemlagad mat funkar kanon om man vill dra ner priset och vet folk som haft smörgåstårta eftersom båda älskade det.


    Så sätt er ner och gör listan först.


     

  • S2011

    vi är iofs i planeringsstadiet, men vår budget ligger på 30-35 tkr.


    vi planerar för ca 35 gäster, kyrklig vigsel och middagsbuffé i festvåning på hotell. vi vill inte bjuda alla vi känner, utan satsar på nära och kära - men "lyxar" till bröllopsmiddagen istället (om man som jag anser det vara lyx att kunna sätta sig på häcken och inte behöva bry sig om servering, undanplockning, diskning, städning osv.)


    jag har hittat min drömklänning och beställer den från nätet för nånstans 1500-1800 kr beroende på växelkurs. bm's kläder har vi inte tittat på riktigt än; men räknar på ungefär samma summa som mina totalt.


    vi har valt titanringar - billigare än guld. mina stenar kommer dessutom vara cz - vilket spar mer pengar (jag tänker byta stenar vid bröllopsdagar el. dyl.).


    vi har rationaliserat bort mycket "lull-lull" och "måste-ha-grejer" som typ vigselprogram, solister i kyrkan, favors etc etc. såna saker kostar måååånga kronor och behövs egentligen inte.


    jag tycker att ett bra tips är att sätta sig ner och gå igenom från start till slut vad man vill ha och inte - och sen se till att hålla sig till de ramarna. om man inte har sånt klart för sig och sen börjar surfa runt så kommer man verkligen hitta skitmycket, ofta superfina, grejer som "vi bara mååååste ha!". särskilt när man som tjej sitter och surfar ;)

  • Aleta

    Köp begagnad klänning eller låna, det samma med kostym.
    Plocka en egen bukett vilda blommor eller rosor i någons rabatt.
    Dekorera med blommor ni plockat själva.
    Be vänner och gäster om hjälp istället för presenter. Vi hade t ex en tårtbuffé istället för bröllopstårta. Där hade flera gjort tårtor som de hade med sig, mycket fint och uppskattat.
    Kolla om det inte finns ringar i släkten som ni kan ärva eller köp begagnade på någon auktionsfirma typ Kaplans eller Lauritz. 
    Laga maten själva i form av buffé.
    Hitta en hembygdsgård eller liknande att ha festen i, helst där det redan finns porslin så att ni slipper hyra det.


    Vi hade själva fest med 120 personer, vi hade tänkt laga maten själva, men min mamma tyckte att det blev för stressigt för oss och bjöd på jättefin catering inklusive personal som gick på 20.0000:-


    Vi undanbad oss även presenter, men sa att om någon ville ge ett bidrag så fick de lägga i en skattkista vi hade ställt fram. En del la mycket, andra ingenting och det var precis som det skulle.


    I vårt fall så har vi väldigt många musiker i bekantskapskretsen, så vi turades alla om att spela under kvällen.


    Alkohol köpte vi på systemet, man får lämna tillbaka oöppnade flaskor om man har kvittot och har pratat med dem först. Vi räknade ut att det blev billigare än en resa till Tyskland.

  • gbgrockbruden

    Vår budget låg på 15.000 - 18.000 men den har ökat något :P Fast vi ska inte komma över 20.000 (hade vi tänkt).


    Allt har vi väl tänkt ska vara så billigt, men bra som möjligt. Ringar, lokalen, kläder osv.


    Vi hade tänkt att ha kock (en bekant som skulle ha 2 lock öl för jobbet) men han kunde till slut inte så vi gör maten själv. Kallbuffé som allt kan förberedas dagen innan.


    Servitörerna är en ung kusin och hennes vän (som ska få något litet som tack för hjälpen).


    Klänningen köpt på Ebay (1300kr), ringarna från USA och lokalen är en föreningslokal för 3000kr.


    Vi kommer vara 38personer, allra närmsta släkt och vänner. Mycket av fokusen ligger på festen så vi ska ha öppenbar med alkohol från tyskland.


    Musik hade vi tänkt att ha liveband, men dom blev för dyra så vi kör en cdskiva istället.


    Hittar dekoration från Tradera och billiga sidor på nätet. 


    Min mamma ska göra bordsdekorationerna.


    Vi hade kunnat göra det ännu billigare, egen tårta, fixa håret och smink själv och brudbuketten. Men det envisades jag med att vi skulle köpa.

  • Midsommarbruden2010

    vi valde bröllop på midsommar bla för att hålla nere på matkostnader, det bler midsommarbuffe med de närmsta, ca 35 gäster. kyrkobröllop och sen tält i trädgård med värme och belysning osv... Midsommarfest med guldkant där vi stod för allt och det blev fantastiskt lyckat

  • jessie key

    vår budget blev nog cirka 30-35 000 (kanske inte så mkt). 64 gäster, kyrkbröllop, middags buffe med tårta och drycker efter i ett församlingshem som var lagom stort. Tack vare bra väder fungerade det :).


    Hade nog allt, snålade inte allt för mkt, klänningen kostade ca 4500, 400 hår o make (vän). Gjorde egna kort och en vän fotograferade. (datorer är bra till mkt)


    Vi hade ingen dans eller speciell musik, men det var trevligt än då, vi hade många barn med.


    Jag snålade inte på något, gäller bara att hitta rätt ställen och rätt kontakter...kan bli hur bra som helst :)

  • MariaEson

    Så här har vi gjort:
    Klänning på utförsäljning det var ren tur, hade räknat med 4500 men det blev 3000 kr inkl skräddarens ändringar.
    Tårtan: Har en kompis som vill baka cupcakes åt oss.
    Loalen: 3000 kr inkl städ genom församlingen.
    Smink och hår: Har en bekant som erbjudit sig att fixa brud, tärnor och brudgum för en mkt blygsam summa.
    Dekorationer: Snart är det jul, vi har tema vitt, silver och lite grönt. Bara att välja och vraka på mellandagsrean :), bröllopet e i februari.
    Kort: Har gjort en egen mkt enkel design som går genom inbjudningskort, vigselprogram, festprogram och tackort.
    Transport: Brudgummen kommer att köra bruden på en slädspark. (100m)
    Maten: Har ingift släkt från mellanöstern som lagar gudomlig mat åt 75 pers utan problem.
    Näbbklänningar: Köpt mönster från BURDA 100 kr, tyg för 105 kr m. totalkostnad 700 för två klänningar.

    Titta på gästlistan, du kan säkert hitta massa hjälp att få bland gästerna. Och de känner sig bara hedrade att få ha ett finger med i spelet. Det blir ju roligt samtalsämne på festen oxo.Tex; mannen bakom buffén, tjejen som stylat brud och brudföljet, kvinnan bakom de vackra cupcakesen..........

  • Kattpoet

    Skall sägas  vårat bröllop gick på 10000kr och då är  buffen som svärmor betalde med i det och vigsel kostnad på 2700 kr.

  • Aleta

    Ja just det, inbjudningar kan man skriva ut på datorn på ett snyggt papper eller texta för hand själv.


    Om man sätter igång att pyssla så blir det snabbt dyrt.


    Ingen idé att lägga krut på fina kuvert heller, folk sliter bara upp dem och slänger. (Jag delade ut ett par inbjudningar personligen och såg med skräck på hur de behandlades.

  • MariaEson

    Ja där är ytterligare ett spartips. Dela ut så många inbjudningskort ni kan, personligen. Köp billiga kuvert, mottagaren sliter ändå sönder kuvertet. här kan du spara upp till 10 kr per gäst som du kan lägga på ett mer exklusivt bubbel tex.

  • Kattpoet

    Jag har fått inbjudningen till medeltida bröllop i en toarulle.... ja, de rullade ihop inbjudan och tryckte in den i en toa rulle,dock hade rulle blivit klädd med  papper som såg ut som läder och sedan hade allt slagits in brunt paketpapp.


    Och med dagens datorer kan man göra mycke skoj saker själv.

  • Aleta
    Kattpoet skrev 2010-09-05 14:42:13 följande:
    Jag har fått inbjudningen till medeltida bröllop i en toarulle.... ja, de rullade ihop inbjudan och tryckte in den i en toa rulle,dock hade rulle blivit klädd med  papper som såg ut som läder och sedan hade allt slagits in brunt paketpapp. Och med dagens datorer kan man göra mycke skoj saker själv.
    Kul idé!
  • naturtanten

    smart idé me toarullar.. kan ju anpassas efter tema med... smällkarameller till julbröllop o så.. kan även klippas i mindre bitar och kläs snyggt med tex alufolie för o få finfina servettringar..

  • Brudiframtiden

    Tack för alla fina tips!!! Ska ta till mig flera av dem!

Svar på tråden Ni som haft billigare bröllop, tips!