• nygiftflicka

Lite tips för ett bröllop i Eslöv/Lundtrakten

Hej,
    gifte mig i juli i år och ville dela med dig lite tips från vårt bröllop. Det var svart nog att få ihop allting, så om jag kan hjälpa någon.
    Jag kan rekommendera:
    Näskyrka: Kyrkan som tillhör Trollenäs slott. Liten kyrka från 1100-talet, som är perfekt för bröllop upp till 70 gäster.
    Borgstugan Eslöv: Här hade vi bröllopsfesten. Lokalen för cirka 50 gäster och tillhör Trollenäs slott och är deras gamla bryggeri och är ett galleri med cafe idag. Borgstugan är beläget i Trollenäs slottspark och är jättefin och perfekt för mottagningen efter vigselakten och även för att ta foton i en fin miljö. Borgstugan lagar tyvärr inte maten, så det fick vi sköta med catering, men det gick väldigt bra också. Jonny bakar och han gjorde en jättegod mousse-au-chocolat-tårta. Margareta sköter det Borgstugan och ni kan nå henne här: www.eslov.se/pages/turism.och.fritid/bo.och.ata.borgstugan.asp
    Musiken: Ett band som heter "2forU", band (2) som kommer från Helsingborgstrakten. Hur bra som helst som gjorde bra ös med partymusik (framför allt musik från 80-talet, svenskt och internationellt)
    www.2forU.org
    Foto: Mats från www.brollopsfoto.nu/ - de är ganska prisvärda (jämförda med många) och hur snygga bilder som helst. Vi fick behålla negativen och han jobbade mycket professionellt.

Om ni har frågor, så svara gärna på detta inlägg.

• Svar på tråden Lite tips för ett bröllop i Eslöv/Lundtrakten
  • CRN

Vad kan du mer berätta om 2foru?
    Har läst lite om dem. Spelade de under middagen?
    Vad kostade de?
    Spelade de även musik man kan dansa "vanlig kasedans" till?
    osv..

Mvh
    Roger

• nygiftflicka

Hej Roger,
    det var mycket ös under festen, dvs de är duktiga på att skapa bra stämning. De spelade inte under middagen, men jag tror att det fanns möjlighet till det om vi ville. (Frågan är om det skulle ha passat, eftersom) de spelar mest 80-tals låtar och "vägrar spela vanlig kasedans". Det finns i för sig några klassiker i deras repertoir (som tex främling eller inget kan stoppa oss nu), så det går att få ihop lite av det. Du kan också titta på deras låtlista, där kan du se vad dem spelar. På vår fest var det framför allt unga människor omkring 30-årsåldern, eftersom vi inte har mycket familj, dvs inte många äldre människor.
    De var båda väldigt vänliga och tog det inte heller så noggrannt med tiden ("om det är bra stämning, så spelar vi gärna lite längre"). Vi bokade de via artistförmedlingen i Malmö och jag tror vi betalade 5500 till 2foru och 1500 till förmedlingen (skatt inklusive). De började efter middagen, det var nog ungefär vid 10-tiden, med avbrott för kaffe och tårta och höll på till cirka 1:30.
    Det går också att prata med dem om musiken, om man diskuterar det lite i förväg, men "ren kasedans" blir nog lite svårt, tror jag. Men försöka kan man ju alltid.
    Hör av dig, om du behöver mer information.
    Hälsningar, Rosa

• Paddington

Hej nygiftflicka!
    Får man fråga vad det kostar att ha bröllopsfesten i Borgstugan? Tog ni catering från ngt företag i Eslövstrakten?
    Nyfiken

Mvh
    Paddington

• nygiftflicka

Hej Paddington,
    allt i allt kostade det omkring 17.000 kronor.
    Cirka 2500 kronor (hyra för salen)
    Cirka 1000 för servietter, duk etc
    Cirka 250 kr för brudparsbåge
    Cirka 250 kr för dekorationen i kyrkan
    Cirka 40 kr förrätt (55 port för 50pers)
    Cirka 40 kr efterrätt (samma)
    Cirka 40 kr för tårta och kaffe (samma)
    Cirka 40 kr för barnmat (köttbullar)(5 pers)
    Sedan blev det lite pengar för glasen (de tog de från cateringen, jag tror det var 5 kronor per glas och vi hade 5 glas per pers)

Maten tog vi från en catering som de rekommenderade: Odd fellows i Eslöv, som bara gör catering, dvs det är ingen vanlig restaurang. Det kostade ungefär 90 kronor per huvudrätt och det var mycket gott. Vi hade kycklingfilen.

Margareta som sköter Borgstugan är mycket hjälpsam, men hon kan vara lite bestämd, som man får veta själv hur man vill ha det. Annars mycket trevlig.

Hoppas att det hjälpte dig.

• SUB

Vi skulle behöva all hjälp vi kan få för att arrangera ett bröllop för ca 30-40 gäster runt Eslöv. Har du några bra tips.

Hjälp!!!

• nygiftflicka

Hej,
    jag hjälper gärna, men vad exakt vill du veta / behöver du hjälp med?
    Skriv gärna lite mer....

• SUB

Lite tips på lokaler och bra catering o dyl. Förutom Borgstugan.

Vilken blomsterhandel använde du? Vad hade ni för dekoration i kyrkan?

Hur länge fick ni spela musik i Borgstugan? Vi har funderat lite på Bosetorp, men där måste man sluta spela 01:00. Vilket kan vara lite tidigt, beroende på gästerna.

• nygiftflicka

Blommorna köpte vi av "Blomsterpågarna" i Bjärred (Gula sidorna). Jag tror vi betalade 2200 kr (för brudbuketten, blommor i håret, blomkrans för brudpigan och knappblommor för brudgummen, 3 bestmän och blommor för bordsdekoration och kyrkan).
    Margareta på bordstugan dekorerade i kyrkan och gjorde en brudparsbåge också för 250 kr. Hon använda vilda blommor som hon hade plockat ute och rosorna som blomsterpågarna levererade. eftersom vår bröllopsfärg var gul, så var det inga problem att hitta sådana blommor i juli.

Vi fick sluta festen klockan 1:30 - och hon var väldigt strikt med det.

Borgstugan var vårt enda alternativ i den trakten, vi tittade lite runt i Skåne. ,em för er gäller framför allt Eslöv, eller?

Jag var själv en gång på bröllop på "långe längan" i Bjärred, där finns det ett eget kök, där kan man laga maten själv om ni vill göra det. Det ligger direkt vid stranden och passar bra till bröllöp med upp til 70 pers.

• SUB

Nej, egentligen så gäller det mer mot Stehagstrakten. Vi ska gifta oss i Stehags kyrka. Sen är det bara frågan om var vi ska ha festen. Vi har varit och tittat på Bosetorp, men vet inte.

Blommorna lät väldigt billigt. Vi har kollat med lite olika och för buketten, bordsdekoration, dekoration i kyrkan, skulle vi betala runt 3000:-, och då är det bara enkla dekorationer. Så det är ju helt klart värt att höra med dom i Bjärred.

Svar på tråden Lite tips för ett bröllop i Eslöv/Lundtrakten