• BeBopz
    Äldre 1 Sep 06:14
    8041 visningar
    9 svar
    9
    8041

    Ni med mellannamn, hur skriva ?

    Hur gör ni när ni skriver erat namn, gifte mig ju nu i helgen och behåller mitt gamla efternamn som mellannamn, men frågar någon vad jag heter eller när jag skriver namnet, vad säger man eller vad skriver man ?

    Tex, jag kanske heter Andersson sen innan och nu heter jag Svensson som gift, ska jag då skriva båda namnen eller bara Linda Svensson eller Linda Andersson Svensson ? Eller skriver man Linda A Svensson ?

    Snacka om att ha huvudbry, men det är såna där konstiga funderingar man har så här lite efter....

  • Svar på tråden Ni med mellannamn, hur skriva ?
  • Vickym­b
    Äldre 1 Sep 08:11
    #1

    Jag behåller också mitt gamla namn som mellannamn och skriver nog mitt nya namn som efternamn...så det blir nog Victoria B Pedersen eller bara Victoria Pedersen....har faktiskt ingen aning och antar att du inte blev så mkt klokare på det jag nyss skrev ;)

  • Framti­daFruS­andber­g
    Äldre 1 Sep 09:17
    #2

    jag tänker heta båda mina efternamn (mitt gamla ska jag behålla som mellannamn) så om jag skulle prestentera mig (med dina namn) blir det Linda Andersson Svensson och det är det jag kommer att skriva också. Men det gör man ju som man vill.

  • pumiz
    Äldre 1 Sep 11:13
    #3

    En fundering bara, men om man skriver ut båda efternamnen, betyder inte det att man har ett dubbel-efternamn egentligen? Mellannamn brukar väl inte skrivas ut, eller..? Själv skulle jag iaf tro att någon som skriver ut två efternamn hade valt att ta ett dubbel-efternamn och aldrig tänkt tanken att det ena är som mellannamn :)

  • Framti­daFruS­andber­g
    Äldre 1 Sep 11:47
    #4
    pumiz skrev 2010-09-01 11:13:56 följande:
    En fundering bara, men om man skriver ut båda efternamnen, betyder inte det att man har ett dubbel-efternamn egentligen? Mellannamn brukar väl inte skrivas ut, eller..? Själv skulle jag iaf tro att någon som skriver ut två efternamn hade valt att ta ett dubbel-efternamn och aldrig tänkt tanken att det ena är som mellannamn :)
    I Sverige (enligt skatteverket) få man inte ha dubbelefternamn (som i 2 efternamn) utan man får ha ett mellannamn och ett efternamn. Sedan står det i alla fall både mellannamnet och efternamnet under "efternamn" på t.ex. pass, körkort osv. Precis som du säger så ser det mot allmänheten ut som att man ahr ett dubbelefternamn men i folkbokföringen har man inte det
  • Chroma
    Äldre 1 Sep 13:35
    #5

    Jag har två efternamn efter min mamma och pappa skilde sig, men jag använder bara de sista själv. Så det blir "Linda Svensson". Dom enda som vet om att jag har två efternamn är typ Banken, eller dom som checkar mitt personnummer.

  • fibobs
    Äldre 1 Sep 14:27
    #6

     


    pumiz skrev 2010-09-01 11:13:56 följande:
    En fundering bara, men om man skriver ut båda efternamnen, betyder inte det att man har ett dubbel-efternamn egentligen? Mellannamn brukar väl inte skrivas ut, eller..? Själv skulle jag iaf tro att någon som skriver ut två efternamn hade valt att ta ett dubbel-efternamn och aldrig tänkt tanken att det ena är som mellannamn :)

    Som sagt, mellannamnet är inte ett efternamn. Så det blir Linda Svensson. Mellannamnet kommer dock att stå med på körkot och pass och andra värdepapper. Våra barn hade innan vi gifte oss mitt och hans namn, men vid uppropning av namn, typ VC eller skolan och på all post stod det bara hans namn.
    Så blir det för mig med nu, då jag behöll mitt som mellannamn och hans som det nya efternamnet.

  • Äldre 1 Sep 21:07
    #7

    Jag har i och för sig inget mellannamn, men hade som barn. Min syster och mamma skriver A:son istället för Andersson som är mellannamnet och sedan efternamnet. Jag däremot, som alltid tyckte det var jobbigt att ha mellannamn (vilket också var anledningen till att jag tog bort det som myndig) skrev bara ut mitt efternamn.

  • Äldre 1 Sep 21:33
    #8

    Mellannamnet står på efternamnsraden i passet och ser ut som ett efternamn för alla utom skatteverket (där mellannamnet markeras med * i folkbokföringen - det kan då inte föras över på t ex barnen). Men hur man skriver sin signatur är valfritt - mångas namnteckning är ju så slarvig eller slängig att vad det verkligen står är oläsligt.

  • BeBopz
    Äldre 2 Sep 02:26
    #9

    Oki tack för alla svar och funderingar =)

    Då blir det att jag kommer skriva endast efternamnet och kanske första bokstaven för mellannamnet.

Svar på tråden Ni med mellannamn, hur skriva ?