• Linn82

Skeria och Stiftsgården Skellefteå

Hej!
    Vi håller på att planera bröllop i Skellefteå nästa sommar. Har varit i kontakt med stiftsgården för festen, men de är så otroligt icke service-minded så vi känner verkligen inte för att använda oss av dem.
    Har läst om något som heter Skeria, som visst ska drivas av restaurangelever. Är det någon som haft/har varit på bröllop där och vet hur lokalen är, vad det kostar, hur maten är osv..?

Vitberget, någon som varit där på sommarbröllop?
    Disponenten, hyr de inte alls ut till privatfester längre?

Andra tips på lokaler emottages tacksamt. Hittills har vi letat upp följande:
    Nyhamnsgården
    Nordanågården
    Ljusvattnet
    Bureberget
    Rotundan
    Lövånger värdshus

• Svar på tråden Skeria och Stiftsgården Skellefteå
  • Fjosok

Skeria är ju ett annat/äldre namn på campusområdet i Skellefteå. Men det finns säkert en restaurangskola där. Men att ha festen där verkar lite eljest.

Bureberget är fint, men det är ju lite omständigt att ta sig dit.

Var ska vigseln vara?

• Lucky Heart

Hej!

Planerar också bröllop i Skelleftetrakten nästa sommar. Har bokat kapell men inte bestämt lokal än. Visst är det lite svårt att bestämma lokal? Jag tror att Skeria fortfarande har restaurangskola...
    Har ni bestämt plats för vigseln?

• Tessanoliki

Nyhamnsgården är ju jättefint, sedan har jag varit på ett bröllop på båtklubben i Bureå, jättemysigt! Har även varit på folkets hus i Örviken.

• Linn82

Hej,
    Tack för alla svar! Vi gifter oss i Bjuröklubb, så därför är t.ex. Lövångers värdshus också ett alternativ. Eftersom alla gäster bor i Stockholm eller Östersund (där vi kommer ifrån) skulle vi allra helst ha festen på ett ställe så att det är gångavstånd för gästerna till boendet. Nyhamnsgården känns jättebra, förutom just det.
    Men det verkar som att vi kanske måste göra avkall på det kravet, tyvärr.

Lucky Heart, på din bild ser det ut som att ni också gifter er i Bjuröklubbs kapell, kan det stämma :) ? När planerar ni i så fall? 

• Lucky Heart

Linn82>> Vi har bokat Bjuröklubbs kapell 2011-07-30. Så kul att ni också har gjort det

När ska ni gifta er?

• Millan10

Skeria har något som kallas för STOCK-huset. Ett japaninspirerat hus som dom har kostat på flera miljoner. Det är kanonfint!!!! Jag tror priset låg på ca 1500 för 1 kväll.
    Har inte hört något om skerias mat, men jag vet att de som hyrt STOCK huset har beställt catering från b.la food och tyske kocken.
    Tanken var att vi skulle ha den lokalen, men tyvärr så rymmer lokalen absolut inte mer än ca40-45 gäster och det blir supertrångt när man ska hämta mat. Vi fick tänka om och då blev det nyhamnsgården, vilket är en helt suverän gård. Allting finns, porslin för 100 gäster, två trådlösa microfoner, stereoanläggning, suveränt kök med bardel mm,mm.

• Millan10

Nyhamnsgården kostar 2500, och då är dom inte omöjliga att man får duka och så dagen innan, samt att man inte behöver stressa på söndagen med städning. Jag tror att man får ha hela lokalen från fredag till söndag för det priset.

• Lucky Heart

Hmmm... tåls att tänkas på. Tror du att den kommer att kännsa för stor om man "bara" är ca 30 pers?

• Millan10

Det som är bra med nyhamnsgården är ju att det är skjutdörrar i det stora rummet, så det går bra att dela av till en matavdelning och ett mingelrum, dansrum, eller nåt annat. Då känns det ju inte för stort.

• Lucky Heart

Åh, kanske ska ta med det i beräkningarna då Har som resonerat som att det är för stort, men kan man dela av det så funkar det ju

• Linn82

Hej!
    Vi gifter oss den 13 augusti :)
    Min sambos familj har stuga i Bjuröklubb sen många år så där är kopplingen..
    Vi har preliminärbokat Nyhamnsgården, vi var och tittade på den i somras när vi var där uppe och lokalen är verkligen toppen. I den bästa av världar hade den legat vid vattnet och mer centralt men man kan ju inte få allt..!

Millan10, hur gjorde era gäster med transport därifrån? Hur många var ni?
    Bokade alla taxi på egen hand när de skulle hem eller hade ni någon slags gemensam transport?

• Millan10

Vi har inte ordnat med transport ännu, vi har inte riktigt bestämt oss än. Vi gifter oss nu den 16 Oktober.
    Kan tänka mig att vi på nåt sätt samordnar med taxi.

• Linn82

Aha! Jag trodde att ni hade gift er redan :)
    Vad spännande! Var är vigseln någonstans?
    Hoppas verkligen att ni blir nöjda med Nyhamnsgården, jag tycker att de varit jättetrevliga i all kontakt och som sagt suveränt med all utrustning. Fräscht och fint också. Vi funderar på om man ska köra catering eller ta dit kockar som lagar på plats.
    Hur gör ni?

• Millan10

Det blir catering, men vi har inte riktigt bestämt oss än vilken vi ska ta. Det lutar åt den tyske kocken då jag vet att dom har god mat. Jag ska ringa dit idag och förväntar mig ett bra bemötande, har hört att det varit lite si och så med det =(. Jag tycker det är oerhört viktigt att man blir vänligt bemött.
    Att ha kockar på plats går ju också alldeles förträffligt, då det är ett bra kök.
    Jag har själv suttit i styrelsen på nyhamnsgården, så mitt hjärta klappar lite xtra för det stället =)

• Millan10

Glömde ju nämna att vigseln blir i Stadskyrkan =)
    Sista dagen för anmälan till festen gick ut den 31 augusti, så nu har vi 58 st anmälda till bröllopsfesten =)

• vinterbrud81

Har en liten fråga om Nyhamnsgården. Hyrs den ut året runt eller är det bara sommartid? Vem kontaktar man för att att eventuellt hyra den?

• Stiftsgården i Skellefteå

Jag ser den här tråden om Stiftsgården och det är väldigt tråkigt att det inte gavs någon bra service vid det här tillfället som Linn82 nämner.
    För något år sedan gjorde vi om den här delen av Stiftsgården och vi har nu en bröllopskoordinator anställd hos oss. Detta är vi mycket glada för och nu ger vi den bästa servicen vi kan till alla våra bröllopsgäster. Ni är varmt välkomna att kontakta oss för mer information om vigsel och fest hos Stiftsgården Konferens & Hotell.

Titta gärna in på vår hemsida
    www.stiftsgarden.se

Med vänlig hälsning

Sarah
    Stiftsgården Konferens & Hotell, Skellefteå
    0910-72 57 00

• tagetuss

Har varit på Skeria och ätit några gånger när jag läste i ske-å och jag tycker framförallt att utsikten är underbar! Lokalerna är oxå trevliga.

Svar på tråden Skeria och Stiftsgården Skellefteå