• ankanpankan12

Snittar/mingelmat

Jag har tänkt att förbereda snittar och mingelmat inför min fest. Jag undrar om det finns några bra recept på snittar/mingelmat som man kan förberada och frysa?
    Är det någon som har några bra recept så skulle jag bli jätte glad.

/Ankan

• Svar på tråden Snittar/mingelmat
  • Fialotta 78

Små kryddiga kycklingspett borde ju gå att frysa, finns ju även färdiga att köpa.

• Kattpoet

Du kan fylla små  smördegs trekanter med  olika saker och  baka och frysa in.

Netto har  färdig frysta fyrkanter av  smördeg för 11 kr för 10 stycken, du kan få ut  4 små trekanter av  den, dvs  dela i fyra  delar, fyll, vik ihop  till en trekant och penlsa med ägg och sedan baka i 10 min på 200grader.

Fylling:

Urvriden frystspenat, feta ost och cremefraiche

Skinka, ost

Skinka ost och cremefriache

Kantareller och mjukost

Kantareller och cremefraish

Tjock köttfärssås

Hackad färsk lax med dill och ägg

Vad du vill som du tycker är gott.

• ClaraH

Det här receptet hittade jag i en gammal tråd. De kanske kan vara något.

Osthjärtan
    De här osthjärtana serverade vi till champagnen. De var väldigt uppskattade och gästerna hade svårt att tro på att vi gjort dem själva. Dessutom var de jätteenkla att göra och kan med fördel bakas ett par dagar innan. Receptet hittade jag i Allt om mats bröllopsspecial. Vi bakade två satser och det gick åt till 50 personer. Då blev det visserligen ca 130 stycken för vi hade nog lite större hjärtan än Allt om mat. Dessutom blev de inte så gröna som på deras bild, men det kan nog skyllas på vår trädgårdsbasilika som verkar vara av en lite annan sort än den man kan köpa i affären. Hur som helst, de var jättegoda och vi blev hemskt nöjda.

Recept för 80 hjärtan
    100 g kallt smör
    3 + 1/2 dl vetemjöl
    1/2 tsk bakpulver
    4 dl riven västerbottenost
    1 kruka basilika (ca 2 dl)

1. Sätt ugnen på 200 grader. Mixa snabbt ost och basilika till en grön massa i matberedaren. Tillsätt smör, mjöl och bakpulver och kör snabbt ihop till en deg.
    2. Kavla degen på en mjölad bänk till ca 1 cm i tjocklek. Stansa ut hjärtan med ett pepparkaksmått. Lägg hjärtana på plåt med bakplåtspapper och grädda dem högt i ugnen 10-12 min.
    3. Låt svalna och förvara i tättslutande burk eller i frysen.

• ClaraH

Sen kan man kanske steka köttbullar och frysa in. Trä upp på tandpetare med en gurkbit. Uppskattas säkert av de yngre om ni har såna.

• Kattpoet

Man kan också göra mini och då menar jag mumsbit stora kanapeer.

Jag tyvärr inte hitta min kanap'e bok.

Svar på tråden Snittar/mingelmat