• naturt­anten
    Äldre 29 Aug 00:31
    3467 visningar
    13 svar
    13
    3467

    är det okej att ta samma tema som någon annan?!

    Har en kompis som är upprörd och jag skulle vilja veta vad ni tycker i detta fall. Kompisen gifte sig förra året med ett mycket speciellt tema på sitt bröllop. Nu har hon fått reda på av en slump att en kompis ska gifta sig i år med exakt samma tema.. dock inte samma månad.. Har man rätt i vara upprörd över detta? Tror hon mest är ledsen för att hon känner att hennes kompis gick bakom ryggen på henne genom att göra som hon gjorde o inte berätta öppet.. hon kunde tex  bidragit med massa tips och annat om hon inte smugit med det.. skulle behöva lite åsikter om detta


     

  • Svar på tråden är det okej att ta samma tema som någon annan?!
  • Äldre 29 Aug 01:17
    #1

    Det beror väl på hur pass likt det blir, tycker jag. Samma inspiration kan ju ge två väldigt olika resultat. Men är de vänner borde man väl prata om det, kan jag också tycka.

  • Äldre 29 Aug 02:17
    #2

    Kan inte riktigt svara. Det känns som att det är lite beroende av vilken typ av tema det är tycker jag! 


    Har båda valt samma färgtema (guld, grönt och lila tex) eller har de båda valt tema: sweeney todd? Jag tycker det är skillnad! 

  • Fenixx
    Äldre 29 Aug 08:13
    #3

    jo känner också att det beror lite på om det tex bara är samma färger, men om det är ett väldigt utvalt speciellt tema,tex som vi själva har då hade jag också höjt ögonbrynet. då kunde dem varit öppna från början och sagt med en gång så det istället blev att man gav tips och råd och visste mer om det.


    men om nu kompisen valde exakt samma saker så kan man ju samtidigt undra varför hon gjort så och inte valt något eget personligt så....

  • Oniq
    Äldre 29 Aug 11:11
    #4

    Äh. Bli smickrad bara. Finns det större bekräftelse än att någon vill följa ens fotspår?

  • naturt­anten
    Äldre 29 Aug 12:44
    #5

    det e inte färgtema, mer åt sweeneey todd hållet, ja inte exakt det då men ni förstår principen... färger hade jag förstått om man kanske väljer lika...jag tackar fså mycket för  era kommentarer.. ska föra dom vidare..

  • Moirie
    Äldre 30 Aug 13:23
    #6

    Allts, man har ju ingen rätt att "reservera" sitt tema för all tid och evighet. Om det vore copyright på bröllopsteman så skulle det bli svårt att komma på något helt eget.

    Jag kan kanske förstå om man tycker det är lite konstigt att någon man känner väljer ett exakt likadant tema men det beror väl också på om temat känns naturligt för även det nya brudparet. Man ska tex inte bli förvånad om flera par i samma lajv-föreing vill ha temat medeltida bröllop. Om temat har anknytning till en gemensamm hobby eller intresse så...

    Bästa inställningen är nog att bli smickrad över vilket inflytande ens egen goda smak har på omgivningen .

  • naturt­anten
    Äldre 30 Aug 15:36
    #7

    nej självklart har man inte patenträtt, vad svårt det då skulle vara o välja tema!!


    tycker ändå att knappt mer än ett år efter är lite snävt.. faktiskt.. och vad jag vet så är det inte ett gemensamt intresse, dom är inte lajvare båda två brudarna till exempel.. det som är synd är att hon som planerar sitt nu går miste om knep, trix o massa kunskap som brud ett sitter inne med...

  • Aleta
    Äldre 30 Aug 17:10
    #8

    Det spelar väl ingen roll tycker jag.


    Om de dessutom har planerat helt själva så lär det inte bli likadant. Varför skulle brudpar nummer ett ta illa upp för att de inte har bett om råd? 


    Det kan ju faktiskt vara så att de redan innan bröllop nummer ett hade tänkt sig att ha samma tema fast de gifter sig ett år senare. Det finns ju brudpar som planerar sina bröllop flera år i förväg.

  • naturt­anten
    Äldre 30 Aug 21:53
    #9

    aleta; det är en bra poäng, klart även om man kör samma tema så kommer ju slutresultatet att bli helt olika beroende på olika personligheter.


    Tror även inte hon tar illa upp av att dom inte bett om råd, mer att hon som kör temat nu kunde fått så mkt tips och info gratis liksom som tips hur man syr klänning, vilket även hon ska göra ... lite lära av andras misstag liksom... men vill hon sköta det själv är det ju helt upp till henne..


    tackar för alla vinklar på svaren, det är bra och få lite opartiska omdömen..

  • Sebast­iána
    Äldre 30 Aug 21:59
    #10

    Det är väl OK, men lite fantasilöst (såvida man inte kom på temat först, men inte sa nåt som Aleta skriver).

  • Moirie
    Äldre 30 Aug 23:01
    #11

    Det påminner mig om frågan om huruvida man får ge sina barn samma namn som någon väns barn, eller rent utav använda ett namn som ens vänner tänkt ut inför framtida barn.


    Det går sällan att reda ut vem som kommit på en idé först, bara vem som sa det först eller gjorde det först.  Jag är inte en person som brukar dela med mig av mina planer om det inte är helt säkert att mina planer kommer att förverkligas. (Känns som jag frestar ödet om jag pratar för mycket om något som inte är säkert och det kan bli ganska jobbigt att behöva förklara för välinsatta nära och kära om något man pratat mycket om gått i stöpet).


    Oavsett vem som kom på idén först eller om båda paren kom på den på varsitt håll så är väl det viktigaste att de får det bröllop de vill ha?


     

  • Piiiip
    Äldre 31 Aug 09:53
    #12

    Jag började genast tänka på ett tema som är mer vanligt (än kanske sweny todd) t.ex. medeltiden. Och det finns ju tusen olika variantera av medeltidsbröllop. Särskilt om det är olika årstider.

  • Wiggy
    Äldre 11 Sep 11:22
    #13

    [ironi]Det är absolut inte rätt att ha ett tema som någon annan haft. Alla som haft rosa färg som tema är bara replikationer av det första bröllopet som hade rosa som tema, för typ 90 år sen. Har ni haft vitt som tema? Härmapor! Medeltidsbröllop? Har gjorts förr - alltså: härmapor! Hette bästa kompisens präst Gert, kan ni inte ha en präst med samma namn. Ni kan inte ens ha en präst! [/ironi]


     


    Det jag vill säga med detta inlägg ovan är att man ska ha det tema man vill på sitt bröllop! Strunta i om en kompis haft ett rocka-billytema, medeltidstema, filmtema och man jättegärna vill ha det med, då ska man ha det. Är det nån som blir sur behöver de ju inte komma. Gnidna idioter kallar jag såna typer... 

Svar på tråden är det okej att ta samma tema som någon annan?!