• Daniel­aBlomq­vist
    Äldre 27 Aug 22:37
    16743 visningar
    48 svar
    48
    16743

    Jätte missnöjd med bröllopsbilderna. någon annan också?

    Vi gifte oss i början på maj i år och detta var en dag som vi sett fram emot en lång tid.en dag som man skulle minnas och en dag man ville kunna SE tillbaka på med stor gläjde, själva bröllopet var bra, det ösregnade och var kallt men värdet kan man ju inte göra något åt och regn ska ju betyda lycka. vi hade bokat tid hos en fotograf i en studio eftersom risk för sämre väder fanns. men när vi sen fick hem bilderna (rå kopior) blev jag alldeles till mig, dom var riktigt dåliga, inte en enda bild som var bra och så som vi hade tänkt oss att dom skulle bli. gästernas bilder utanför kyrkan är fina MEN ingen av dom går att använda som porträtt eller tackkort eftersom det är massa människor runt om oss och vi "rör på oss". eftersom det var så dåligt väder så blev det heller inte så mycket ute kort och inomhus korten är heller inget bra.


    så nu sitter vi här och inte vet vad vi ska ta oss till, vi vill ju inte skicka tackkort som vi själva inte tycker det minsta om och vårat porträtt som vi vill hänga här hemma verkar förgäves, jag börjar gråta när jag ser på bilderna, har sett dom om och om igen och jag tycker lika illa om dom varje gång. denna dag går ju inte att ta om så bilderna förblir som dom är, alla andras bilder är sååå fina, men våra är rentav hemska.


    är det någon annan som varit med om detta? känns verkligen hemskt att inte ens vilja se sina bröllopsbilder.

  • Svar på tråden Jätte missnöjd med bröllopsbilderna. någon annan också?
  • Miu
    Äldre 27 Aug 22:46
    #1

    Är du säker på att du inte bara är självkritisk? Vad tycker din man? 


    Vad är det för fel på dom? Man kan ju fixa mycket med photoshop om det är sådana skavanker.

  • lovis8­0
    Äldre 27 Aug 22:49
    #2

    Vad otroligt tråkigt för dig. En av de stora mardrömmarna faktiskt. Tyvärr går det ju inte att förändra bilderna nu och hur mycket du än gräver ner dig över detta så kommer bilderna inte bli bättre.

    Ett alternativ är att ta en av de bilder som släkten tagit som ni är någolunda bra på och ni kan tänka er som tackkort och ändra det i fotoshop. Det går att ta bort och lägga till allt möjligt, kanske blir bilden bättre i svartvitt?

    Tyvärr är det nog bara att bita i det sura äpplet och försöka att göra det bästa av situationen. Även om jag förstår hur otroligt tungt det måste kännas.

  • ConnyD
    Äldre 27 Aug 23:34
    #3

    har ni pratat med fotografen om det. han sitter kanske på andra kort som han inte gillade men som ni kanske gillar.

  • MKF
    Äldre 27 Aug 23:42
    #4

    Tråkigt att du inte är nöjd med era bilder! Kan du inte lägga upp några stycken i ditt album och visa? Du skriver att ni bokat fotografering i studio - blev alltså inte ens de bilderna bra? Var det samma fotograf som fotade vid kyrkan?


    Förstår att det måste kännas mycket tråkigt, men försök tänka rationellt och se vad som går att göra:


    - Kanske har någon vän/släkting tagit foton som blivit bra? Många har ju bra kameror idag och tycker om att fota.


    - Om ni har betalt en fotograf en normal summa för uppdraget har ni också rätt till ett fackmannamässigt resultat. Prata med fotografen och förklara varför ni inte är nöjda (försök vara sakliga). Kan ni få pengar tillbaka? Eller be/kräv att fotografen bekostar en ny fotosession (inkl hår, smink etc). Jag förstår att det inte känns lika bra, men bättre än inget! Om fotografen bråkar om detta, gå till konsumentvägledningen i din kommun.


    Prata som sagt med fotografen, det är alltid bra att vara trevlig och låta leverantören få en chans att rätta till problemet.

  • katten­89
    Äldre 27 Aug 23:46
    #5

    Vad är det som är fel på dem? Är de suddiga el. liknande eller tagna ur fel vinklar? Mycket går ju att rätta till med rätt program:)

  • Daniel­aBlomq­vist
    Äldre 28 Aug 10:25
    #6

    Tack för era svar! känns så skönt att få ventilera sig över det här som känns så tungt jag tycker inte jag är så kritisk och petig,men säkert är man lite petigare än vanligt när det är ens bröllopsbilder som man vet att man aldrig kan ta om igen. och min man och min svärmor som är dom enda som sett bilderna tycker också att dom är dåliga. visst det är råkopior och dom är ju inte det bästa bilderna men allt är verkligen hemskt, ljuset är dåligt och vinklarna är jätte konstiga, vi ser ja konstiga ut. Råkopiorna som vi fick så är utprintade på A4 papper 8 bilder på varje och 10 st papper så vi fick rätt många bilder så man hoppades ju att någon skulle vara bra men min man ska försöka prata med fotografen om att få bilderna på skiva och se ifall vi kan göra något åt samt att jag kan lägga upp bilderna här så ni får se hur dom ser ut.


    vi har nog kommit överens om att inte använda fotografens bilder till tackkorten utan gå igenom gästernas bilder och se om någon av dom går att använda. när vi hade gift oss satte vi in en bild i tidningen ( den som vi tyckte var finast av dom bilderna vi hade fått gästerna vi det tillfället) men den bilden fick vi bara negativa kommentarer av så det kändes ju också sårande. nu har vi fått lite fler bilder av gästerna men alla ser typ likadana ut och det finns nästan inga kort på bara oss utan det är folk överallt och det finns inga kort där vi tittar i kameran. jag kan lägga upp lite bilder här så får ni säga vad ni tycker om dom. Från kyrkan finns inte så många bra kort 98% av alla dem korten är jätte suddiga :( det var väldigt regningt ocg mulet den dagen så det blev inte så mycket ute kort heller. Bilderna inne från festlokalen är också jätte mörka och inte alls nå bra på oss då vårt enda hopp är bilderna utanför kyrkan.


    Det känns verkligen hemskt för när jag ser på bilderna (fotografens) så blir jag riktigt ledsen. har flera bekanta som har så fina bilder, vi vill ju också visa våra "fina" bilder men vi vill liksom inte, vi skäms över dom. för jag är helt säker på att ingen kommer tycka dom är fina.


    Vårat bröllop var inget extravagant bröllop, vi låg under medelbudget och vi tyckte det viktigaste var att ha fira våran dag med dom närmaste. men om det var något som vi ville satsa på så var porträttbilderna som vi tog i studio och det blev det absolut värsta. vi hade ingen fotograf i kyrkan el festen utan vi hade kompisar som har bra systemkameror att ta bilder. har tagit studiobilder förut och aldrg varit missnöjd utan tvärtom jätte nöjd. så typiskt att våra bröllopsbilder bara skulle bli skräp.


    jag tror nog att jag är mera ledsen över detta än min man men vi är båda besvikna, man vill inte riktigt ha ett porträtt hängande hemma som vi inte alls tycker är bra och sen skulle vi vilja ge vår föräldrar porträtt och skicka tackkort åt gästerna.


    men det är som ni säger, inget att göra åt men det känns verkligen jätte jobbigt. vi ska nog prata med fotogrfen även om det som är gjort är gjort. men man blir bara så ledsen, skulle verkligen vilja ha fina bilder att kunna se tillbaka på men det känns bara som en tung sten att ens tänka på bilderna. jag tror inte photoshop kan rädda oss så mycket heller då vinklarna är så dåliga. skulle bara vilja ta nya bilder men det går inte riktigt.


    det här blev jätte långt hoppas ni orkar läsa.

  • Daniel­aBlomq­vist
    Äldre 28 Aug 10:37
    #7

    försökte lägga upp bilder men det går inte. kan man verkligen bara ladda upp en bild åt gången? det gick inte alls försökte flera gånger!

  • MKF
    Äldre 28 Aug 11:17
    #8

    Vet inte hur foton fungerar här på BT, men det är ganska vanligt att man har en spärr på hur stort fotot är.


    Glömde säga det tidigare, men tänk på att ni måste ha fotografens tillåtelse för att publicera fotona.


    Du skriver att fotona efter kyrkan inte blev så bra. Sedan säger du att ni inte hade anlitat någon fotograf till kyrkan - är det alltså gästernas bilder ni inte är nöjda med från kyrkan?


    Vad är ni missnöjda med på fotona från studion? Har även de blivit suddiga?


    Som ConnyD sade tidigare har kanske fotografen från studiofotot fler bilder som ni kan få se och välja mellan.

  • mittid
    Äldre 28 Aug 11:27
    #9

    Bilden i ditt galleri är jättefin!!
    Styrkekram!

  • Daniel­aBlomq­vist
    Äldre 28 Aug 11:39
    #10

    Det är fotografens bilder som vi är missnöjda med, det finns inte en endaste bra bild på oss. alla vinklar är jätte konstiga och ljuset är verkligen dåligt, det ser ut som det skulle vara ösregn inne i studion också. jätte trist.


    70% av gästernas bilder är bra dom bästa är tagna utanför kyrkan. inne i kyrkan var det så mörkt så alla bilder blev suddiga, men vi har några bra därifrån också. Men om vi tänker tackkorts bilder och porträtt att hänga hemma så finns det inte så många av gästernas bilder att använd heller eftersom det är mycket folk omkring oss och vi pratar och skrattar och tittar åt alla håll. dom bilderna som gästerna tagit så är bra. vi ville att dom skulle fota hela dagen vilket do gjorde, men eftersom vi hade tagit porträtt foton hos fotografen så koncentrerade vi oss inte på att ta en massa "porträtt" bilder under festen heller, då ville vi ha bilder av helheten vilket vi fick. vi förlitade oss för mycket på fotografen.


    jag är inte petig men bilderna är verkligen jätte dåliga och vi skäms så över dom. vi kan inte se på oss själva på bilderna och säga: vad fina vi är. utan snarare men hur vi ser ut. pga dessa dåliga bilder känns hela bröllopsdagen som lite förstörd. jag minns mig själv som väldigt nöjd med hur jag såg ut och likaså min man, han var jätte snygg men bilderna säger något helt annat, vi ser båda ja riktigt konstiga ut. allt ser så fejk ut. jag låter som världens största pessimist men det känns verkligen jätte dåligt och även om vi säger det till fotografen så kan vi inte göra om det igen.

Svar på tråden Jätte missnöjd med bröllopsbilderna. någon annan också?