• Pullan88

    Ska vi FRÅGA svärmor eller inte?!

    Alltså, denna frågan har jag på ett ungefär tagit upp i ett annat forum en gång. Men nu gäller det en fråga som vi ska i så fall fråga inom en vecka!


     


    Så här är det. Svärmor är lite underlig ibland. Ibland är hon snäll/ibland lite tjurig.


    Kort och gott. ibland vet man inte med svärmor men dom gångerna hon är snäll och trevlig kan vi prata hur länge som helst.


    En gång sa svärmor såhär till mig (vi hade inte pratat om att gifta oss på riktigt då)


    " Det är brudens föräldrar som betalar bröllopet, så har det alltid varit"


    och detta menade hon riktigt allvarligt.. inte ett skämt alltså.


    En annan gång sa hon (om sin andra son)


    "Dom frågade inte ens oss om ekonomisk hjälp till bröllopet!!!!)


    och var uppriktigt sårad över detta.


    Några månader senare sa vi lite på skoj/allvar att vi funderar på att gifta oss, då sa svärmor:


    "Nehe det har vi då aldrig råd med!"


    = jag vet inte om det var ett skämt på allvar eller vad hon menade.


     


     


    Nu ska vi berätta för svärföräldrarna att vi ska gifta oss i Juni,


    Ska VI fråga om ekonomisk hjälp? Det hade ju varit skönt med lite i alla fall trots att vi kan klara det själva.. men hon verkade ju lite sårad över att hennes andra son inte ens hade frågat henne.


    Vad tycker ni?


    Tycker detta är jättesvårt.. Vet inte ens om hon blir glad över att vi ska gifta oss...


     

  • Svar på tråden Ska vi FRÅGA svärmor eller inte?!
  • Pullan88

    Sen har jag tänkt såhär,


    visst att brudens föräldrar betalade allt förr i tiden men;


    Hur vore det om min svärmor vore miljonär och min mamma utan jobb?


    Undrar hur hon då hade ställt sig till frågan..


     


    Själv hade jag aldrig hört detta innan och var helt och hållet beredd på att betala allt..

  • Pettetrera

    Våga fråga :)

    Ni kanske skall känna efter hur hon är i humöret och ställa frågan på rätta tillfället och är det så att hon väser av så får du vär ta upp att hon sagt det där med den andra sonen :)

    Du kan ju inte få mer än ett nej :D

    Och sen så är det väl upp till din blivande man att ställa den fråga (tycker jag)

    Jag frågade inte mina svärpäron om dom ville vara me och betala något utan det tar min sambo och lika så jag till mina päron :)

    Lycka till

  • Pettetrera

    Hmm det där med förr i tiden :)

    Då skall vara oskuld och blivande mannen skall fråga din far om din hand så...

    nja det är väl sisådär med det väl :)

    Hur som haver lycka till

  • Houdini

    Jag hade med tanke på hennes kommentarer och att hon verkade sårad över att svågern inte nes frågade lagt fram det lite försiktigt med att lite bidrag inte skulle vara fel men att ni klarar det endå. Om du förstår vad jag menar?

    Inte "begära" hjälp men om hon vill och kan vore det inte fel med lite hjälp för då kan ni göra något mer än ni tänkt er.

  • Pullan88

    Jag har sagt till min sambo at fråga lite snällt.


    Man kan ju alltid fråga , inte menar att tigga mig direkt :)


    Dock så är jag lite nervös eftersom ag är rädd att hon menar på något som: dumheter, ni är ju jätteunga ännu, varför ska ni gifta er om ni inte har råd att betala själva?


     


    lite rädd för den frågan .. ;P

  • Optimia

    Jag har inte, och kommer inte att fråga mina föräldrar om de vill bidra. Vill de bidra räknar jag med att de själva kan öppna munnen och säga till. Förväntar mig inga bidrag från någondera föräldraparet.


    Är lite skeptisk till att ta emot ekonomisk hjälp från mina svärisar eftersom sambons mamma har vissa "jag måste få bestämma allt"-tendenser, som t.ex. att _hennes_ kompisar ska bjudas, eller att folk som var barnvakt till sambon och hans syster när de var små ska bjudas. Dessa människor är inga vi har någon kontakt med idag, utan det är svärmor som vill få bjuda in sina kompisar för att "inte ha tråkigt på festen".

  • Pullan88

    Som tur var ville mamma hjälpa till utan att jag frågade henne.


    Man kan ju alltid fråga svärföräldrarna lite snällt, dom har trots allt gott om pengar och jag tycker det är ganska orättvist om dom inte vill bidra alls och då min mamma anmäler sig frivilligt fastän hon inte har lika bra ställt..


    Dock så brukar dom vara ganska snälla och förstående, men jag vill inte heller höra något som; utan mig skulle det inte bli ngt bröllop..


     


    för visst klarar vi oss själva, men man kanske kan ha det där lilla extra med lite bidrag? :)


    Eller så lägger man överflödiga pengar på resan istället..

  • S2011

    jag kan bara berätta hur vi gör och hur jag tänker kring detta.


    vi betalar hela vårt bröllop själva. eftersom varken jag eller bm är särskilt sugen på ett oerhört stort bröllop så tycker vi heller inte att det blir några problem att göra det på den korta tid vi har tills dess.


    jag, personligen, tycker också att det känns lite oförskämt att förvänta sig att nåndera av föräldrarna ska betala. jag förstår att man gjorde så förr i tiden, men vi lever inte "förr i tiden", vi lever nu, och då tycker jag också att man ska kunna betala för sitt eget bröllop.


    om man har föräldrar som vill eller som erbjuder sig att betala delar av, eller hela, bröllopet så tycker jag att man kan föra diskussionen då den kommer upp (och det brukar det ju göra om man sätter sig ner och pratar om vad som ska ske). jag tycker däremot inte att man kan komma hem till föräldrarna/svärföräldrarna och kläcka ur sig "vi ska gifta oss! vad betalar ni?" - det tycker jag som sagt är både oförskämt och pinsamt.


    har du och din bm diskuterat igenom hur ni tycker och känner i den här frågan?
    red ut hur ni vill göra - då vet ni också hur ni ska hantera ev. uttalanden som kommer.

  • pyrro

    När vi skulle gifta oss utgick jag från att vi skulle betala allt själva....allt annat var bonus! Jag skulle aldrig BE om pengar, ffa inte från svärmor. Jag trodde nog att vi skulle få hjälp. Mina föräldrar bidrog mkt mer än jag hoppats på, hans föräldrar var lite knepiga och sa "vi ska väl ändå betala för maten" när det kom på tal men sa aldrig nått konkret. Det slutade med att vi fick en del pengar av dom i present som täckte maten och på så sätt slapp vi ju att hon som föregående skrev skulle få för mkt bestämmande rätt

    Nä jag skulle ligga lågt och invänt dom!

  • Pullan88
    S2011 skrev 2010-08-26 13:35:09 följande:
    jag kan bara berätta hur vi gör och hur jag tänker kring detta. vi betalar hela vårt bröllop själva. eftersom varken jag eller bm är särskilt sugen på ett oerhört stort bröllop så tycker vi heller inte att det blir några problem att göra det på den korta tid vi har tills dess. jag, personligen, tycker också att det känns lite oförskämt att förvänta sig att nåndera av föräldrarna ska betala. jag förstår att man gjorde så förr i tiden, men vi lever inte "förr i tiden", vi lever nu, och då tycker jag också att man ska kunna betala för sitt eget bröllop. om man har föräldrar som vill eller som erbjuder sig att betala delar av, eller hela, bröllopet så tycker jag att man kan föra diskussionen då den kommer upp (och det brukar det ju göra om man sätter sig ner och pratar om vad som ska ske). jag tycker däremot inte att man kan komma hem till föräldrarna/svärföräldrarna och kläcka ur sig "vi ska gifta oss! vad betalar ni?" - det tycker jag som sagt är både oförskämt och pinsamt. har du och din bm diskuterat igenom hur ni tycker och känner i den här frågan?red ut hur ni vill göra - då vet ni också hur ni ska hantera ev. uttalanden som kommer.
    Men det är ju inte SÅ jag menar.. förstår du väl?

     


    Min mamma blev jätteglad över att jag ska gifta mig och erbjöd sig frivilligt direkt.


    Jag till och med protesterade lite och menade att jag skulle göra allt själv.


     


    Svärföräldrarna har riktigt gott om pengar och det är därför vi HOPPAS dom vill bidra med en slant eftersom dom just sa "att dom var sårade över att dom inte blivit tillfrågade"


    Tycker inte alls det är något fel, det betyder ju inte att vi är några bortskämda snorungar för jag HADE tänkt betala allt själv.


     


    Dock kanske jag inte hade haft råd med vin och sånt till utan bara läsk, vi tar detta som ett exempel, och svärmor ÄLSKAR vin. Det har hänt innan att hon erbjudit sig att betala vin och öl till en vanlig fest bara för att det ska finnas..


    Så jag menar - hon kan ju erbjuda sig själv om hon nu vill ha lite extra till middagen.


    men självklart tvingar jag inte henne till det utan det gör hon som hon själv vill!


    Då blir det ett bröllop utan det där lilla extra och det bekommer inte mig.


    men det kanske bekommer svärmor ^^

Svar på tråden Ska vi FRÅGA svärmor eller inte?!