• Pullan88

    Thailand, flodvåg?!?

    Jag vet att jag bara är SÅÅ löjlig nu!


    Och jag är inte en duktig nyhetsläsare/tittare heller så jag kan inget om omvärlden och jag vet att det händer olyckor överallt MEN:


     


    Vad tror ni om en ny flodvåg om man åker till thailand? Jag är ganska nervös över sånna grejer.. man vet ju aldrig om det skulle kunna hända igen.


    och OM det skulle hända, har dom gjort några återgärder gällande varningar eller att dom VET om det kommer hända och kan varna folk nu?


     


    JAg vet att detta är jättedumma funderingar men jag vill inte att det ska hända min dotter något.


    Dock så vet jag att vi likagärna kan dö här och nu med och inte på någon resa.. men känns ju ändå lite tryggt att veta om dom kommer varna för flodvåg OM det skulle hända?

  • Svar på tråden Thailand, flodvåg?!?
  • sun moon

    Det är väll inte alls dumma funderingar.


    Visst kan det komma nya flodvågor.. de beror ju på jordbävningar på havsbotten. Om jag inte minns fel så har de nu varningar för detta.. men vem vet hur bra dessa varnngar är? 


    Den flodvågen som var då juldagen.. minns inte vilket år, var ju helt extrem och jag kan ju inte tänka mig att samma sak upprepas på många många år. 

  • Pullan88

    Man måste ju våga chansa här i livet ibland..


    men lite skrämmande är det!


     


    Tack för ditt svar, jag har själv hört något om att dom har säkerhetsåtergärder men vet inte vad/hur..


     


    Vi får väl hoppas på din teori att det inte kommer en lika stod våg nu igen så nära inpå.. tror der var 2004?

  • Sebastiána

    Tsunamis kan uppstå var som helst. Det är inget speciellt för Thailand.

  • Pullan88

    Men är det vanligt att det bara kan hända sådär hur som helst som det gjorde då?


     


    Ska man vara beredd på att springa under hela semestern?


     


    vad göra? Dom måste väl ha varningar på de flesta ställerna tycker man?? Iaf efter det som hände..

  • Sebastiána
    Pullan88 skrev 2010-08-23 13:22:07 följande:
    Men är det vanligt att det bara kan hända sådär hur som helst som det gjorde då?   Ska man vara beredd på att springa under hela semestern?   vad göra? Dom måste väl ha varningar på de flesta ställerna tycker man?? Iaf efter det som hände..
    Det kan väl hända när som helst, men det är väl knaooast vanligt. Berodde inte tsunamin i Thailand på ett vulkanutbrott någon annanstans? det händer ju inte heller ofta.
  • Sebastiána

    Alltså risken finns men den är väl minimal skulle jag vilja säga.

  • Pullan88

    Jo jag förstår ju att det kan hända varsomhelst..


    Men det känns som om det är mer osannolikt på vissa ställen än andra.. typ här:)


     


    var det vulkanutbrott? Okej, men isåfall tycker jag att dom borde ha reda på om det nu kommer en våg lite bättre efter den stora olyckan sist.. får verkligen hoppas det:)


     


    jag har till och med ryktats om att de visste om vågen och inte varnade folk?


    men det är väl högst troligt bara ett rykte!

  • linani

    Tsunamis bildas av lite all möjligt, vulkanutbrott, jordbävningar m.m.. För att den ska bli en kraftig flodvåg så ska den färdas en viss sträcka, en viss tid med mera med mera. Samt att det ska va en viss typ av våg också...


    Det sitter folk och räknar på detta runt om i världen dagligen. Det som hände i Thailand (samt flera andra länder) va fruktasvärt olyckligt. Olyckor sker som sagt. Det kan vi tyvärr inte vara helt säkra ifrån... Det finns instutitioner som räknar ut såkallade "pre warnings" som skickas ut flera gånger om dagen, den i thailand räkande de på att inte bli så stor som den blev (vad jag har förstått, rätta mig gärna om jag har fel)


    Tycker det är bra att du tar upp detta, man får vara rädd. Man ska inte heller intala sig själv att det inte kan hända igen.


    Läs på om tsunamis, se vilka tecken naturen ger. Ex att vattnet dras ut mot havet, djur börjar söka skydd. På detta sätt vet DU att OM det händer nått kan du handla på bästa sätt.


     


     

  • Dejli

    Jag tror att risken för en tsunami är oerhört liten, särskilt som det inträffat en relativt nyligen och "spänningarna" som uppstår mellan kontinentalplattorna borde ha släppt nu. Ofta beror de ju på att två plattor ligger och gnider mot varandra, och den ena "poppar upp" så att det bildas en enorm våg ända nere från havsbotten som sedan rullar in mot land.


    Om du åker till någon plats på "insidan" av Thailand, t ex Koh Samui eller Koh Pagnan så är tsunamirisken obefintlig. Det finns inga kontinentalplattor i bukten, vilket i princip är en förutsättning för att en tsunami ska inträffa.

  • Dejli

    Jag menar såklart att det inte finns någon skarv mellan två plattor i bukten, för det hade nog blivit jobbigt utan några kontinentalplattor alls :p

  • Vi2alltid

    Jag förstår precis hur du tänker, jag kan också vara orolig för sånt där. Men så försöker jag tänka att i så fall är det lika bra att stänga in sig och aldrig gå ut. Risken är förmodligen större att du blir påkörd i trafiken här i Sverige än att det kommer en flodvåg i Thailand!

  • Tessie76

    Vi var där året efter tsunamin och då hade dom markerat upp flyktvägar och varningshögtalare vad jag kommer ihåg. Det är ju ett par år sedan nu, så det kan ha hänt mer efter det. Vi åker till vintern igen.

Svar på tråden Thailand, flodvåg?!?