• lunagarden

    Är festkockar avdragsgilla?

    Såg i en annons för festkockar att man kan utnyttja avdraget för hushållsnära tjänster om man hyr en kock istället för catering. Är det någon som provat eller tänkt på det?

  • Svar på tråden Är festkockar avdragsgilla?
  • say yes

    nej men om det ar avdragsgillt sa later det som en bra ide. puffar.

  • lovvydovvy

    saxat från rutavdrag.com


    Hushållsarbete & Hushållsnära tjänster
    Detta kan du t.ex. få skattereduktion för:
    - städarbete, vård av kläder och matlagning som utförs
    i, eller i nära anslutning till, bostaden


     

  • lunagarden

    Tack Iovvydovvy - frågan är då om kocken måste jobba i hemmet, eller vad Skatteverket tycker om att han har dem i hyrd lokal

  • say yes

    Men om han/hon lagar middag at mig, min sambo, var familj och vara vanner tycker jag att det ar nara anslutning till bostaden. Vi har ju festen pa annan plats for att vi inte har plats att ha alla gaster hemma i bostaden. Och framforallt for att koket ar for litet.

  • lovvydovvy

    Var synd att det var så, hade ju inte varit fel att få dra av hälften :)


    Vad kostar egentligen en kock? Har fått förslag på 3000:- men vet ej än vad som ingår i det priset.

  • say yes

    Det beror nog pa ens CV vad man "kostar". . Men skall kolla upp allt med skatteverket. Kan man hyra en kock att laga maten hemma och ta med sig den nagonannanstans sen? Tank vad perfekt for alla som skall ha fest i tradgarden eller dop. Far jag ngnsin barn och skall ha dop i var tradgard vet jag att det blir att hyra en kock. Men hur ar det pa ens lantstallen da? Raknas det pa ngt speciellt satt. Har man 5 veckors semester vill man kanske ha staderska dar med for att fa ut sa mycket som mojligt av semestern.

  • Sebastiána
    Linaaa skrev 2010-08-22 10:09:00 följande:
    Tjänsten måste utföras i hemmet.
    Ja annars är det ju inte någon hushållsnära tjänst .
  • Linaaa

    Även fritidshus räknas så länge du är ägare av den bostaden:)

Svar på tråden Är festkockar avdragsgilla?