• Fini

    Present till gästerna?

    Måste man ge presenter till gästerna eller ses det som kaxigt att inte göra det? Då skulle jag hellre lägga dom pengarna på något extra underhållning på festen.


    Hur har/ska ni andra gjort/göra?

  • Svar på tråden Present till gästerna?
  • syster78

    Jag måste säga att jag har svårt att se att det skulle uppfattas som kaxigt att inte ge presenter till gästerna. Vi kommer inte göra det, känner att utgiftsposterna är tillräckligt många iaf och även om man bara vill ge nåt litet och göra det själv, tex vika kartonger eller dyl, blir det ju ändå pengar av det och en sak till som måste fixas och läggas tid på strax innan bröllopet.

  • Brud2011

    Inga presenter här heller!

    Man bjuder ju på en rejäl fest.....

  • Kattpoet

    I Sverige ger vi inte gästerna några presenter, här är det brudsparets dag och de ska ha paketen.


    Favours som folk snackar om är ett Amerikansk påfund, alltså inte en del av våran kultur och tradtion.


    När man hade kakfat på fester förr fick gästerna ta med sig kakor hem eftersom socker och smör och finsiktat mjöl var dyrt och en lyx, det är närmast favours vi kommer.


     


     

  • Fini

    Jasså, är det amerikanskt! Ja, då blir det inga presenter, haha. Det är så mycket vi tar därifrån, så jag ska nog ta och kolla upp lite om traditioner.


    Om vi ska ha traditioner på vårt bröllop vill vi att dom ska vara svenska. Så det blir ingen bröllopstårta heller. Ska hitta på något eget tänkte vi

  • Kattpoet

    Tårta har funnit på svenska bröllop, min mormors var av krokan och smörkräm.  


    Kom ihåg att ha dill i din sko  och en silver peng i din karls strumpa på bröllopet, det betyder tur.

  • Fini

    Jasså? Jag har läst och hört motsatsen, att det är en amerikansk tradition som nästan försvenskats nu.

  • Janqvist

    neee.. presenter till gästerna tycker ja e så himla onödigt!

    lite påverkad ha ja dock blivit å ska laga små tyllpåsar som vi sätten nånting i, kanske en bit choklad eller så, och på den påsen ska en etikett med placeringskortet finnas på.
    de e ju bara en liten liten sak, kostar nästans ingenting, men e ändå nånting så att säga :)

  • Kattpoet

    Jag tror det beror vilken  del av Sverige du kommer ifrån.

  • sun moon

    Man får göra som man vill men det är ett amerikanskt påfund. Även de från Thailand ger presenter.. så det är säkert fler länder som gör så.


    Jag kommer att ha favors.. mest för att jag tycker att det är kul och passar i dukningen. Jag gjorde små ljusblå tvålar (köpt sakerna från panduro) Bild finns i galleriet. 

  • Yarrow

    I sverige är det nog vanligare att inte ha några små presenter till gästerna.


    Vi kommer att ha ett litet speciellt bordsplaceringshjärta till våra gäster som de gärna får ta med sig hem efteråt om de vill.


    Men av alla de bröllop jag varit på, ca 6 stycke kanske. Så har bara 2 av dem haft present, de ena hade bara en liten tyllpåse med  minttabletter i..

Svar på tråden Present till gästerna?