• Gosegumman

Kan man frysa foccaccia?

Hejsan alla bagarkunnniga!
    Jag och min syster kommer att baka eget bröd till festen och hade tänkt baka bland annat foccaccia. Men nu funderar jag med ens på om det över huvud taget går att frysa in detta bröd och tina i varmluftsugn med bra resultat. Skulle förstås provbaka men är så hiiiimla lat och får inte ändan ur vagnen. Är det någon som kan säga om det är lönt att testa eller om jag ska se om det finns något annat att baka.

Skulle behöva ett bra glutenfritt recept på något spännande fyllt bröd också. Är det någon som kan bidra?????

• Svar på tråden Kan man frysa foccaccia?
  • Honey Bunny

Hej! Jag har fryst det en gång och såvitt jag minns det blev det bra! Foccacia är ju som bekant gott endast när det är färskt, dvs det får inte ligga flera dagar, och då passar det ju bra att frysa det färskt och sedan tina! Det kanske inte blir lika frasigt (av oljan) som nybakt dock!

Lycka till!

• ulda

Jag har fryst foccatia och det smakade samma sak, men saltet smälter ut över brödet så det såg inte lika gott ut som nybakat.

• evas

Kan man kanske ta lite mindre salt vid utbakandet och sedan pensla på med mer olja och salt när man tinar upp det?

• Johanna = en lat kock

Om ni ändå ska tina brödet i ugn så tycker jag att ni kan göra ert eget "bake off" bröd...

dvs ni gör brödet som vanligt men tar ut brödet innan det har fått ordentlig färg - ca5 minuter innan det skulle vara klart... och fryser in det direkt... ta sen fram brödet dagen innan och tina det i rumstemp innan ni kör det i ugnen i 10 minuter...
    (jag gör alltid såhär när jag har tid att baka)

om ni ska göra foccaccia på det viset är det godast att ringla över mer olivolja och salt vid andra gräddningen - för ett riktigt vackert bröd...

enklaste enligt mig är att göra samma deg till alt bröd och sen förändra... fyllningerna fukar bra på både gf och vanligt bröd
    ex på fyllda baguetter
    *släng i hackade soltorkade tomater i degen och rulla in mozzarella och skinka
    * gräslök, vitlök och persilja i degen och fyll med god ost
    * pesto pepperonico i degen och grillade paprikor i fyllningen

glutenfritt bröd (börja _alltid_ med det innan köket är besudlat med mjöl)

1 paket semper glutenfri mjölmix med mjölk
    byt ut vattnet mot mjölk och 1 paket philadelphiaost (jämfört med receptet på baksidan av paketet)
    lägg till lite salt (ca ½tsk)

baka och grädda enligt paketet

rekommenderar om ni ska fylla brödet att ni bakar det i en avlång brödform och bottnar med hälften av degen sen på med fyllning och sen resten av degen på....
    om det är svårt att trycka ut degen är det bra att olja händerna ordentligt

lycka till

• Majsan80

Min blibande är kock o han gjorde foccacia med fetaost o soltorkade tomater i, vi hade foccacia i frysen flera månader och det var jätegott

• Gosegumman

Tack alla ni för svaren. Tror att jag ska göra som Johanna kallade "bake off" bröd. Jag har funderat på vad man kan ha på brödet förutom oliver (som inte alla gillar) och ska nog prova soltorkade tomater och fetaost...lät jättegott.

Vi ska faktiskt göra ett bröd med inrullad parmesanost och parmaskinka. Ska genast testa det glutenfria brödet och varva fyllningen. Spännande!!!!

Jag älskar gott bröd och vill gärna ha många sorter.......har fått bra tips nu och måste prova. Ska genast gå och köpa grejer :)

Tack än en gång!!

• Bonzan

Det går utmärkt att frysa foccaccia, det gör vi på jobbet ibland om det blir över, jobbar som kock!
    Har jobbat länge med glutenfritt så hör av dig om du vill ha hjälp med nått!
    bonnie_schold@hotmail.com

Svar på tråden Kan man frysa foccaccia?