• Pullan88

    Karibien, är så kluven!!!!

    Jag och min sambo skulle så gärna vilja åka till karibien!


    Ingen av oss har varit utanför Europa innan..


     


    Tyvärr är det ju verkligen jättedyrt! Eller vi hade nog klarat det, men vi vill så gärna ha vår (då) treåriga dotter med oss - jag kommer aldrig kunna vara utan henne i två veckor!


    På vintern är det ju lönlöst att åka. Minst 60.000 får man betala för hela familjen! Det klarar vi aldrig!


     


    Däremot är det 20.000 kr billigare att åka våren/sommaren.


    Är det någon hake med det eller är det bara för att alla vill iväg på vintern och stanna hemma på sommaren?


    Temperaturen ska vara i stort sett densamma året om enligt resekatalogerna...


     


    Vi gifter oss i början av Juni och åker i slutet på Augusti i så fall, vad tror ni?


    Vi kommer önska oss BARA pengar i bröllopspresent så vi hoppas på att få ihop lite av släkten med..


     


    Själv har jag sparat ungefär 11.000 nu + att jag kommer spara femtusen till nu när jag får lön igen. Sen pluggar jag tyvärr. Men kommer kanske kunna spara 10.000 till på den perioden.


    Sen har sambon ett ganska bra jobb, oc hvi har ganska låg hyra såv vi kanske kan spara ihop till 40.000 som resan kostar till nästa år?


    Och vi kanske får ihop lite i presenter med som sagt?


     


    Vad tror ni? Hjälp mig! Kan ju ändå inte beställa resan ännu riktigt.. Men hur tidigt måste man betala för den? Är det två månader innan?


     


     

  • Svar på tråden Karibien, är så kluven!!!!
  • Sanna2010

    vi har bokat en resa till Aruba. Vi flyger direktflyg från Arlanda (kanske är skönt med en 3åring?!)

    Ja, jag tror att de är dyrare på vintern eftersom alla villa åka bort då!
    Kolla vings hemsida på Aruba och va de kan kosta! Där är det varmt året om De har även en sida på facebook

    Lycka till!

  • Pullan88

    tack för ditt svar! :)


     


    Vi hade med henne till Kreta nu i Juni. Då var hon 22 månader. Ganska jobbig på flyget måste jag säga, men det var bara för att vi hade så trånga platser med, och hon var tvungen att sitta i vårt knä.


    Hade försökt boka en extra stor plats tidigt men dom var slut:/


    Om vi flyger blir hon ju tre år och får ett eget säte. Det måste göra skillnad.


    Dock är det 10 timmars flygresa och till Kreta bara 3 timmar.


    Så det gäller ju att försöka åka så det är läggdags eller nått:)


     


    Har ni barn med er?

  • Sanna2010

    Nej, vi har inga barn. Därför passar vi på att göra en sån långresa innan vi bestämmer oss för att utöka familjen

  • my missis

     Att det är billigare juni-okt beror på att karibien har sin regnperiod då. Dec-apr är den torraste perioden. jag tror att maj och nov kan vara nån slags mellan period. Själv har jag varit på Aruba i september, knappt nått regn att prata om. Vi ska till barbados nu i september och håller tummarna för att det blir lika bra den här gången.
    Vi reste med 2 barn till Aruba, minsta var 4 år och det funkade jättebra. Dom brukar ha filmvisning där man kan välja film själv i stolen framför på såna där långresor. En av resorna, antingen dit eller hem, brukar vara på natten. Det behöver ju inte vara så, men det har varit så för oss varje gång iallafall. 

  • Pullan88

    Oj vad synd att det är regnperiod!


    Fast risken är väl ganska liten att det regnar hela tiden?


    Grejen är att jag kan inte åka senare än augusti pga. skolan..


    helst inte tidigare än Juni heller.. Så jobbigt!!


     


    Men flygplanen: Är dom bekvämare - större än ett flyg till medelhavet?


    för jag tyckte flyget vi åkte med dit var helt B!


    jättedåligt verkligen.. trångt och skabbigt...

  • Sörön10

    Vi åker till Guadeloupe över nyår! Jag pluggar också så det var liksom det enda möjliga! Dock mycket dyrare än att åka en månad senare.. 

  • Pullan88

    ´Hörrni, så här står det på Vings sida:

    Varmaste perioden, med minst nederbörd, är från februari och fram till orkansäsongen som börjar i september och pågår till slutet av november. I december månad är vädret väldigt oförutsägbart med hänsyn till den tidigare orkansäsongen. I januari förekommer regn, i allmänhet som kraftiga och ganska kortvariga skurar. Däremellan skiner solen och det är aldrig kallt. I Cabarete förekommer mycket vind under hela säsongen.

    Det betyder ju att Augusti är inom den varmaste perioden med minst nederbörd enligt dem.
    Alltså från Februari till Augusti ska det alltså vara bäst.

    Hur mycket kan man lita på detta tror ni? I så fall hade det ju inte alls varit någon fara att åka i mitten av augusti? eller vad tror ni?
    Hoppas verkligen på detta!!!

  • Pullan88

    Fast däremot när man tittar på väderprognosen dom har på sidan så åskar det och regnar varje dag denna veckan..

    vad ska man lita på egentligen?

  • my missis

    I regel så är det ju regnperiod under våran sommar-höst, ungefär som här haha, men om du läser på lime travel kan du se att Aruba, Bonaire, Curacao och Barbados ligger utanför orkan bältet om man vill åka juli-nov. På UD:s hemsida kan du läsa mer om Dominikanska. Hällregn, orkaner och jordskred är vanligt i juli-nov där. Skulle nog rekommendera dig att åka till nått av ställena under orkanbältet, som jag nämde ovan.

    Visst finns det undantag, jag var i florida i janurai i år. Då brukar det var 20-25 grader varmt där. Vi hade 3-5 +grader, dom hade aldrig haft så kallt, STOOR besvikelse. Så man kan ju aldrig ara säker.

  • Megi

     


    Sanna2010 skrev 2010-08-18 11:36:57 följande:
    vi har bokat en resa till Aruba. Vi flyger direktflyg från Arlanda (kanske är skönt med en 3åring?!)Ja, jag tror att de är dyrare på vintern eftersom alla villa åka bort då!Kolla vings hemsida på Aruba och va de kan kosta! Där är det varmt året om De har även en sida på facebook Lycka till!

    VAd får ni betala för resan? Ska ni ha allinclusive?

  • Soon Mrs Mack

    Vart i karibien vill ni aka?
    Jag bor pa St Lucia och brukar rekomendera vara "gaster" att besoka oss mellan nov - juni...  augusti och september regnar det ofta valdigt mycket och ar extremt varmt.

    Det som ar bra med vadret nar det regnar ar att det oser ner en liten stund, men sen 5 minute senare ar solen ute och skiner igen, sa bara for att det star regnperiod behover det inte vara sa negativt. men det ar ju har, det ar ju valdig skillnad vart i karibien man ska...

    om det ar nagra fragor jag kan hjalpa till med... sag bara till!

  • molntussen

    Vi var i Karibien på Kryssning i år från 16-28 Juni. Miami-Haiti-Jamaica-Grand Cayman-Mexico-Miami. Det var fuktigt och varmt, mellan 35-40 grader och en del korta, intensiva regnskurar och lite blåst men på det hela taget en fantastisk resa!

  • nu skall det ske

    Enligt vår kontaktperson så är det risk för orkan mellan aug-sept. Vi har bokat oktober 2011, Dominikanska.

Svar på tråden Karibien, är så kluven!!!!