• ClaraH

Hur mycket ost går det åt?

Vi tänker ha ost till efterrätt (före blir det förrätt och varmrättbuffé som består och kött och fisk, potatis i olika former, sås och sallad). Vi tänker oss roquefort, parmesan och västerbotten/Svecia. Till det aprikoser, fikonmarmelad och nötter, samt ett sött rött vin. Så till frågan, hur mycket ost beräknar man att det går åt till efterrätt? Någon som har sett en guide någonstans? Ska man servera på assiett eller ska man få ta själv från en ostbricka? Till varmrättsbuffén ska man få ta själv från 3 bord (ta från 2 håll då).

Till buffé vet jag att man beräknar 50 gram utöver hårdost, men på mina bufféer blir det alltid hälften över så jag har börjat halvera mängden, särskilt när det är barn och ungdomar med.

En annan fråga: Är det ok att barn och ungdomar får kladdkaka med glass istället för ost? Ost är lite mer vuxenmat känner jag.

• Svar på tråden Hur mycket ost går det åt?
  • mattiasFästmö

Ang. kladdkakan så  tycker jag det låter jättebra, jag är 20 och hade tagit kladdkakan och tror inte mindre barn är så förtjusta o st och fikonmarmelad, och det värsta som finns när man är på bröllop är när dom serverar någon 'vuxenmat' om man väljer att kalla det så och inte har något alternativ till de yngre som då blir utan.

• förlovadflicka

Haha, ost är vårt "kodord" för pussar, kramar och annat trevligt så det går nog åt en hel del XD (vi var väldigt övertrötta när vi kom på det :P)

• LillieMae

förlovadflicka skrev 2010-08-18 15:16:45 följande:
    Haha, ost är vårt "kodord" för pussar, kramar och annat trevligt så det går nog åt en hel del XD (vi var väldigt övertrötta när vi kom på det :P)

Förlåt att jag bryter in med detta. Men hahahaha.. Dä ä ost (internskämt)

• RockTroll
    mattiasFästmö skrev 2010-08-18 10:01:29 följande:
    Ang. kladdkakan så  tycker jag det låter jättebra, jag är 20 och hade tagit kladdkakan och tror inte mindre barn är så förtjusta o st och fikonmarmelad, och det värsta som finns när man är på bröllop är när dom serverar någon 'vuxenmat' om man väljer att kalla det så och inte har något alternativ till de yngre som då blir utan.
    Jag är 26 och hade valt kladdkakan haha :P
  • mattiasFästmö
    RockTroll skrev 2010-08-18 16:53:10 följande:
    Jag är 26 och hade valt kladdkakan haha :P
    haha okej, vad bra. Så slipper jag känna mig töntig som inte äter 'vuxenmat' ^^
  • sallyvally

Hehe, hade också valt kladdkakan och är 30+.
    Tror faktiskt att ni får räkna med kladdkaka till alla...annars blir nog barnen utan.

• Lara C

Vi ska också ha ost till efterrätt eftersom tårtan serveras strax efter middagen. Kan inte svara på din fråga om mängd, men vill säga att det finns nog många som föredrar ost framför kladdkaka också.

• anne på grönkulla

Har tyvärr inte sett nån guide på åtgång nånstans, men kanske finns det nån om man googlar lite? skulle gissa att man bör öka mängderna om folk ska ta själva från buffe-bord dock även till efterrätten, om man tallriksserverar så har man bättre koll på mängden men det går åt mer personal, typ.

• ClaraH

Haha, nej det blir inte kladdkaka till alla. Det får toast madamen styra (fast hon gillar inte dessertostar). Jag får kanske göra någon extra... Det flesta i vårt umgänge är rätt så vuxna i sin smak, och föredrar ost tror jag, dessutom blir det chokladpraliner direkt efter (som vinet passar utmärkt till f.ö.) Sedan blir det tårta. Det är därför jag vill ha ost som efterrätt, känns som tårta på tårta annars.

Kan inte tänka mig att servera kladdkaka som efterrätt till alla, i så fall gör jag något annat istället. Men tyckte ost passar bra eftersom man får praliner till kaffet. 

Jag har försökt googla men får gå till en ostaffär istället.

• mattiasFästmö

ClaraH skrev 2010-08-18 19:38:57 följande:
    Haha, nej det blir inte kladdkaka till alla. Det får toast madamen styra (fast hon gillar inte dessertostar). Jag får kanske göra någon extra... Det flesta i vårt umgänge är rätt så vuxna i sin smak, och föredrar ost tror jag, dessutom blir det chokladpraliner direkt efter (som vinet passar utmärkt till f.ö.) Sedan blir det tårta. Det är därför jag vill ha ost som efterrätt, känns som tårta på tårta annars.   Kan inte tänka mig att servera kladdkaka som efterrätt till alla, i så fall gör jag något annat istället. Men tyckte ost passar bra eftersom man får praliner till kaffet.    Jag har försökt googla men får gå till en ostaffär istället.

Jag tror att Sallyvally menade var att du ska räkna med kladdkaka till alla, inte att du enbart skulle servera det. Utan att om du räknar med att alla tar en bit kladdkaka så blir ingen utan. Än att du räknar kladdkaka till barnen bara och sen är det X-antal vuxna som också föredrar kladdkaka så blir något barn utan, eller att några vuxna som inte gillar ost och fikonmarmelad och då får sitta och titta medans barnen äter kladdkaka och ni andra äter ost

Svar på tråden Hur mycket ost går det åt?