• Fini

Fotografen är en vän. Hur mycket ska man ge?

Är det någon som anlitat en fotograf som ni känner? Som inte är proffs? Hur mycket gav ni henne/honon?

Vi ska "anlita" en vän som inte är utbildad men jätteduktig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-16 18:30
    Ska kanske tillägga att fotografen har tackat ja, men vi har inte diskuterat arvodet än, det är därför jag kollar här först vad som är en rimlig summa för en duktig, outbildad fotograf.
  • Svar på tråden Fotografen är en vän. Hur mycket ska man ge?
  • Ilys2

Vi har en kompis som gör det. Han är proffs o fotar för företag o kommer ge oss två timmar gratis. Vi ska bara ha ett litet bröllop.

Prata med er fotograf och se vad personen i fråga tycker.

• mape81

Vi funderar på en proffessionell fotofraf som tar 200 som startavgift och sen ytterligare 200:- per högupplöst bild som vi vill ha på dvd. En annan som vi överväger tar 4500 som klumpsumma, då får vi 1-2h fotografering och sen en bok med 10 bilder och
    ytterligare ett antal på skiva...

Så hur mycket man bör ge är ganska svårt att svara på... Är han bjuden på bröllopet och ska ta sig till kyrkan ändå eller ska ni ta er till honom? Om det är han som ska ta sig så kan man ju erbjuda typ bensinpengar eller fråga om han tycker att XX hundra är okej... Att fota är ju inte så mycket mer ansträngande än att servera, och om man hyr "proffs" från cateringfirman så ligger det på typ 125:- per person och timma.

Hade han inte varit bjuden på bröllopet hade jag erbjudit honom 4-500 och annars gett honom en blomma eller något som tack för hjälpen...

• MKF

Om man ska anlita en vän som fotograf tycker jag man ska fråga vännen i förväg vad de vill ha utan att föreslå en summa. Risken finns annars att man tänker helt olika vilket i efterhand bara leder till problem med vänskapen.

Om vännen i förväg säger 500kr kan ni ju vara glada. Om vännen i förväg säger 5000kr får ni kanske fundera?

Även om det är en vän som fotar ska ni skriva ett avtal om vad som ska ingå, vad det ka kosta och vad ni har för rättigheter till bilderna efteråt.

• MKF
    mape81 skrev 2010-08-15 21:38:59 följande:
    Vi funderar på en proffessionell fotofraf som tar 200 som startavgift och sen ytterligare 200:- per högupplöst bild som vi vill ha på dvd. En annan som vi överväger tar 4500 som klumpsumma, då får vi 1-2h fotografering och sen en bok med 10 bilder och ytterligare ett antal på skiva...Så hur mycket man bör ge är ganska svårt att svara på... Är han bjuden på bröllopet och ska ta sig till kyrkan ändå eller ska ni ta er till honom? Om det är han som ska ta sig så kan man ju erbjuda typ bensinpengar eller fråga om han tycker att XX hundra är okej... Att fota är ju inte så mycket mer ansträngande än att servera, och om man hyr "proffs" från cateringfirman så ligger det på typ 125:- per person och timma.Hade han inte varit bjuden på bröllopet hade jag erbjudit honom 4-500 och annars gett honom en blomma eller något som tack för hjälpen... 
    Oj, är det verkligen inte dyrare att hyra personal? Av de pengarna blir det ju max 67kr/h kvar i lön. Då tjänar en anställd på McDonalds bättre.
  • Fini

mape81:  Vår fotograf är inte proffessionell, däremot. Ja, hon är bjuden i vilket fall.

MKF: Självklart är hon tillfrågad och har tackat ja, redan. Men eftersom hon inte har gjort bröllopsuppdrag förut så vet hon kanske inte hur mycket hon vågar ta ut.

Blir hon tillfrågad som hon blivit så säger man nog mindre än man borde, särskilt när man känner brudparet. Därför ville jag höra vad andra i samma "situation" har gjort.

Kan 2500:- bli lagom?

• Bubo

Att fota är ju inte så mycket mer ansträngande än att servera,
    Är du inte nykter eller skojar du bara ??
  • Bubo

Om hon nu är er vän så kanske ni vågar fråga er vän vad hon vill ha !!

• Fini
    Bubo skrev 2010-08-16 14:12:23 följande:
    Om hon nu är er vän så kanske ni vågar fråga er vän vad hon vill ha !!
    Jo, visst. men som jag skrev tidigare så har hon inte gjort sådana uppdrag förut och är väl osäker även hon på vad hon skulle ta. Det är lätt att man begär mycket mindre än man skulle vilja.

Vill bara höra mig för vad som vore rimligt, enligt andra. Sen kan vi säkert komma överens med henne.

• MKF

Hur stor del av dagen vill ni ha foton från? Är det bara porträtt eller heldag? Vill hon använda fotonen själv senare som portfolio?

Jag har aldrig hyrt in en vän, så jagkan inte svara direkt på din fråga. Indirekt kan jag svara genom att jag inte tog betalt alls för mina första bröllop. Detta för att jag vill få erfarenhet och lite foton i min portfolio.

• KatjaB

vad vill vännen ha betalt då?

Vi hade en vän som fotade oss, men han jobbar inte med detta utan detta är ren hobby för honom och dessutom första bröllopet för honom. Jag tror han blev väldigt smickrad av att vi frågade om han ville fota oss, och gav det till oss som bröllopspresent.

• Fini

MKF: Vi vill ha porträttfoton innan vigseln, något under vigseln, efter vigseln och under minglet, något på festlokalen och kanske bröllopsdansen. Inget under själva middagen, lite ointressant med folk som äter på kort. =P

• trollsländebrud

Vi frågade en vän till oss som också var bjuden på bröllopet. Han är jättduktig på fotografering. Vi erbjöd honom 1500 kr men när vi skulle ge honom kuvertet med pengarna (på bröllopsdagen, i lördags) så sa han att det var hans gåva till oss! :) Så det var jättesnällt, det hade vi verkligen inte väntat oss. Men vi hade som sagt avtalat 1500 kr innan. Det tycker jag var ett ok pris. Det var samma summa vi gav till de två osm serverade/stod i baren under dagen/kvällen samt samma summa som vi gav till chauffören vi hade för att hämta folk och skjutsa hem dom efter festen då vi  hade bröllopet/festen lite avsides. Vi hade hyrt en 8-sitsbil.

• Fini

trollsländebrud: Vad snällt av honom, det är ju en jättefin gåva!

Fotade han hela dagen då eller bitar av den?

• trollsländebrud
    Fini skrev 2010-08-16 22:50:13 följande:
    trollsländebrud: Vad snällt av honom, det är ju en jättefin gåva! Fotade han hela dagen då eller bitar av den?
    Han fotade lite innan vigseln och under vigseln samt våra bröllopsfoton ("poserade" om du förstår vad jag menar med lite detaljbilder som på ringen bland annat). vad vi hade kommit överens om innan.
  • KatjaB

Vår vän fotade mig hos frisören, under vigseln, oss, och alla gäster på väg in till lokalen. Så att alla får ett foto på sig själv. Sen hade han fotat lite på själva festen men inte så mycket.. då tyckte vi att han fick vara ledig

Nu har vi fått alla bilder och fick 12 st redigerade bilder som var superfina, plus alla gästbilder och från vigseln. Utöver det finns säkert 70 bilder till som även de är jättefina. Det var SÅÅ svårt att välja ut vad som var bäst.. han är en naturbegåvning helt enkelt

• Fini
    KatjaB skrev 2010-08-18 08:48:24 följande:
    Vår vän fotade mig hos frisören, under vigseln, oss, och alla gäster på väg in till lokalen. Så att alla får ett foto på sig själv. Sen hade han fotat lite på själva festen men inte så mycket.. då tyckte vi att han fick vara ledig Nu har vi fått alla bilder och fick 12 st redigerade bilder som var superfina, plus alla gästbilder och från vigseln. Utöver det finns säkert 70 bilder till som även de är jättefina. Det var SÅÅ svårt att välja ut vad som var bäst.. han är en naturbegåvning helt enkelt
    Låter bra. Det är lite roligare om man känner fotografen tycker jag. Vad gav ni honom för det?
  • Hoffsennanen Tottoplex
    Vi funderar på en proffessionell fotofraf som tar 200 som startavgift och sen ytterligare 200:- per högupplöst bild som vi vill ha på dvd. En annan som vi överväger tar 4500 som klumpsumma, då får vi 1-2h fotografering och sen en bok med 10 bilder och ytterligare ett antal på skiva...Så hur mycket man bör ge är ganska svårt att svara på... Är han bjuden på bröllopet och ska ta sig till kyrkan ändå eller ska ni ta er till honom? Om det är han som ska ta sig så kan man ju erbjuda typ bensinpengar eller fråga om han tycker att XX hundra är okej... Att fota är ju inte så mycket mer ansträngande än att servera, och om man hyr "proffs" från cateringfirman så ligger det på typ 125:- per person och timma.Hade han inte varit bjuden på bröllopet hade jag erbjudit honom 4-500 och annars gett honom en blomma eller något som tack för hjälpen... 
    Måste bara påpeka att fotografer är betydligt mycket mer ansträngande än att servera. Och ledsen men fotograferna ger er något som är bland de viktigaste (förutom era egna minnen osv osv.) och då är de väl värde mer än en femhundring eller en blomma?!
  • AnnC81

Jag tycker du kan fråga din vän, om hon t ex säger 1000 kr för att hon inte vågar säga mer, ge henne 1500 t ex för att visa uppskattningen. Eller så kanske hon också svarar att det är hennes bröllopsgåva till er. Tycker iaf inte mer än 1500 eller max 2000 då hon inte har gjort såna uppdrag tidigare och att hon dessutom är bjuden på bröllopet.

• KatjaB

Fini skrev 2010-08-18 10:31:13 följande:
    Låter bra. Det är lite roligare om man känner fotografen tycker jag. Vad gav ni honom för det?

han gav oss det i bröllopspresent, så det vi kände att vi ville ge i gengäld var övernattningen i anslutning till festen, resorna fram o tillbaka och så fick han en flaska rosa champagne.

• Fini

Håller med Hoffsennanen. Är bara hobbyfotograf själv, men vet att fotografering inte är att skutta runt och knäppa lite. Det är ett konstnärligt arbete. Sådana krävs det en del av.

Tack för alla råd! Det hjälper att höra vad andra tänker.

Svar på tråden Fotografen är en vän. Hur mycket ska man ge?