• Sebastiána

Plastglas som rymmer mer än 25 cl men mindre än 50cl?

Jag testade att göra mojito i somras. Gick jättebra, men jag serverade i plastglas i stlk 25 cl och med lime och mynta i var det precis så det fick plats i glaset. Det rann nästan över. Någon is fick definitivt inte plats.

Ni som ska/har haft plastglas i baren, vilken storlek har ni haft? Jag skulle vilja ha glas som rymmer 30-35 cl, men hittar bara 25 och 50 cl-glas.

50 cl är ju alldeles för mycket för en drink, och 25 känns för lite om man ska ha is och annat i. Ska jag köra på 50 cl-glas och hälla på mycket is eller är det någon som vet var man kan hitta engångsglas i annan storlek?

• Svar på tråden Plastglas som rymmer mer än 25 cl men mindre än 50cl?
  • Lillananna

Det finns cirka 40 cl glas på Martin Olsson vet jag.

• Sebastiána
    Lillananna skrev 2010-08-13 09:22:02 följande:
    Det finns cirka 40 cl glas på Martin Olsson vet jag.
    Är det verkligen så att de inte rymmer mer än 40 cl? För jag har sett glas där det står 40 cl på förpackningen och när man tittar på glaset visar det sig att det rymmer 50 cl och har en markering vid 40 cl.

Kan man beställa engångsglas från Martin Olsson som privatperson?

• Peppo79

I mataffärer finns det ju massa plastglas. T ex på Willys har de både snapsglas, champagneglas etc i plast. Kolla där, eller Maxi eller ngt sånt

• Sebastiána

Jag har kollat på Coop, Maxi, Clas Olsson och Hemköp. Överallt finns det gott om plastglas som rymmer 25cl och 50cl. Det finns också dyrare vinglas med fot, men det är inte det jag är ute efter. Hemköp vid triangeln i Malmö hade 30cl glas för ett antal månader sedan (i en speciell korg i affäreen). Nu finns inte dessa kvar. Det var väl ett tillfälligt parti.

• say yes

har du kollat jarnia, bauhaus och sadana stallen. Ikea kanske har.

• Sebastiána
    say yes skrev 2010-08-22 16:39:22 följande:
    har du kollat jarnia, bauhaus och sadana stallen. Ikea kanske har.
    Ska kolla Järnia och Bauhaus. IKEA har inte engångsglas.
  • Sebastiána
    JollyO skrev 2010-08-22 17:38:42 följande:
    www.clasohlson.se/Product/Product.aspx Ölglas 40 cl kanske kan fungera?
    Jo, fast jag tror att de faktiskt rymmer 50cl, men att det finns en markering vid 40cl. Ska kolla igen dock!
  • Fialotta 78

Hej!

Har köpt Plastglas som rymmer 38cl på Martin Ohlsson. De rymmer bara 38cl inte mer, känns stabilare än vanliga ölglas. Tror du måste ansöka om ett kundkort för att få handla på martin ohlsson, tror att du kan göra det även som privatperson. Tänk på att priserna är utan moms. Men märket på mina glas är duni. Så någon av de andra butikerna som har duni i sitt sortiment borde ha dessa glasen också.

• Sebastiána
    Fialotta 78 skrev 2010-08-30 15:55:11 följande:
    Hej!Har köpt Plastglas som rymmer 38cl på Martin Ohlsson. De rymmer bara 38cl inte mer, känns stabilare än vanliga ölglas. Tror du måste ansöka om ett kundkort för att få handla på martin ohlsson, tror att du kan göra det även som privatperson. Tänk på att priserna är utan moms. Men märket på mina glas är duni. Så någon av de andra butikerna som har duni i sitt sortiment borde ha dessa glasen också.
    Låter ju superbra! Tack för tipset!
  • ribeccas

Willys matbutiken har sålt 40cl glas (fixat är märket) vet jag  :)

Svar på tråden Plastglas som rymmer mer än 25 cl men mindre än 50cl?