• AnnaLotta

    Anmäla efternamn först och sen namnändring? Hjälp!

    Hej tjejer!

    Har en fundering.

    Vi gifter oss utomlands i vinter och stannar sen kvar där ca 3 veckor innan vi åker hem.
    Vi ska ta mannes efternamn men iom mitt pass o vår resa så vill jag ha kvar mitt gamla efternamn tills vi kommer hem.
    Läser nu på skatteverket så här:
    "Ni som gifter er ska, enligt namnlagen, senast i samband med vigseln anmäla vilket efternamn ni vill ha i äktenskapet"

    Hur gör vi då?
    Ska vi först anmäla att jag ska behålla mitt efternamn och mannen sitt för att när vi sen kommer hem anmäla en namnändring på mig?

    Någon som kan hjälpa mig reda ut det här =/

  • Svar på tråden Anmäla efternamn först och sen namnändring? Hjälp!
  • Josefin87

    Du måste anmäla namn innan vigsel. Däremot kan du ha säkerligen flyga hem med ditt gamla pass så länge du har samma efternamn på pass och biljett. Det är iaf vad jag har hört.

  • Greeneyes

    Om ni måste anmäla beror nog på hur ni har tänkt att göra med namnen - vems namn ni ska ta och om ni ska ha mellannamn osv. Så ring till skatteverket och fråga, det är enklast!


  • gruyerienne

    Du kan skicka in anmälan om ändring innan, men det kommer inte ga igenom forrän ni skickar in vigselbeviset, sa vänta med det tills ni kommer hem. 


    Sè tänkte jag göra, men vi är bara borta ca en vecka efter vigseln, och det kommer nog ta lite längre tid eftersom vara vigselbevis maste översättas till svenska först. Ring skatteverket och fraga, helt klart enklast.


    Om namnbytet gar igenom innan ni reser hem sa resor du i falskt pass, vilket ar olagligt, det kanske funkar eller kanske inte beror vilken slags passkontroll det ar, men det ar inte vart ett forsok, for om dom upttacker det maste du skaffa emergency passport via ambassaden, a det ar dyrt!

  • Greeneyes

     


    gruyerienne skrev 2010-08-12 09:20:37 följande:
    Du kan skicka in anmälan om ändring innan, men det kommer inte ga igenom forrän ni skickar in vigselbeviset, sa vänta med det tills ni kommer hem.  Sè tänkte jag göra, men vi är bara borta ca en vecka efter vigseln, och det kommer nog ta lite längre tid eftersom vara vigselbevis maste översättas till svenska först. Ring skatteverket och fraga, helt klart enklast. Om namnbytet gar igenom innan ni reser hem sa resor du i falskt pass, vilket ar olagligt, det kanske funkar eller kanske inte beror vilken slags passkontroll det ar, men det ar inte vart ett forsok, for om dom upttacker det maste du skaffa emergency passport via ambassaden, a det ar dyrt!

    Måste man översätta engelska vigseldokument till svenska innan man skickar in dem???


  • Brud20100820

    Jag pratade med Skatteverket förra veckan då jag ska ta min sambos efternamn när vi gifter oss nästa fredag. Vi åker på en resa lördag morgon och hon sa att det var inga problem om namnändringen går igenom medans jag är borta. Bara pass och biljett stämmer överens

  • gruyerienne
    Greeneyes skrev 2010-08-12 09:30:42 följande:
      Måste man översätta engelska vigseldokument till svenska innan man skickar in dem???

    Nej du behover inte sjalv oversatta dom, det gor skatteverket, sa skicka in papprena pa eng, men det kanske tar lite langre tid innan allt har gatt igenom. Man vill ju ha sitt nya efternamn sa fort som mojligt. Jag hoppas vart gar ganska fort, tycker inte om att vara utan pass nar man bor utomlands, och inte kunna resa. Tar ju ett tag att fa nytt pass ocksa via ambassaden (o dyrt som sjutton over 1500 kr!!)

  • Greeneyes
    gruyerienne skrev 2010-08-12 18:39:13 följande:
    Nej du behover inte sjalv oversatta dom, det gor skatteverket, sa skicka in papprena pa eng, men det kanske tar lite langre tid innan allt har gatt igenom. Man vill ju ha sitt nya efternamn sa fort som mojligt. Jag hoppas vart gar ganska fort, tycker inte om att vara utan pass nar man bor utomlands, och inte kunna resa. Tar ju ett tag att fa nytt pass ocksa via ambassaden (o dyrt som sjutton over 1500 kr!!)
    tack för svaret!
Svar på tråden Anmäla efternamn först och sen namnändring? Hjälp!