• Västkust

    costa rica, kenya eller borneo?

    Vi ska boka vår bröllopsresa och tänker att den ska ske nån gång i vinter (mellan nov och feb). Vi tänker vara borta minst 14 dagar. Vi vill gärna ha något exotiskt, varmt resmål ,med fina stränder, djurliv, djungel, annorlunda kultur och aktiviteter. Innan har vi varit i Thailand, Indien och på Guadeloupe. Nu vill vi se nåt annat.
     
    Vi har egentligen tre alternativ:
    -Borneo
    -Kenya eller Tanzania (med safari och sedan badort)
    -Costa rica
     
    Vilket skulle ni rekommendera? Var är det billigast respektive dyrast att bo och äta?
    Skiljer sig slutsumman för resorna mycket tror ni (boende, flyg, mat)?
     
  • Svar på tråden costa rica, kenya eller borneo?
  • sthlm2011

    Safari och Afrika är mer sommarresmål, det blir väldigt kallt på kvällarna och nätterna annars.

    Costa Rica tror jag är superfint, Jambo Tours och Temaresor har ju bra rundresor dit om man ville se hel del. Borneo är också bra, annars kan jag rekommendera Malaysia, mkt att se plus att kombinera bad/sol med storstad Kuala Lumpur.

    Vi tänkte köra Safari i kombination med Zanzibar eller Seyschellerna men vi kommer att åka på sommarhalvåret dit.

  • OomphGirl

    Costa Rica är fantastiskt (bodde där i 2 månader) men man bör vara medveten om att det fortfarande kan vara regnperiod i november, samt att infrastrukturen i vissa delar är katastrofal.
    Har varit i Malaysia men ej på Borneo, älskade landet. Hade vänner som bodde där i flera år och det låter fantastiskt.
    I båda länderna varierar priserna otroligt beroende på var man bor och om man äter på hotell eller lokalt. dock är båda väldigt prisvärda.

  • Malla och Mojje

    Vi var på Safari i Kenya nu i november och det är inte alls sommarresmål. Det var två ställen som det var kyligt på kvällen men det var för att vi var uppe på 1700 respektive 2500 meters höjd. resan var helt otrolig!!!! Vi var sedan en vecka på Zanzibar, dvs 2 veckor totalt. Vi åkte med Solresor. Kan rekommenderas!!!

  • Oberon

    Alla dessa resmål fungerar under denna perioden så det ska ni inte oroa er så mycket över, frågan är väl mer vad det är som ni vill ha ut av resan? De är ju väldigt annorlunda destiantioner så jag skulle börja med att tänka igenom, vad vill vi egentligen göra på vår bröllopsresa, vad vill vi komma ihåg ifrån den när vi kommer hem, och sen därifrån börja fundera på destination.

  • Malla och Mojje
    Oberon skrev 2010-12-28 13:23:35 följande:
    Alla dessa resmål fungerar under denna perioden så det ska ni inte oroa er så mycket över, frågan är väl mer vad det är som ni vill ha ut av resan? De är ju väldigt annorlunda destiantioner så jag skulle börja med att tänka igenom, vad vill vi egentligen göra på vår bröllopsresa, vad vill vi komma ihåg ifrån den när vi kommer hem, och sen därifrån börja fundera på destination.
    Håller helt med! Vad vill ni göra och hur vill ni spendera dagarna? Om ni exempelvis vill ha långa sovmorgnar och bara vara med varandra så kanske inte safari är grejen. För oss var det väckning varje morgon kl 6 och sen var det späckat schema hela dagarna!
Svar på tråden costa rica, kenya eller borneo?