• Ewis

Lång eller kort ärm?

Ska till sömmerskan på måndag för första måttagningen till min bröllopsklänning.

Klänningen jag har sett som ska sys även till mig har axelband på några cm (som på ett klassiskt linne).

När jag var in första gången och provade klänningen pratade sömerskan och jag om att göra en liten holk ärm på klänningen.

När jag var i Stockholm och provade klänningar provade jag en klänning med en lång trumpetärm i tunt tunt tyg så nu funderar jag på att ha en sådan ärm.

Vad tror ni andra??
    Jag är ganska rund ca stl 48 och är väldigt kort.

Eftersom vi gifter oss 20 september känns det lite bart att inta ha någon ärm men det är svårt att se framför sig hur det blir då alla som gift sig och som är i tidningen har kort ärm eller ingen ärm.

Hur gör ni andra som ska gifta Er på hösten??

• Svar på tråden Lång eller kort ärm?
  • Maria-79

Jag ska i och för sig gifta mig på sommaren... men hittade precis ett mönster som jag funderar på att gå till sämmerskan med! Obs! Den lilla bilden! www.sewbridal.com/Patterns/3869/3869.html (undrar om länken funkar??) På den är det ärm till armvecket om du förstår... det tyckte jag var jättefint! Annars tycker jag en liten trumpetärm är fint i lite tunnare "spetstyg". Har du fått kostnadsförslag från din sömmerska? jag är lite nyfiken på vad det kostar att sy upp en klänning... På denna är det ju en del broderier också och jag vill ha släp... Men jag vill ha ljusare creme tyg och lite ljusare broderier än på denna bild. Förrästen, vad är holk ärm?

• Lorelei

Hej Ewis!
    Jag tycker att det låter jättefint med en trumpetärm i ett tunt tyg. Precis som du säger så kan det bli lite bart med bara axlar i september. Vi gifter oss troligen i maj eller augusti... men jag har tankar på en trumpetärm trots att det är "sommar"... Tycker helt enkelt att det är vackert =)

• Syster Sol

Jag gifter mig 6/9, snart alltså! Jag har en bolero, eller ngt liknande iallafall som jag kan ta på mig om jag skulle frysa.

Klänningen är båtringad, vilket innebär att jag har ju bara armar. Boleron är sydd i thaisiden precis som min klänning. Tycker det blev jättebra!

Trumpetärm är jättefint, tycker du ska satsa på det!

Lycka till!

• Electric Lady

Jag tycker det är finast med lång ärm. Det ser så tråkugt ut med ärmlöst. Det får mig att tänka på sportkläder eller nattlinnen med alla dessa vita ärmlösa klänningar i annonserna.

Jag ska ha långa ärmar i samma tyg som resten. Och det blir sommarbröllop!

Svar på tråden Lång eller kort ärm?