• Lana Marre

    Låna pengar till bröllopet?

    Jag gifter mig nästa år men börjar få panik nu då jag inser att vi var optimistiska och trodde pengarna skulle räcka. 
    Det finns en lånsajt som heter www.lånakuten.se vilken listar en massa olika lån. För några veckor sedan fanns det "bröllopslån" vilket nu verkar var borttaget. 
    Har någon här använt sig av det lånet och hur fungerar det? 

  • Svar på tråden Låna pengar till bröllopet?
  • Bride in leather

    När gifter ni er?


    Hur mycket har ni sparat?

  • Fenixx

    jag tycker ni annars kanske kan göra bröllopet mindre och få mer hjälp av dem ni känner eller lägga datumet längre fram. kan förstå att det lockar, men hur kul är det att efteråt sitta med ett lån för sitt bröllop?


    vi har själva fått planera och spara i 2år för att få ihop och nu är det äntligen dags om en månad.

  • Marängtrollet

    Kan ni inte sätta er ner, göra en plan för hur ni ska fördela de pengar ni har och kanske minska lite på vissa poster då?
    Så gör vi=) Vi har valt att gallra gästlistan (morbror som vi aldrig träffar mm), och lånar mannens kläder av en kompis som nyligen gifte sig. Syrran fixar hår och smink, och en floristkollega fixar blommorna till reducerat pris.
    Det enda vi inte sparat in på är mat, dryck och fotograf.

  • mattiasFästmö

    Lån är bara dumt, eftersom det oftast bara blir dyrare i slutändan. Och frågan är om det kommer kännas lika roligt med bröllopet när ni vet att ni kommer betala av på det en tid efteråt? Jag skulle nog antingen skjuta upp det eller försöka extra jobba ihop pengar. Eller alternativt att dra ner på så mycket som går. Hoppas det löser sig!


  • fru2011kanske

    Jag skulle inte låna till ett bröllop, speciellt inte sådana lån utan säkerhet!

    Mitt tips är också att börja prioritera, lägga mindre pengar på det som inte är så viktigt eller önska er bröllops-saker i bröllopspresent (ex fråga föräldrar om de vill sponsra fotografering och dyl)

  • prinsessanogrodan

    Låna inte pengar till bröllop! Som andra säger här i tråden, skär ner gästlistan, gör saker själva, skär i kostnaderna....det går att få ett mysigt bröllop och en hejdundrande fest utan en massa pengar. Det är inte antalet kr som räknas. Som gäst tror jag inte att man tänker på (om man inte är helt pengagalen själv) vad saker och ting kostat, man minns istället sin egen upplevelse av bröllopet - vad man kände och om brudparet såg lyckliga och kära ut.

  • FramtidaFruSandberg

    om ni absolut inte vill kompromissa och skära ner så fråga någon anhörig om ni kan få låna från dem istället. Låna INTE ett snabblån, det blir tusen gånger dyrare i slutändan (inte roligt att börja sitt liv som gifta på lånade pengar heller)

  • Gorgeousnes

    Eller om ni har ett hus eller bostadsrätt kolla om det finns möjlighet att höja det, brukar inte göra mkt på månadskostnaden.


    Som tidigare har sagts lån utan säkerhet är inte att rekommendera.

Svar på tråden Låna pengar till bröllopet?